• רכב הפנאי הקטן של פורד יושק בישראל בימים הקרובים
  • מבוסס על פיאסטה, עם מנוע מוגדש, ותיבה כפולת-מצמד
  • תג מחיר אטרקטיבי עשוי להפוך אותו ללהיט
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: מיכל בן זקן)
פנאי במקום קופה: עם הפומה פורד מחזירה לחיים את שמה של מכונית הקופה שתוכננה על בסיס הפיאסטה מסוף שנות ה-90. גם הפעם הסופר-מיני מעניקה לה בסיס, אבל לטובת רכב פנאי קטן. עבור פורד זהו דגם חשוב מאוד, ראשון בקטגוריה מהצומחות והרווחית בתעשייה, וכך גם עבור היבואנית הסובלת בתקופה האחרונה מהיצע דגמים מצומצם.
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: מיכל בן זקן)
הפומה ממוקם מבחינת ממדים בין הדגמים היותר-קטנים בקטגוריה. למשל סיאט ארונה ממנו הוא ארוך ב-5 ס"מ (418.5 ס"מ), לעומת היותר-גדולים כמו פיז'ו 2008 הארוך ממנו ב-11.5 ס"מ. בסיס הגלגלים (259 ס"מ) ארוך מדגם הספרדי ב-2 ס"מ, קצר מהצרפתי ב-1.5 ס"מ. נפח תא המטען גדול אגב משניהם בכ-50 ליטר (465 ליטר), ומתחת לרצפת התא יש חלל אחסון נוסף - ניתן לרחיצה הודות לפקק ריקון מים בתחתית - בנפח 80 ליטרים.
מנועים וביצועים: באירופה משווק הפומה עם מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר במספר רמות הספק בין 95 ל-155 כ"ס, אבל אנחנו נקבל את גרסת הביניים עם 125 כ"ס שכן היא היחידה לה מוצמדת תיבת הילוכים כפולת-מצמד עם שבעה יחסים. הביצועים: 10.2 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, עשירית שניה יותר מהארונה, 1.1 שניות יותר מהפיז'ו, בדרך למהירות מרבית של 187 קמ"ש. שווה להזכיר כי גרסה זו היא היחידה ללא מערכת היברידית קלה (48V) המסייעת להפחתת צריכת דלק ופליטת המזהמים.
אבזור ובטיחות: מרבית לקוחות הקטגוריה באירופה עוברים אליה ממשפחתיות קומפקטיות, ולכן מצויידים הדגמים באבזור עשיר יותר מדגמי סופר-מיני המהווים להם בסיס. במקרה של הפומה הוא משווק באירופה בגרסאות גימור-עיצוב יוקרתית (Vignale) או ספורטיבית (ST ליין).
רשימת האבזור (כולל האופציונלי) של הרכב מרשימה וכוללת מלבד מסך מגע ("8) ולוח מחוונים דיגיטאלי ("12.3) גם משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, חלון שמש פנוראמי, מערכת שמע של B&O ואפילו עיסוי במושבים ופתיחה חשמלית של דלת תא המטען באמצעות הושטת רגל. עוד לא ברור מה מכל הטוב הזה יוצע בגרסאות המקומיות. רשימת מערכות הבטיחות כוללת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: פורד פומה ינחת כאן כשנה וחצי לאחר השקתו הראשונה, ובכך הוא הופך לאחרון המצטרפים לקטגוריה רווית מתחרים, רובם מצוינים. לפי נתונים אלה, חייו של הפומה לא צפויים להיות קלים במיוחד אלא שיש עוד נתון חשוב מאוד - המחיר. אם תצמיד לו היבואנית תג מחיר אטרקטיבי של כ-115 אלף שקלים למשל, כזה שימצב אותו מול הדגמים הזולים-פשוטים יותר בקטגוריה, הוא עשוי להתגלות כלהיט מכירות. אם תבחר למצב אותו גבוה יותר, סביב 125 אלף שקל, יהיה לו קשה הרבה יותר להצליח.