• קארמה האמריקאית מתכוונת לשווק כאן מכוניות באמצעות חברת מטרו
  • כיום היא מייצרת רק מכונית היברידית נטענת ותיקה, חשמלית מלאה תוצג בעתיד
  • היבואנית סירבה להתייחס לפניית ynet באשר למועד שיווק עתידי
עושה עלייה: קארמה, יצרנית הרכב הקטנה מקליפורניה, הנמצאת בבעלות סינית, חתמה על הסכם לשיווק מכוניות מתוצרתה בישראל באמצעות מטרו - יבואנית אופנועים וקטנועים הגדולה ביותר כאן, עם רשימת מותגים הכוללת את קוואסאקי, ימאהה וסאן יאנג. עבור היצרנית האמריקאית תהיה זו נציגות ראשונה במזרח התיכון, עבור היבואנית המקומית תהיה זו פעם ראשונה שהיא משווקת מכוניות.
מטרו סירבה להגיב לפניית ynet באשר למועד תחילת השיווק המקומי. בשלב זה לא ברור האם מכוניות החברה ישווקו כאן בשנה הבאה, או בזו שאחריה.
קצת היסטוריה: קארמה היא יצרנית רכב קטנה וצעירה מקליפורניה. בתחילת דרכה כונתה פיסקר, על שם מעצב הרכב הנריך פיסקר שייסד אותה ב-2007, לאחר קריירה מפוארת בב.מ.וו בה היה אחראי על עיצוב ה-Z8 וה-X5 הראשון, ובאסטון מרטין שם הוא חתום על ה-V8 וואנטאז' וה-DB9.
הקארמה הייתה המכונית הראשונה של היצרנית, ואחת מהראשונות בעולם עם מערכת הנעה היברידית נטענת חדשנית לתקופה. זו כללה שני מנועים חשמליים המחוברים לגלגלים האחוריים, ומנוע בנזין המשמש כגנרטור לטעינת המצברים לאחר התרוקנותם. למרות החדשנות, החברה נקלעה לקשיים כלכליים מסיבות שונות ונרכשה ב-2014 לאחר תהליך פשיטת רגל על ידי קבוצת וונשיאנג, יצרנית חלקי הרכב הסינית, ששינתה את שם החברה לקארמה.
הווה היברידי, עתיד חשמלי: כיום משווקת קארמה את ה-GS-6, אותה הציגה בתחילת השנה, למרות שלמעשה מדובר באותה מכונית מלפני יותר מעשור בתוספת שורה של שדרוגים שנועדו לשפר את איכויות הייצור הנמוכות של קודמתה. היא מצוידת בשני מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל אחורי, עם 536 כ"ס המאפשרים, זינוק ל-100 קמ"ש בכ-4.5 שניות. המצברים בקיבולת 28 קוט"ש מספקים טווח נקי מזיהום של כ-100 ק"מ, בעוד שמנוע בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר של ב.מ.וו מוצב מלפנים ומשמש כגנרטור מאריך טווח לטעינת הסוללות.
היצרנית גם מתכוונת להציג בעתיד גרסה חשמלית מלאה שתכונה GSe-6. בינתיים חושפת היצרנית פרטים חלקיים, כמו טווח נסיעה שיעמוד על 480 ק"מ, זינוק ל-100 קמ"ש בכ-4 שניות ותג מחיר שיעמוד בצפון אמריקה על 80 אלף דולר, דומה למחירה של טסלה מודל S שם, המשווקת כאן ב-480 אלף שקל.
מה אנחנו חושבים: היצרנית האמריקאית בבעלות סינית מעוניינת להרחיב את רשת ההפצה שלה, ובעבר דיווחה גם על פתיחת אולמות תצוגה בגרמניה, אוסטריה ושווייץ. אבל בפועל היא מוצאת עצמה עדיין עם בעיות רווחיות, ועם היצע דגמים צנוע ויקר ושאינו מיישר קו עם מתחרות מודרניות מבחינה טכנולוגית. האם זה צפוי להשתנות בעתיד עם דגמים חדשים שיהיו תחרותיים ומתקדמים יותר? ימים יגידו. אבל לפחות כעת העתיד של קארמה עדיין לא בהיר וברור.