אפל החליטה להאיץ את כניסתה לעולם התחבורה עם כלי אוטונומי עירוני, וכל תעשיית הרכב השמרנית עומדת בתור ומייחלת לשיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה המצליחה והכה רווחית. אבל באותו זמן, אותה תעשייה מקפידה לעדכן שאין לה שום עניין בעצם. מחול חיזור שעשוי היה להיות משעשע, אם לא היו מעורבים בו מאות מיליארדי דולרים, לפחות.
4 צפייה בגלריה
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
פרויקט טיטאן, זה שם הקוד שניתן למהלך של אפל, בסיומו אמורה גלקסיית הטכנולוגיה להתחיל לשווק רכב. עירוני כנראה, אוטונומי למדי, במחיר שיאפשר לכל אחד לרכוש אותו ולהרגיש כאילו הוא הזוכה הגדול בלוטו. בערך כמו עם האייפון הראשון. וההשוואה לאייפון כאן אינה מקרית. המהלך של אפל, כאשר יקרה, צפוי לנער עד הייסוד את תעשיית הרכב הרועדת ממילא כרגע, החל מהיצרנים עצמם ועד יצרני משנה. בדיוק כפי שעשה לתעשיית הטלפונים הסלולאריים האייפון. אותו מכשיר פלא עם המסך הגדול, שרובכם מחזיקים כעת ביד - או העתק רעיוני בוטה שלו.
בחזרה למכונית של אפל. הסיכוי שפרויקט טיטאן לא יגיע לכביש כמוצר מוגמר, נמוך כאמור גם אם לא אפסי. אבל הסיכויים שאפל תייצר אותו לבדה נמוכים פי כמה. ולכן אפל מחפשת שותפים, בעיקר שותף מרכזי אחד שייצר אותו, וכמה אחרים שיספקו את רכיביו. ואוטומוטיב ניוז יחד עם בלומברג מונים את החשודים האפשריים כרגע:

יונדאי-קיה

4 צפייה בגלריה
יונדאי 45 EV
יונדאי 45 EV
יונדאי, נראית כמו מועמדת פוטנציאלית
הקונצרן הדרום קוריאני הענק הופיע כמעט משום מקום השנה לצמרת מצד השמועות, כמוביל במירוץ לבניית המכונית של אפל. ביונדאי הוסיפו ואישרו כי הם נמצאים בשיחות עם אפל, מבלי לפרט כמובן על מה משוחחים שם, ואחרי מספר ימים הכחיש שכך. זה הספיק לעולם התקשורת לקפוץ על הידיעה במוצאי שלל רב, ולדברר אותה במגוון אופנים, מבלי כמובן שיהיו לכך עדויות או אישורים.
והאמת היא שבחירה ביונדאי-קיה נראית הגיונית במידה רבה. לקונצרן יש פסי ייצור אדירים בארה"ב, הוא עומד להציג כלי רכב חשמלי המבוסס על פלטפורמה ייעודית ויעילה תוך מספר ימים, ולהוסיף אותו למספר דגמים מוסבי חשמל שהוא כבר מייצר ומשווק. בארבע שנים הקרובות יצמח מספר הדגמים החשמליים שלו ל-23 ועד אותה שנה מתכננים הקוריאנים למכור כבר מיליון כלי רכב חשמליים. אפל בהחלט יכולה ליהנות מהפיתוח הזה.
אבל אפל יכולה גם להשתמש בידע של יונדאי, או במכלולים שונים אותם מייצר הצמד הקוריאני, ולבנות את הרכב המסקרן במקום אחר לחלוטין. אולי על פס ייצור אחר של יצרנית מתחרה. בינתיים כאמור, הקשר מוכחש ולאנליסטים לא ממש ברור בינתיים מה יצרנית הרכב תרוויח כאן.

ניסאן-רנו

קונצרן רכב גדול נוסף, וגדול כמובן הרבה יותר, הוא השת"פ הצרפתי-יפני הוותיק של הצמד רנו וניסאן, עם או בלי הזרוע השלישית מיצובישי. גם כאן יכולה אפל לעשות שימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית של ניסאן שתראה אור בדגם ראשון כבר השנה, האריאה. ובניגוד ליונדאי וקיה, לניאן כדאי הרבה יותר להיכנס לשותפות הזו, וממגוון סיבות, ואולי הגדולה מכולן היא העובדה שב-2019 רשמה ניסאן את ההפסד הגדול ביותר שלה בשני העשורים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
ניסאן ארייה
ניסאן ארייה
ניסאן אריאה - "לא מדברים עם אפל"
יו"ר המותג גם הבהיר בתשובה לשאלה על אפל כי "יש לניסאן את ה-DNA לבצע דברים שאחרים לא יכולים", אמירה כללית שנמנעת מלאשר או להכחיש. אך דבר אחד הוא לא נדרש לעשות, וזה להזכיר לכולם שניסאן יכולה ליהנו מאוד מהכסף שיגיע אליה בעזרת אפל וחשוב מכך, לשדרוג התדמיתי המאוד נחוץ למותג. דובר ניסאן הלך צעד רחוק יותר והכחיש מכל וכל. "אנחנו לא משוחחים עם אפל" אמר, ומיד הוסיף כי "ניסאן מעוניינת לבחון שיתופי פעולה שיאפשרו להאיץ את המהפכה בעולם הרכב".
ניסאן, כפי שהאוטומטיב ניוז הזכיר, התנהלה במשך שנים ארוכות בגישה של "מכירות זה הכל", גם על חשבון פיתוח והטמעת טכנולוגיה מתקדמת. כעת הטכנולוגיה מחויבת המציאות, בעוד שהציבור לא מוכן לשלם לניסאן את הפרמיה הנדרשת. שת"פ עם אפל יכול להתיר את הפלונטר.
ואיפה רנו בכל הסיפור הזה? המותג הצרפתי מתנהל אמנם במים רגועים יותר משותפו היפני, ולכן אולי פחות משתוקק לקשר שכזה. אבל הוא מחזיק בניסיון רב של יחסי גומלין עם יצרניות אחרות וספקיות ויכול גם ליהנות מהשוק האמריקאי, תוך שהוא מקטין את התלות הלא בריאה בשוק האירופאי ממנה הוא סובל כרגע.

