• במשרד התחבורה נדרשים לבחור בין שני שמות עבריים לקו האדום של הרכבת הקלה
  • למעמד הגמר החגיגי הגיעו שני שמות מבטיחים: "דנית" ו"דןקל"
  • שרת התחבורה מירי רגב נוטה לבחור בשני, אך בהחלט יתכנו הפתעות
1 צפייה בגלריה
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
קרונות הרכבת הקלה - השם המפורש יתנוסס עליהם
(צילום: נת"ע)
מה אנחנו חושבים: פרויקט הענק של הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן סובל מעיכובים והתייקרות, פעם אחר פעם. רק לאחרונה הוחלט לאשר עיכוב של 13 חודשים שיעלו לתקציב המדינה 1.1 מיליארד שקלים. אבל בצמרת המשרד ובלשכת השרה הממונה עסוקים כך נראה בשאלה נוספת: מה יהיה שמו של הפרויקט וכיצד ניתן לעברת אותו. מסתבר שבמדינה שלנו חשוב יותר שאבשלום קור יהיה מרוצה, גם במחיר שביעות הרצון של תושבי גוש דן.

מה חשוב, ומה עברי

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב מתעכב ב-13 חודשים לפחות ועלות הפרויקט קפצה לאחרונה שוב ב-1.1 מיליארד ששקלים נוספים, כולם על הקופה הציבורית. אבל באותו זמן, ישנה סוגיה נוספת שמאוד מעסיקה את צמרת משרד התחבורה ובראשה השרה החדשה מירי רגב: שם ומיתוג לפרויקט הענק. משרד התחבורה אישר אמנם בעבר את השם metro, אך משום שבמקביל לפרויקט הרכבת הקלה מקודמת גם תכנית למטרו, ומאחר ומדובר בשם לועזי, הוחלט המשרד להכריע בין שמות עבריים חלופיים.
על שולחנה של השרה הונחו שניים מהם, אשר הגיעו לגמר הנחשק: "דנית" או "דןקל". לפי הערכות, אם לא תהיה מניעה משפטית בשל שמה של חברת התחבורה הציבורית "דן", תבקש השרה לבחור בשם "דןקל". ל-ynet נודע כי הקרונות שכבר הגיעו לארץ יזכו במדבקה חדשה ומעודכנת עם המיתוג העברי החדש, אולם חלק ממרכיבי המערך יאלצו להחליף את שמם, למשל שלטי מידע ותוכנות כרטוס. יש להזכיר כי את מגמת עברות שמות הפרוייקטים החל שר התחבורה הקודם, בצלאל סמוטריץ'. שירות התחבורה החכמה השיתופית בתל אביב נקרא אמנם bubble שכן החל לפני כניסתו של השר, אך כשהחל פיילוט דומה בחיפה הוא כבר נקרא "תיקתק" - למרות שכלל לא בטוח שהשם החיפאי המעוברת היה מתקבל על-ידי האקדמיה ללשון עברית. גם הניסוי לתמרוץ נהגים לנסוע לא בשעות העומס הוחלף בתקופת סמוטריץ' מ"אלטרנטיב" ל"דרך ערך" העברי. זה המקום להזכיר את מה שחשוב: ב-2014 אישרה הממשלה את תקציב פיתוח הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 16.1 מיליארד שקלים, ואת מועד הפתיחה – אוקטובר 2021. לפי התוכנית המקורית, בעוד קצת יותר משנה, מאות אלפי עובדים בגוש דן היו אמורים לעשות הדרך לעבודה וממנה באמצעות רכבת קלה חשמלית מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך רכבת סבידור ומרכז עזריאלי ועד ליפו ודרום בת ים. אלא שבעקבות עיכובים בפרויקט הוסט מועד הפתיחה והוא צפוי לתחילת 2023. עלותו שתפחה במהלך השנים עוד ועוד, גדלה שוב לאחרונה ב-1.1 מיליארד שקלים.