• אקספלורר ST יהיה דגם שני של חטיבת הביצועים בישראל
  • עם V6 מוגדש (400 כ"ס) ותג-מחיר גבוה ב-30 אלף מהרגיל
  • למרות הכוח הרב, כושר הגרירה שלו מוגבל במפתיע
ספורט-פנאי שני: האקספלורר ה"ספורטיבי" הוא דגם שני שמשווק כאן מבית חטיבת הביצועים בפורד, אחרי אדג' ST. לצערנו (וצער כל חובב הגה), הדגמים הספורטיביים והמוערכים מבית ST בדמות פיאסטה ופוקוס, עדיין מסורבי עליה.
לאקספלורר ST מנוע V6 מוגדש בנפח 3.0 ליטר עם 400 כ"ס, תוספת של עשרות אחוזים (ו-100 כ"ס) למנוע ארבעה הצילינדרים באקספלורר הרגיל. גם כאן יש תיבת 10 הילוכים והנעה כפולה-קבועה, אבל הביצועים טובים בהרבה - 6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. שינויים נוספים כוללים כיול מיתלים נוקשה יותר ומערכת בלימה משודרגת.
גורר בקושי: במפתיע ולמרות שדרוג קיצוני לכוח, כושר הגרירה נותר 1,361 ק"ג. נתון נמוך משמעותית ממתחרים כמו סובארו איבולטיס או שברולט טראוורס (כמעט כפליים בשניהם). הוא נמוך אפילו מיכולת הגרירה של רכב מרכב פנאי קטן וחלש ממנו משמעותית כמו מאזדה CX-5 (כ-1,500 ק"ג). הסיבה: היבואנית בחרה לוותר על "חבילת גרירה" הכוללת התקן ייעודי ומצנן שמן מנוע שמוצעים כציוד תקני בגרסה האמריקאית.
פוזה: ה-ST לא שונה במראהו למעט סבכה שונה, רביעיית מפלטים וחישוקי "20 בעיצוב שונה ("21 כאופציה). בתא הנוסעים יש הגה אחר עם מנופי שליטה ידנית בתיבת ההילוכים, מושבים תומכים יותר, לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע גדול יותר ("10.1 לעומת "8). כמו בדגם הרגיל, גם כאן ניתן לבחור בין שורה שניה לשלושה או שני מושבי "קפטן".
שאר הרשימה, ללא שינוי. לרבות בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, ריפודי עור, מושבים קדמיים עם חימום וקירור, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. אבזור הבטיחות כולל שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב (כולל סיוע בהתחמקות ממכשול), בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים ותאורה דינמית.
הבסיס: פורד תשווק כאן גם גרסת בסיס חדשה עם הנעה אחורית ובמחיר נמוך ב-20 אלף שקלים (335 אלף) מגרסת הכניסה עד כה. המשקל העצמי נמוך ב-60 ק"ג, הזינוק ל-100 קמ"ש קוצץ ב-0.3 שניות (8.2 שניות) וצריכת הדלק טובה במעט (10.2 ק"מ לליטר) ותאפשר לכם עוד 400 מטרים לכל ליטר בנזין.
מה אנחנו חושבים: גרסת הקצה של פורד אקספלורר בהחלט עשויה לסקרן קהל לא קטן, עם ביצועים משופרים ומרשימים, אבזור עשיר ובאזורי המחיר האלה, התייקרות צנועה ביחס לפער הדרמטי ביכולת ומחסור במתחרים ישירים. למעשה, היא הופכת את הגרסה הרגילה ללא רלוונטית. אבל. לא במקרה הזכרנו את כושר הגרירה, יכולת זניחה לחלוטין עבור מרבית הנהגים. בקטגוריה זו מדובר בצורך של ממש. נקווה שהיבואנית תשקול זאת שוב.