בקצרה:
  • אחרי סובארו BRZ חדשה, גם האחות התאומה נחשפת
  • צפויה להציע ביצועים והתנהגות כביש טובות מבעבר
  • כמו שאר דגמי הספורט של היצרנית, לא תעשה עליה
טייק 2: הדור השני לקופה הקטנה של טויוטה יכונה כעת GR86 ולא GT86 כבעבר, כחלק משייכותה למשפחת הדגמים של חטיבת הביצועים ביצרנית (GAZOO Racing), הכוללת גם את הסופרה GR והיאריס GR. כמו קודמתה שהוצגה ב-2012 וממנה יוצרו 200 אלף יחידות, גם הפעם היא תהיה אחות כמעט-תאומה לסובארו BRZ העדכנית, שהוצגה לפני ארבעה חודשים וחצי.
יותר ביצועים, יותר התנהגות: ה-GR86 שומרת על מידות דומות לדגם היוצא, עם עוד 2.5 ס"מ לאורך (426.5 ס"מ), צמיחה זניחה של 0.5 ס"מ בבסיס הגלגלים (257.5 ס"מ) ורוחב זהה (177.5 ס"מ). לדברי טויוטה, המרכב הוקשח ב-50% וגג האלומיניום הנמוך יותר מסייע להוריד את מרכז הכובד. במתכת התעופתית נעשה שימוש גם לכנפיים מלפנים, מה שמאפשר שמירה על משקל עצמי כמעט זהה לדגם המוחלף - 1270 ק"ג.
שינויים נוספים שאמורים לתרום ליכולת הדינמית הם הרחבת מפסק הסרנים מאחור בסנטימטר, מערכת בלימה הכוללת דיסקים מאווררים גם מאחור (רק מלפנים בעבר) וצמיגי מישלין פיילוט ספורט 4, בעלי אחיזה גבוהה בהרבה ממישלין פרימסי בה צוייד הדגם היוצא. עוד מציינת טויוטה כי כיול מערך המתלים וכלל הגיאומטריה עבר התאמה עם דגש על יכולת דינמית והנאה מנהיגה.
כמו ב-BRZ, גם כאן מוצב בחרטום מנוע בוקסר נטול מגדש בעל ארבעה צילינדרים בנפח 2.4 ליטר, עם 235 כ"ס שהם 35 כ"ס יותר ממנוע 2.0 ליטר ב-GT86 היוצאת. השיפור העיקרי הוא בזמינות הכוח, עם 25.5 קג"מ ב-3,700 סל"ד, 4.6 קג"מ יותר ב-2,700 סל"ד פחות.
השידוך יהיה כבעבר לתיבת שישה הילוכים ידנית או אוטומטית והנעה אחורית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה. בגרסה הידנית תוספת הכוח מאפשרת זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות, 1.1 שניות פחות מהדגם היוצא, בעוד נתון המהירות המרבית טרם פורסם.
מה עוד צריך לדעת עליה: העיצוב החיצוני כמעט זהה לאחות היפנית, עם שינויים קלים בעיקר בפגוש הקדמי, אך לדברי טויוטה היא אווירודינמית יותר מהדגם המוחלף. בתא הנוסעים יש מושבים חדשים עם תמיכה משופרת, לוח מחוונים דיגיטלי בחלקו ("7) ומסך מגע גדול יותר ("8 לעומת "6.5), כעת עם צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay. מערך הבטיחות יתבסס על מערכת EyeSight המוכרת של סובארו, עם בלימה אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב. אבל כמו במקרה של אחותה, היא תוצע רק בגרסה האוטומטית.
מה אנחנו חושבים: טויוטה עברה בשנים האחרונות שינוי דרמטי, תחת אסטרטגיית הפיתוח והשיווק שמוביל המנכ"ל איקיו טויודה, במסגרתה תגדיל את מספר הדגמים המסעירים, כל זאת לצד שימור אייקונים מוטוריים כמו לנד קרוזר, השקעה בפיתוח טכנולוגיות הנעה עתידיות כמו במקרה של המיראי בעלת תא דלק, ולצד דגמי לחם וחמאה שיימכרו מדי שנה במיליונים.
לא רבים בארץ שמו לב, אך טויוטה משקיעה כיום בחובבי הגה אולי יותר מכל מותג אחר, עם דגמים יוצאי דופן כמו סופרה, יאריס GR וכעת עם ה-GR86 החדשה. בתקופה בה יצרניות רכב מנסות לשרוד, משקיעות בחשמל במקום בנזין ובאוטומציה של הנהיגה במקום במערכות מכאניות, אי אפשר שלא להעריך את טויוטה על הכיוון השונה מהזרם.
5 צפייה בגלריה
טויוטה GR86 סובארו BRZ
טויוטה GR86 סובארו BRZ
אחיות תאומות, אבל רק סובארו (מימין) תשווק כאן
ובאותה נשימה גם אי אפשר שלא להצטער על בחירתה של היבואנית המקומית שלא לקחת בכך חלק. עם זאת, במקרה של ה-GR86 זו בשורה קצת פחות עצובה שכן מצידו השני של רחוב יגאל אלון תנחת באולם התצוגה של סובארו BRZ חדשה, כבר בשנה הבאה.