בקצרה:
  • סיאט האחראית לפיתוח פלטפורמת רכב חשמלי קטן עבור קונצרן פולקסווגן
  • כל הייצור, גם עבור שאר מותגי הקונצרן, יתבצע בספרד
  • דגם ראשון יראה אור רק לקראת 2025
עושים סדר: לקונצרן פולקסווגן יש כיום שתי פלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי. אחת המכונה "J1" פותחה על-ידי פורשה עבור הטייקן, משמשת כיום גם את אודי עם ה-e-טרון GT וצפויה לסייע גם לדגמים נוספים בעתיד. השניה היא ה-"MEB" שהוצגה לראשונה ב-ID3, ותשמש את מרבית החשמליות של הקונצרן הנמצאות בליבת שוק הרכב, בדומה לפלטפורמת MQB כיום.
עם האיביזה הנוכחית, סיאט ראשונה לאמץ את פלטפורמת MQB-A0 של הקונצרן המשמשת דגמי סופר-מיני וגרסאות הפנאי המבוססות עליהם. כעת מסתמן כי המותג הספרדי יהיה גם זה שיוביל את פיתוח הפלטפורמה החשמלית עבור דגמים צנועי מידות בקבוצת פולקסווגן. תג המחיר אליו מכוונים בדגמים שיתבססו על הפלטפורמה החדשה עומד על כ-20 אלף אירו, גבוה בכ-40% ממחירה של איביזה בספרד ודומה למחירה של הלאון החדשה.
ייצור ספרדי: סיאט חושפת איור ראשוני של צללית הרכב החשמלי הקטן שצפוי להיות במידות של הארונה. הוא יוצג ב-2025 ויהיה ראשון להתבסס על הפלטפורמה שתפתח שתכונה MEB-Lite, זו שתשמש מאוחר יותר דגמים קטנים נוספים של פולקסווגן, סקודה וכנראה גם אודי. סיאט תהיה גם זו שתייצר עבור שאר המותגים במפעל החברה במרטורל, הסמוך לברצלונה, עם קצב ייצור של עד כחצי מיליון מכוניות בשנה, כמות דומה לכלל הייצור של סיאט כיום.
וויין גריפיתס, מנכ"ל סיאט, אמר כי "לפני 70 שנים שמנו את ספרד על 'גלגלים', המטרה שלנו כעת היא לשים אותה על 'גלגלים חשמליים'. זהו פרויקט שיכול לשנות לחלוטין את תעשיית הרכב הספרדית, עם ייצור שיכול להגיע לחצי מיליון יחידות בשנה".
מה אנחנו חושבים: מבין מותגי הקונצרן נראה שסיאט היא זו שמבינה טוב מכולם כיצד לייצר מכונית סופר-מיני, כמו-גם גרסת פנאי שלה, המתאימות לקהל צעיר ונדרשות לשאת תג-מחיר נגיש. ולכן הבחירה בה לפיתוח הפלטפורמה החשמלית לדגמים אלו נראית הנכונה ביותר. עם זאת, כל יום שחולף הוא יום מבוזבז ועל רקע זה, 2025 נראית כמו יעד רחוק מדי. בוודאי בהתחשב בקצב השינויים בתעשיית הרכב (החשמלית) כיום, עם דגש על נחשול הדגמים המתעצם מסין.