סטלנטיס

או במילים אחרות, פיז'ו-סיטרואן-פיאט-ראם-אלפא רומיאו-קרייזלר ומחילה בפני אלה ששכחתי. קונצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם שנוצר ממש השנה כתוצאה ממהלך ה-50 מיליארד בין PSA הצרפתי ו-FCA האיטלקו-אמריקאי נראה כמתאים לאפל אף יותר מהשניים האחרים, בעיקר הודות לזמינות פסי ייצור. ולא רק שהאיטלקים והצרפתים סובלים כרגע מהאטת מכירות באירופה, האיחוד עשוי להביא לסגירה של מותגים ושחרור מפעלים נוסף.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו 508 PSE
פיז'ו 508 PSE
פיז'ו וסטלנטיס - יעזרו לאפל?
קרלוס טבארס , מנכ"ל הקונצרן העצום, אמר כבר בעבר שיש פתיחות מלאה לקשר ארוך טווח ורב משמעות עם אפל "או כל ענקית טכנולוגיה אחרת" על יישום מערכות הינע חשמליות, כל עוד היא לא תגרום לקונצרן הרכב להיות תלוי בה בעתיד. ואם כבר ציטוטים, האוטומטיב ניוז מזכיר כי ג'ון אלקן, היו"ר, ניבא עוד ב-2016 כי תעשיית הרכב צריכה לשנות כיוון ולשלב "גורמים חדשים בתעשייה כמו גוגל ואפל, במקום לנסות ולהילחם בהם".

מגנה

השם פחות למי שאינו מצוי בתעשיית הרכב, שכן לא מדובר ביצרנית מכוניות, מותג שיווקי. מגנה הקנדית היא ספקית הרכיבים השלישית בגודלה מבחינת היקף מכירות בעולם הרכב, מייצרת מכוניות תחת רישיון במשך שנים ארוכות עבור מותגי רכב מוכרים דוגמת ב.מ.וו, יגואר ולנד רובר במפעל בגרץ, אוסטריה. אך היא גם מספקת כל רכיב אפשרי החל בשלדות ומושבים ועד חיישנים ומערכות בטיחות ועזרי נהג מתקדמים.
ואף היא עוברת שינויי קידמה. בסתיו האחרון הודיעה כי תספק ליצרנית הקטנה והמרשימה פיסקר, פלטפורמה חשמלית ייעודית - מהמצרכים היותר מבוקשים בתעשייה כיום - לרכב פנאי חדש, כמו-גם עזרי נהג לטובת נהיגה אוטונומית עתידית. לצד פעילות זו, מגנה הרחיבה את מעורבותה בשת"פ עם LG הקוריאנית לייצור יחידות הנעה חשמליות והרחיבה את פעילותה בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם. ואולי חשוב מכל, מגנה הייתה ראשונה עמה אפל יצרה קשרים בנוגע לרכב עתידי, אי שם ב-2015.

פוקסקון (Foxconn)

אם מגנה לא מוכרת לכולכם, פוקסקון עוד פחות ובכל זאת, ענקית הטכנולוגיה הטייוואנית המעסיקה לפי הערכות כמיליון (1,000,000!) עובדים במספר פסי ייצור, ספקית הציוד האלקטרוני הגדולה בעולם, עשויה להתגלות כסוס השחור במירוץ לבניית המכונית של אפל. בין היתר מכיוון שבעשור האחרון היא זו שמייצרת עבור האמריקאים כמה מכשירים שאולי שמעתם עליהם - אייפון, מקבוק ואייפד.
אבל לא רק. לפני מספר חודשים נחשף כי החברה פיתחה פלטפורמת רכב חשמלי ייעודית ומציידת אותה גם בתוכנה הנדרשת, במטרה מוצהרת להתחיל לשווק כלי רכב חשמליים תוך זמן קצר. בנוסף היא צפויה להציג כבר ב-2024 סוללה בטכנולוגיית Solid-state מתקדמת, אותה מקדמות יצרניות רכב שונות ובעיקר טויוטה, ואשר צפויה לאפשר טווח גדול יותר בעלות מופחתת ונפח מוקטן.