• בוגאטי הוותיקה תשתף פעולה עם רימאק הצעירה כדי לפתח מכונית-על חדשה עם הנעה חשמלית
  • המטרה: שילוב הטכנולוגיה של רימאק בתחום הנעה חשמלית, עם הידע, איכויות הייצור ורשת ההפצה של בוגאטי
  • על הניהול תהיה אחראית פורשה, מטה החברה המשותפת יוקם בזגרב, בירת קרואטיה
עולם ישן מול עולם חדש: יצרנית רכבי-העל הוותיקה בוגאטי, שנמצאת כיום בבעלות קונצרן פולקסווגן, חוברת לרימאק - יצרנית צעירה של רכבי ספורט חשמליים מקרואטיה, המתמחה בפיתוח וייצור מערכות הנעה ומצברים לרכבים חשמליים. המטרה היא לפתח ביחד דגמי ביצועים עם מנועים חשמליים מלאים, וכאלה המשלבים בנזין וחשמל, שירחיבו את היצע הדגמים של בוגאטי הכולל כיום רק את השירון האקזוטית.
החברה שתוקם תהיה בשליטה משותפת בין רימאק (55%) ופורשה (45%). מאט רימאק, המייסד והמנהל של היצרנית הקרואטית, יוצב בתפקיד מנכ"ל, בעוד בוועדה המפקחת של החברה יכהנו אוליבר בלום, יו"ר חבר המנהלים של פורשה, וסגנו לוץ משק. מטה החברה החדשה יוקם בסוף השנה בזגרב, בירת קרואטיה. במקביל ישמרו שתי היצרניות על פסי הייצור שלהן: במפעל המפורסם במולצהיים שבצרפת בוגאטי תמשיך לייצר את השירון, בעוד רימאק תייצר את הנבארה בסבטה נדליה שבקרואטיה.
חשמלית על קרואטית: רימאק הקרואטית היא יצרנית רכבי ספורט חשמליות צעירה, שנוסדה רק לפני 11 שנים, על ידי מאט רימאק. הפרויקט הראשון שלו היה הסבה של ב.מ.וו סדרה 3 משנות השמונים (E30) להנעה חשמלית, עם 601 כ"ס, שהפליאה בביצועים וגם שברה כמה שיאי תאוצה למכונית מסוגה - לרבות זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.3 שניות. כיום מחזיקות במניות החברה יצרניות רכב כמו יונדאי (14%) ופורשה (24%), בעוד מנכ"ל החברה והמייסד עדיין בעל השליטה ומחזיק במרבית המניות (39%).
לאחר כמה קונספטים שהציגה בעשור האחרון חשפה רימאק את הנבארה, מכונית-על חדשה, עם ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל בהספק משולב של 1,914 כ"ס. היא מתבססת שלדה עשויה קרבון המשלבת בתוכה גם את מנשא הסוללות, מה שמאפשר משקל עצמי נמוך יחסית של 2,150 ק"ג ויחס הספק משקל של כ"ס לכל 1.1 ק"ג.
הביצועים סנסציוניים, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-1.97 שניות, 0.4 שניות פחות ממה שייקח לבוגאטי שירון, וגם ל-300 קמ"ש תגיע החשמלית מהר יותר עם נתון רשמי של 9.3 שניות, 4.3 שניות פחות מנתון של בוגאטי. המהירות המרבית, תחום בו רוב החשמליות סובלות מנחיתות לעומת הבנזין, יוצא דופן: 412 קמ"ש מרביים, רק 8 קמ"ש פחות ממה שמסוגלת השירון.
העתיד של בוגאטי: בהודעה לעיתונות שפרסמה פורשה אמר בלום כי "זה יהיה שילוב של המומחיות של בוגאטי בייצור מכוניות-על, עם היסטוריה עשירה של דגמים איקוניים, מאגר לקוחות נאמן ורשת מכירה והפצה בינלאומית, עם המומחיות החדשנית של רימאק בתחום ההנעה החשמלית, שמלבד הטכנולוגיה תספק גם גישות פיתוח חדשות".
מנכ"ל רימאק היה זה שחשף קצת יותר פרטים על העתיד של החברה המשותפת בראיון לאתר הרכב הבריטי אוטוקאר. "ההערכות בתעשייה הן שניקח את הנבארה ונצמיד לה סמל של בוגאטי במטרה לשווק אותה כדגם חדש, אבל זה ממש לא מה שיקרה. אני חובב רכב, ומודע להיסטוריה ולערכים של המותג. למרות שאנחנו רוצים לייצר חברה רווחית, אנחנו לא הולכים למחזר את מה שיש לנו", אמר רימאק.
הוא הוסיף כי "אנחנו לא נעצב מחדש או נחשמל את השירון כדי להציג דגם חדש. אנחנו נתכנן ונפתח מכונית חדשה מהיסוד, בגלל שזו הדרך לעשות זאת נכון. מה שאני יכול להבטיח זה שעוד בעשור הזה לבוגאטי יהיה דגם חשמלי מלא, אבל גם שעד סוף העשור יהיה לבוגאטי דגם חדש עם מנוע בעירה פנימית, עם חיזוק חשמלי כמובן". רימאק לא חשף האם הדגם החדש ישלב את ההנעה החשמלית עם מנוע W16 עם רביעיית מגדשים המפורסם של בוגאטי מהשירון ומהויירון, או שיפותח עבור המכונית העתידית מנוע חדש לחלוטין.
מה אנחנו חושבים: המעבר של תעשיית הרכב לחשמל מביא יצרניות רכב גדולות וותיקות לרכוש בסכומי עתק חברות הזנק קטנות יחסית על מנת לסגור פערים טכנולוגיים. כך למשל במקרה של פורד שרכשה מניות בריביאן בכדי שזו תסייע בייצור ה-F150 החשמלי.
שיתוף הפעולה של בוגאטי ורימאק עשוי להביא לעולם מכוניות יוצאות דופן מכל בחינה, שכן הן ישלבו מצד אחד את הטכנולוגיה המתקדמת של רימאק בנושא הנעה חשמלית, ומהצד השני את איכויות הייצור וההנדסה יוצאת הדופן של בוגאטי. התוצאה הסופית תהיה מעניינת ללא ספק.