בקצרה:
  • באיחור ניכר, טויוטה פותחת את מתקפת החשמל
  • רכב פנאי יהיה ראשון, עוד שישה יוצגו עד 2025
  • שיתוף הפעולה עם סובארו, ההשקה באמצע 2022
לא רק היבירידית: טויוטה שעשתה לעצמה שם מוצדק של מובילת תעשיית הרכב בתחום ההיברידי, שקטה מאוד כשמדובר בחשמל השוטף את כל פינות השוק. ובכל זאת, ה-bZ4X (שם זמני) אינו רכב חשמלי ראשון שהיא מציגה. ב-1997 השתעשעה טויוטה עם גרסה נקייה מזיהום לדור הראשון של הראב4, גרסת המשך הוצגה ב-2012 בשיתוף טסלה על בסיס הדור השלישי של הראב4. וגם, טויוטה משווקת בסין גרסת חשמלית ל-C-HR.
ובכל זאת, לשטף הדגמים החשמליים שנוחת על התעשייה בשנה-שנתיים האחרונות, היא לא ממש הצטרפה. לא עם דגמים חדשים, לא עם תכניות מפורטות וארוכות טווח.
חברת החשמל, בשיתוף סובארו: את ה-Bz4X תפתח טויוטה בשיתוף סובארו, שכבר הציגה קונספט לרכב חשמלי לפני שנה. כהרגלה בקודש, טויוטה ממעטת בפרטים טכניים, ורק מציינת שההנעה תהיה כפולה עם שני מנועים חשמליים, אחד לגלגלים הקדמיים ואחר לאחוריים. בכך תתאפשר לדבריה יכולת שטח מסוימת, אך עיקר הרווח יהיה בצריכת אנרגיה נמוכה ולכן גם בטווח נסיעה ראוי.
הגה על-חוטי: העיצוב עמוס צורות גיאומטריות שונות ונראה ייחודי ומרשים. עוד יותר מכך סביבת הנהג עם הגה ללא חלק עליון המזכיר סטיק מטוסי נוסעים. טויוטה מציינת שהוא מחובר לגלגלים באופן על-חוטי (Fly-By-Wire) ללא חיבור מכאני. שוב, בדומה למקובל במטוסי נוסעים מודרניים. לדברי טויוטה זו מערכת ראשונה ברכב מייצור המוני עם יתרונות בצמצום הרעידות בהגה כתוצאה מתוואי הדרך (באמפ סטיר) והשפעת הבלימה או ההאצה על משקל ההיגוי. בנוסף אמורה המערכת להציע תגובות מדויקות ומהירות יותר.
כבסיס תשמש פלטפורמת TNGA המוכרת המשמשת את מרבית דגמי היצרנית וחטיבת היוקרה שלה לקסוס, שהוסבה כך שתוכל להכיל מנועים וסוללות. היצרנית לא מפרסמת את מידות הקונספט, אבל מציינת כי בסיס גלגלים גדול וסרחי עודף קצרים מאפשרים מרחב מחיה גדול ממשפחתיות גדולות (סגמנט D).
מה אנחנו חושבים: טויוטה גררה את תעשיית הרכב לכיוון ההיברידי. פחות מכך להיברידי-נטען ובעניין החשמל כבר יכולה להחשב כגוררת רגליים מואחרת למסיבה. הסיבה לכך: המתנה עם השקעה בפיתוח דגמים חשמליים תוך אמונה כי התעשייה ממהרת לאמץ טכנולוגיה שאינה רווחית עדיין. יכול להיות שהם צודקים, ומבחינה פיננסית גרידא ראוי היה להשאר עם השקעה בהנעה היברידית בפרק זמן מסוים. הוא חלף, מזמן.
אופנת החשמל דוחקת כל פיתוח אחר בתעשיית הרכב לשוליים ומי שהיסס בתחילה, יתמודד בשנים הקרובות עם פער אותו הוא חייב לסגור. טויוטה אגב אינה יחידה, וגם יצרניות יוקרה גרמניות מוצאות עצמן בעמדה דומה, כשיצרניות עממיות יותר כמו פולקסווגן, פיז'ו-סיטרואן, רנו-ניסאן ויונדאי-קיה מתקדמות בהרבה, שלא להזכיר את מבול המותגים הסיניים. אבל.
תכנון ופיתוח מערכות חשמל אמינות מחייב הקפדה יוצא דופן על מנת להשיג יעילות אנרגטית מיטבית. ומכיוון ששאיפה לשלמות היא אחת מאבני הייסוד של התרבות הארגונית בענקית הרכב היפנית, אנחנו מהמרים שהיא תצליח לסגור את הפער במהירות הודות למקורות מימון עצומים, ובד בבד תוכיח שגם כאן היא ממוקמת בצמרת.