ניסיון ראשון למכור בישראל מונית חשמלית: לובינסקי החלה לשווק את ה-MG ZS בגרסה נטולת זיהום עם רישוי למונית תמורת 129 אלף שקל. השבוע נחשף ב-ynet כי בניגוד לעולם, טסלה מסרבת למכור את החשמליות שלה לנהגי מוניות בארץ.
1 צפייה בגלריה
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV - גם למוניות
(צילום: ניר בן זקן)
במפתיע ובניגוד למקובל בשוק המוניות, מחיר ה-MG זהה לזה שבו נמכר הדגם ללקוחות פרטיים, למרות שמונית פטורה ממס קנייה. יש לציין כי ה-ZS מחויבת אמנם במס בשיעור של 10% בלבד, אך לפי הערכות מדובר בכ-8,000 שקל. נהגי מוניות יוכלו גם לקבל החזר על המע"מ המשולם על הרכב, בסך של כ-15 אלף שקל.
במחיר נכללת עמדת טעינה ביתית עם התקנה בסיסית הניתנת גם לרוכשים פרטיים, ושוויה כ-5,000 שקל. נהגי המוניות, שהקילומטראז' הממוצע שלהם גדול פי ארבעה מזה של נהג פרטי, יקבלו אחריות ארוכה יותר מזו שתוענק לנהגים פרטיים על הסוללה במרחק, 200 אלף ק"מ במקום 150 אלף. עם זאת, היא תהיה קצרה יותר בזמן - שנתיים במקום שמונה שנים.

היתרון הגדול והברור - עלויות שוטפות

היתרון המשמעותי של הג'יפון החשמלי מבחינה כלכלית הוא בעלויות השימוש. המדינה קיצצה משמעותית בשנים האחרונות את החזר המס על הסולר לנהגי המוניות, והוא יבוטל כליל באפריל. מנגד, עלות טעינה ביתית לסוללת ה-50 קילוואט שעה של ה-ZS עומדת על 27 שקלים בלבד, ואמורה להספיק לטווח ריאלי של 200-250 ק"מ. מחיר סולר לנסיעה כזאת גבוה כמעט פי 4 - כ-100 שקל.
גם עלויות הטיפולים ב-MG יהיו זולות יותר מאלה של מוניות דיזל, הנזקקות גם לשיפוצי תיבת הילוכים גיר יקרים, עד כדי 10,000 שקלים לגיר DSG המקובל במוניות סקודה אוקטביה. מנגד, בתום שנתיים, תקלות בסוללה יהיו על חשבון הנהג, מכמה אלפי שקלים במקרה של החלפת תא בודד שכשל ועד החלפת הסוללה כולה ב-ZS שתעלה לפי הערכות כ-40 אלף שקל.
לצד העלויות המופחות, יש לזכור כי טווח הנסיעה של ה-MG קצר משמעותית מזה הסקודה אך גם טסלה בסיסית, שהייתה יכולה לעלות לנהגי מוניות 154 אלף שקל, וצפויה להשיג טווח ריאלי של 350-400 ק"מ.
נהג מונית עושה בממוצע כ-300-400 ק"מ ליום, מה שיחייב נהגי MG להזדקק לטעינה מהירה שאינה זמינה מספיק בארץ, יקרה משמעותית ודורשת זמן חיבור לסוללה של 15 עד 30 דקות בממוצע. עם זאת יש לזכור כי לא כל נהגי המוניות עובדים באופן שכזה. יש שנוהגים משמעותית פחות ויש שמפצלים משמרות וכך יוכלו להטעין בצהריים.
בישראל יש כיום 36 עמדות טעינה מהירות, ומחיר ממוצע של קוט"ש בשימוש בהן עומד על כ-2 שקל, פי 4 ממחיר קוט"ש בטעינה ביתית. בהמשך השנה צפוי מספר העמדות לעבור את ה-100, אבל מחיר הטעינה יישאר יקר יחסית.