מיצובישי בצרות ומאיצה את תכנית החירום שאמורה הייתה לצאת לפועל בעתיד. כחלק מצעדי המנע שנועדו לעצור את ההפסדים העצומים שחווה המותג היפני והצפי להפסד של 1.3 מיליארד דולר ב-2021, הודיעה החברה על הפסקת פיתוח דגמים עבור השוק האירופאי, שהופך לבעייתי מבעבר ובתחילת השנה הבאה צפוי להפוך את שיווקם של דגמים מזהמים לבלתי כדאי עקב קנסות הענק הצפויים לאלה שלא יעמדו בתקנות זיהום מחמירות. בתגובה לפרסומים שחררה יבואנית המותג בישראל, חברת כלמוביל, הודעה לתקשורת לפיה דגמי המותג העתידיים ישווקו בתקינה אמריקאית החל מהשנה הבאה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
בשלב ראשון הודיעה מיצובישי כי היא עומדת לבצע קיצוצים נרחבים, תפטר עובדים ותקצץ במשכורות אלה שימשיכו לעבוד בחברה. בנוסף הודיעה היצרנית כי תמנע מחלוקת דיבידנדים ברבעון הקרוב. בנוסף צפויה החברה לסגור את פס הייצור החשוב בסקאהוגי, שם יורדים מפס הייצור בין היתר האאוטלנדר והפאג'רו. מדובר אגב בחלק ממהלך התייעלות כולל של קונצרן רנו-ניסאן-מיצובישי, במסגרתו יביאו שיתופי טכנולוגיה, פלטפורמות, יחידות הנעה ומערכות בטיחות מתקדמות לקיצוץ של 40% בעלות פיתוח דגמים חדשים.
תכניות לדגמים חדשים שיפותחו עבור אירופה מוקפאות החל מרגע זה, והדגמים שנמצאים כעת ביבשת - ומוכרין לנו היטב - לא יזכו למחליפים בשנים הקרובות. כך למשל במקרה של הספייס-סטאר, ה-ASX, הטנדר L-200 וכאמור האאוטלנדר הנוכחי. לפי החלוקה החדשה בקונצרן, רנו תתמקד בשוק האירופאי, ניסאן בצפון אמריקה, סין ויפן ואילו מיצובישי בדרום מזרח אסיה ואוסטרליה.

מה קורה עם היבואנית בארץ?

ומה המשמעויות לגבינו? ביבואנית המותג מדגישים כי בינתיים אין כל שינוי במכוניות אותן היא משווקת, אלא שההיצע כולו בתקינה אירופאית. בהמשך תעבור היבואנית לשיווק דגמים בתקינה אמריקאית בלבד.
ראשון לעשות זאת יהיה אאוטלנדר חדש, על בסיס פלטפורמה של ניסאן. זה יהיה דור רביעי לרכב הפנאי הפופולארי שיחליף את האאוטלנדר הנוכחי, המשווק כאן מאז 2012. מתיחת הפנים שתקבל האקליפס-קרוס תוצג בסמיכות לו ותשווק בתקינה אמריקאית. השינויים הבולטים מבחינה זו עשויים להיות יחידות תאורה ומראות צד קטנות יותר, כמו גם צורך בתקינה ייעודית על מנת לאפשר התקנת וו גרירה.
כלמוביל אינה ראשונה לבצע מהלך מעין זה, וקדמו לה קרסו (ניסאן) וסמלת (סובארו) המשווקת כאן מכוניות בתקינה אמריקאית. אם בגלל יחידות הנעה שמתאימות יותר לשוק המקומי במקרה של סובארו, או דגמים בקטגוריות ליבה שאינם מוצעים באירופה במקרה של ניסאן.