בקצרה:
  • הכירו את EQXX, חשמלית עם 1,000 ק"מ טווח
  • באמצעות מקדם גרר נמוך, משקל צנוע וסוללות מתקדמות
  • רגע, וגם גג סולארי שמוסיף 25 ק"מ לטווח העצום
חברת החשמל: ה-EQXX עליו דיווחנו בעבר הוא דגם תצוגה - שנראה קרוב לייצור סדרתי - מבית מרצדס שנחשף בתערוכת CES בלאס וגאס השוממת, ומבטיח להיות היעיל בעולם מבחינת צריכת חשמל - עם נתון רשמי קיצוני של 10 קוט"ש ל-100 ק"מ - 1,000 ק"מ בסך הכל. לשם השוואה, ה-EQS בה נהגנו לאחרונה, בעלת מקדם הגרר הנמוך בתעשייה כיום, צורכת בגרסת הבסיס שלה 15.6 קוט"ש ל-100 ק"מ.
נגד הרוח: צריכת החשמל הנמוכה מושגת הודות להשקעה הנדסית בכמה תחומים. ראשית, מקדם הגרר עומד על 0.17 מדהימים, נמוך אף מהשיאנית הנוכחית EQS ("מסתפקת" ב-0.20). הוא מושג בין היתר הודות לכונסי ומסיטי אוויר אקטיביים, חישוקים מפחיתי-מערבולות העשויים מגנזיום וצמיגים ייחודיים עם מקדם התנגדות גלגול נמוך במיוחד.
מרצדס השקיעה מאמצים רבים גם בהפחתת משקל שעומד על 1,750 ק"ג. ואם זה נשמע לכם כמו המון משקל, זכרו שהסדאן E קלאס בעלת מנוע בנזין דומה לה בכמות הקילוגרמים. בין היתר היא מצוידת בדלתות קרבון-פלסטיק. הגג עשוי פאנל סולארי שמאפשר לדברי היצרנית תוספת של 25 ק"מ לטווח הנסיעה והפעלת מערכות רכב נלוות. יש להזכיר שמרצדס אינה ראשונה לעשות כך ואודי למשל השתמשה בכך לפני עשור.
ניהול אנרגיה: מצברי ה-100 קוט"ש פותחו על-ידי CATL, עם צפיפות אנרגיה גבוהה שמאפשרת נפח קטן ב-50% ומשקל העצמי נמוך ב-30% מהסוללות ב-EQS בקיבולת דומה. מתח גבוה של 900V מאפשרים יכולת טעינה אולטרה מהירה שלא קיימת בדגמים החשמליים של היצרנית כיום.
המנוע החשמלי - בהספק 204 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים האחוריים = מיועד לצמצום הפסדי כוח. מרצדס מציינת כי 95% מהאנרגיה היוצאת מהמצבר מגיעה לגלגל, בהשוואה ל-30% במכוניות בעלות מנועי בנזין מודרניים.
מרצדס גם מציינת כי הניהול התרמי של המערכת החשמלית הוא מהמתקדמים בתעשייה, ומיועד לשמור את מערכת ההנעה בטמפרטורת עבודה אופטימלית על ידי כונסי אוויר נפתחים ונסגרים חשמלית, עם פגיעה מינורית במקדם הגרר. בין היתר היא מנצלת את החום הנוצר במערכת ההנעה כדי לחמם את הנוסעים כשנדרש.
מה עוד צריך לדעת: תא הנוסעים מכיל מקום לארבעה, וכמקובל בחשמליות יש שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים או ידידותיים לסביבה. למשל ריפודים דמויי עור עשויים מקקטוס, שטחים העשויים במבוק ובקבוקי פלסטיק ממוחזרים לדיפונים שונים. בקונסולה הקדמית יש מסך מגע ענק בגודל "47.5 ברזולוציית 8K עם תצוגת מערכת ניווט תלת-ממדית.
מה אנחנו חושבים: ה-EQXX הוא אחד מהקונספטים המרשימים שהוצגו לאחרונה, ומסמן את הדרך בה יתבצעו דברים בעתיד הקרוב. למשל, הבנה כי עוד ועוד סוללות לצורך הארכת טווח הוא פתרון לא מוצלח. סוללות בטכנולוגיה חדשה (סוליד-סטייט) הוא אחד, כן מרצדס הולכת בדרך הנוספת - חסכון אפשרי בכל אלמנט מבזבז אנרגיה. שילוב השתיים הוא ללא ספק העתיד. ומה שמעניין לא פחות - מרצדס עושה ככל שביכולתה להשאר מובילה טכנולוגית בעולם משתנה עם מתחרות חדשות וחכמות ומול קהל שונה מבעבר. זה לא קל, כפי שיעידו ב.מ.וו ואודי, המתחרות הגדולות בעידן המוטורי שנכחד.