בקצרה:
  • סוזוקי תציג בשבע שנים שישה דגמים חדשים באירופה
  • מעריכה כי 80% מהמכירות ב-2030 יהיו חשמליות
  • דגם חשמלי ראשון יוצג כבר השנה
2 צפייה בגלריה
כן, אתם בהחלט רואים שם רכב שטח קטן
כן, אתם בהחלט רואים שם רכב שטח קטן
כן, אתם בהחלט רואים שם רכב שטח קטן
הצתה חשמלית (מאוחרת): לעיתים נראה היה כי המהפיכה החשמלית שתעשיית הרכב סוערת סביבה כבר מספר שנים, פסחה לחלוטין על סוזוקי הקטנה שהמשיכה להתמקד בייצור דגמי שווקים מתפתחים (באמצעות "מרוטי" בהודו למשל, עם נתח שוק של 43.4%), ופחות בחדשנות. אבל כעת מציגה היצרנית היפנית תוכנית אסטרטגית עד 2030, החושפת לא מעט יומרה ביחס לגודלה. הן ברמת המוצר, והן מבחינת הקצאת משאבים.
ראשית, בדומה לשאר יצרניות הרכב הפועלות באירופה ויפן, גם סוזוקי מפרסמת יעד לפליטת פחמן נייטרלית. והוא רחוק יחסית, 2050 בעוד השוק ההודי יאלץ להמתין עד 2070 - לא מוקדם יותר. כיצד היא תעשה זאת? על-ידי שימוש באנרגיה 'ירוקה' לייצור, למשל עם התקנת פאנלים סולריים בגגות המפעלים, רכבי שירות שיופעלו באמצעות מימן וכך גם גנרטורים שונים.
2 צפייה בגלריה
 צפי הכנסות אופטימי
 צפי הכנסות אופטימי
צפי הכנסות אופטימי
בנוסף, כבר השנה היא צפויה להציג רכב חשמלי ראשון, המבוסס על אב הטיפוס eVX שנחשף לפני כשבועיים. הדגם החדש יהיה גדול מהוויטארה המוכרת, עם סוללת 60 קוט"ש והבטחה לטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ. אבל זו ממש יריית הפתיחה בלבד וגם, כזו שתעלה על הכביש רק בעוד כשנתיים מהיום.
בנוסף ל-eVX שישווק גם באירופה, עד 2030 מבטיחה סוזוקי להשיק ביבשת הישנה עוד חמישה דגמים חשמליים, כולל רכב שטח קטן המזכיר את הג'ימני עם יחס מכירות של 80% חשמליות והשאר היברידיות. ביפן יוצגו ארבעה דגמים נוספים, רובם זעירים במונחים מערביים אך פופולריים במדינת האם. אגב, פילוח המכירות בשוק ההודי יעמוד על 15% חשמליות בלבד, 25% היברידיות והשאר מנועי בעירה פנימית.
בסוזוקי מזכירים כמובן את הקשר החזק לטויוטה המחזיקה ב-5% ממניות היצרנית, וללא ספק המסייעת החשובה במהלך החישמול. נזכיר כי לשתיים גם שיתופי פעולה שהניבו עבור סוזוקי שני דגמים בעלי הנעה מתקדמת בדמות ה"אקרוס" (תאום הראב 4) עם הנעה היברידית-נטענת, ו"סווייס" ההיברידית (תאומת הקורולה סטיישן). שני דגמים שסייעו לסוזוקי לעמוד בתקנות הזיהום האירופאיות, בזמן שטויוטה נעזרה בה בשוק ההודי הגדל במהירות.
כמה כסף יעלה כל הטוב הזה? הרבה. סוזוקי מעדכנת כי תשקיע בין היתר יותר מ-15 מיליארד דולר במחקר ופיתוח לחישמול וצמצום פליטת מזהמים ומערכות בטיחות ואוטונומיה, ומעל 19 מיליארד דולר בהקמת מפעלים לייצור רכב חשמלי ומתקנים לאנרגיה מתחדשת. המטרה: צמיחה של מעל 50% בהכנסות בתוך שבע שנים בלבד.
מה אנחנו חושבים: תעשיית הרכב היפנית הייתה (ועודנה) איטית במעבר לחשמל, בוודאי ביחס לאירופאיות והקוריאניות. ובעיקר כשמדובר ביצרניות קטנות עם תקציבי פיתוח צנועים יחסית. פיתוח פלטפורמות והנעות חשמליות דורש תקציבי עתק שבוודאי לא נמצאים בחזקתה של סוזוקי, ויש לכן להניח שהמימון הדרוש יגיע מהפטרונית, טויוטה, הגם שאף היא אינה מהמזדרזות לייצר מכוניות חשמליות. במילים אחרות, המהפיכה של סוזוקי יכולה להוביל אותה למקום טוב יותר, אך גם עשויה להתגלות כצעד נכון אך מאוחר מדי.