חיבור לא שגרתי בין שתי חברות ממשלתיות בדרך לעסקת ענק בחו"ל: חטיבת אלתא של התעשייה האווירית וחברת נתיבי ישראל הגישו הצעה משותפת למכרז לבניית מרכז תנועה לאומי בסקוטלנד. שווי המכרז הנמצא בשלבי מיון מוקדמים: כ-100 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
חדר מצב נתיבי ישראל
חדר מצב נתיבי ישראל
נתיבי ישראל - יטפלו גם בכבישי סקוטלנד?
(צילום: אבי חי)
בעוד שאלתא, יצרנית מכ"ם כיפת ברזל, מייצאת את רוב תוצרתה לחו"ל, עבור נתיבי ישראל זו פעם ראשונה בה היא מנסה למכור את הידע שצברה. אלתא מתמחה בשוק הביטחוני, וזו כניסה ראשונה שלה לתחום ניהול התנועה. החברה כן פעילה בתחום רכבי לחימה אוטונומיים, ומערכת שפיתחה למניעת התנגשות רכבות נמצאת כבר בניסויים אצל חברות בחו"ל. אלתא גם רכשה את הזכויות לרכב השטח הצבאי זיבאר שפיתח עידו כהן, ונערכת לייצר אותם במפעלה בבאר שבע.
"אנחנו יודעים לייצר מערכות שיודעות לזהות היכן האויב, לאתר מטוסים, טנקים ואוניות, ולוקחים את הידע הזה לתחום התנועה, שמפגר אחרי הטכנולוגיה הצבאית", מסביר יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא. "רוב מערכות הרמזורים בעולם עובדות לפי תוכניות קבועות, כמו מכונת כביסה. לא מגיבים בזמן אמת לבעיות תנועה. שימוש בחיישנים ויכולת עיבוד המידע שלנו יכולה לשנות לגמרי את המצב בכביש.
"מספיק להפחית 20% מהעומס בהפעלה נכונה של הכביש וניהול התנועה כדי להפוך כביש פקוק לזורם. יש כאן שוק עולמי של מיליארדי דולרים, שאלתא יכולה להיכנס אליו ולהתחרות בו בהצלחה". אלתא גם מתמחה בסייבר, תחום שנחשב קריטי כדי להבטיח שמערכות תחבורה חכמה לא יהיו פגיעות להשתלטות עוינת במטרה לשבש את התנועה.
הילה חדד חמלניק, אשרהגיעה לתחום התחבורה ממשרד הביטחון שם עסקה בין השאר בפריסת סוללות כיפת ברזל, כיום סמנכ"ל החדשנות והאסטרגיה בנתיבי ישראל ולשעבר סמנ"כלית פרויקטים במשרד התחבורה החתומה על פרויקט נתיב-פלוס השנוי במחלוקת, אומרת: "הרבה פעמים אני פוגשת סטארט אפים בתחום התחבורה החכמה שמציעים לי טכנולוגיות חדשות שבעצם כבר פועלות שנים בתחום הביטחון, ובגלל שהן מסווגות לא מכירים אותן.
"התעשיות הביטחוניות פיתחו יכולות שרלוונטיות גם לתחום התחבורה, ברמה גבוהה מזו שמציעות חברות תחבורה חכמה מחו"ל. צריך רק למצוא את הדרך "לאזרח" את היכולות שלהן. המומחים שלנו יודעים לקחת את המידע שצוברים החיישנים של אלתא ולהפוך אותו לתובנות שיכולות לשנות את מצב התנועה. בתקופת האי ודאות של הקורונה, פרויקטים כאלה בחו"ל יכולים לייצר לנו מקורות הכנסה חוץ-תקציביים, שנוכל לנצל כדי לחזק את היכולות שלנו. יש כאן תפיסה חדשה שמוביל המנכ"ל ניסים פרץ".
אם יעברו השתיים את שלב המיון המוקדם הן צפויות לצרף אליהן חברה סקוטית כשותף מקומי, בהתאם לתנאי המכרז.