מרצדס ופורד בעקבות פולקסווגן, פיז'ו, רנו, פיאט ואחרות - כולן סוגרות מפעלים באירופה. מרבית פסי הייצור של יצרניות מכוניות היוקרה הוותיקה מרצדס ייסגרו עוד השבוע, יחד עם מספר חטיבות לא-יצרניות. בשלב ראשון מדובר בסגירה מוחלטת למשך כשבועיים, אך נראה כי זו עשויה להתארך משמעותית. גם פורד סוגרת את מפעליה האירופאיים החל ממחר (ה'), בתחילה את פסי הייצור בגרמניה ורומניה. אלה יצטרפו לפס הייצור בספרד שנסגר בתחילת השבוע לאחר שהובהר כי אחד העובדים בו נדבק בנגיף הקורונה.
1 צפייה בגלריה
מרצדס CLA 35 AMG
מרצדס CLA 35 AMG
מרצדס - סוגרת את פסי הייצור
(צילום: ניר בן זקן)
בכך מצטרפות מרצדס ופורד לפולקסווגן, פיז'ו, רנו, פיאט ואחרות שסוגרות את פסי הייצור האירופאיים כתוצאה מהשפעות נגיף הקורונה. החל בחשש לבריאות העובדים ועד בעיות באספקת חומרי גלם וחלקים הנדרשים לצורך הרכבת כלי הרכב - גם כאן כתוצאה מסגירת מפעלים.
(עדכון): גם ב.מ.וו, וולוו, סקודה וניסאן הודיעו היום (ד') כי הן סוגרות את מפעליהן עקב מגיפת הקורונה. כל היצרניות מציינות את הצורך בציות להוראות השעה במדינות השונות בהן פועלים פסי הייצור, אך כולן גם מאשרות כי בעיות בשרשרת האספקה מנטרלות את עובדיהן.
"עקב החמרת השפעת נגיף הקורונה, החליטה הנהלת דיימלר (בעלת הבית של מרצדס, ה.פ) להשעות את מרבית המפעלים האירופאיים, לרבות מחלקות אדמינסטרטיביות שונות, לתקופה ראשונית של כשבועיים", כך היצרנית בהודעה רשמית. "בכך מצייתת מרצדס להמלצות והוראות בינלאומיות, לאומיות ומקומיות. ההשעיה מתייחסת לייצור מכוניות מרצדס פרטיות ומסחריות ותחל השבוע", לשון ההודעה.
עוד אומרים במרצדס כי ההחלטה מושפעת (גם) מבעיות בשרשרת האספקה, שאינה יכולה לתפקד כעת באופן מיטבי. "הארכת הסגירה תלויה בהתפתחויות אך במידה ויהיה צורך בהמשך פעילות, החברה תנקוט בצעדים הנחוצים כדי למנוע הדבקה בין עובדיה". במרצדס מוסיפים עוד כי סגירת המפעלים מסייעת להגן על העובדים ולהתמודד עם ההדבקה העולמית, ובמקביל מאפשרת להתכונן לתקופה בה הביקוש לרכב חדש יהיה נמוך יותר, ולשמור על היציבות הכלכלית של המותג", לשון ההודעה.
בפורד מבהירים כי כל מפעלי ייצור הרכב והמנועים באירופה יושבתו באופן זמני החל ממחר, תוך הערכה כי השבתה זו צפויה לארוך מספר שבועות. "החלטה זו מתבצעת לאור הנתונים שמפרסם ארגון הבריאות העולמי, ולפיהם אירופה הפכה למוקד המגפה עם מספר נדבקים שעולה בהתמדה ובקצב מואץ. סגירת המפעלים צפויה לסייע בניסיונות להאטת התפשטות הנגיף".
"למרות שהשפעת נגיף הקורונה במפעלי פורד באירופה נותרה מוגבלת, ההשפעה של המגיפה על עובדים, דילרים, צרכנים וכל החברה האירופאית, היא ללא תקדים", אמר סטיוארט רוולי, נשיא פורד אירופה. עם זאת, שני פסי הייצור של פורד בבריטניה, אשר מגיבה למגיפה באופן שונה וליברלי יותר ממרבית מדינות מערב אירופה, יישארו פתוחים בינתיים. יש לציין כי בניגוד לפורד, ניסאן היפנית החליטה בכל זאת לסגור את מפעל הייצור האירופאי שלה בבריטניה.