בקצרה:
  • אחרי אפל, גם שיאומי הסינית מעוניינת במכוניות חשמליות
  • השקעה ראשונית תהיה 1.5 מיליארד דולר, עוד 8.5 בעשור הקרוב
  • תתמקד כנראה במכוניות עממיות עם תג מחיר אטרקטיבי
1 צפייה בגלריה
חנות של שיאומי בבייג'ינג
חנות של שיאומי בבייג'ינג
חנות של שיאומי בבייג'ינג
(צילום: AP)
שיאומי הסינית הודיעה רשמית כי תייצר בעתיד רכב חשמלי. בכך מצטרפת יצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם - אחרי סמסונג ואפל - לשורה ארוכה של ענקיות טכנולוגיה שהחליטו בשנים האחרונות לייצר מכוניות חשמליות באופן עצמאי, או בשיתוף פעולה עם מותגי רכב מוכרים. לפי הערכות, את הרכב החשמלי העתידי תבנה עבור שיואמי יצרנית הרכב הסינית גרייטוול. שתי החברות בחרו שלא לאשר או להכחיש.
בשיאומי מקציבים כ-1.5 מיליארד דולר לתחילת הפעילות, ומבטיחים השקעה של כ-10 מיליארד במהלך העשור הקרוב. כמו במקרה של מתחרותיה, גם לשיאומי יש שתי אפשרויות עיקריות להכנס לתעשיית הרכב. הפחות מעשית שבהן היא הקמת פעילות עצמאית מלאה בסגנון טסלה האמריקאית, שמשמעותה השקעת סכומי כסף אדירים ללא הכנסה בתחילה ומעבר לרווח רק בעוד שנים ארוכות.
האחרת והיותר הגיונית היא לשתף פעולה עם יצרנית רכב בעלת פסי ייצור, יידע ויכולת מוכחת - בחירה פופולארית כיום בקרב חברות מסוגה. במקרה כזה יכולה שיאומי לפתח מכונית חדשה לגמרי או לחילופין, למתג רכב קיים, של גרייטוול למשל.
בסין פועלות כיום כמה מאות יצרניות רכב חשמלי, החל בכלי רכב עירוניים זעירים במחיר נמוך של אלפי דולרים, ועד יצרניות דגמים סופר-מתוחכמים עם מיטב הטכנולוגיה הקיימת בתעשיית הרכב, שלפחות על הנייר לא נופלים מהמיטב המיוצר בעולם המערבי. לצידן מייצרות בסין רכב חשמלי גם חברות מערביות, בעיקר באמצעות שיתופי פעולה שונים.
בין החברות הסיניות שלא עסקו בעבר בייצור רכב אך הודיעו כי זו כוונתם בעתיד: בעלת מנוע החיפוש הפופולארי באידו, חברת הקניות ברשת עליבאבא, מפעילות אפליקציות תחבורה שיתופית שונות ואחרות. לפי הערכות, בשוק הרכב הסיני, זה מכבר הגדול בעולם, יתפסו מכוניות עם מנוע חשמלי כ-20% מכלל מכירות הרכב החדש ב-2025.