בקצרה:
  • טויוטה משתפת פעולה עם סובארו וחושפת bZ4X
  • רכב הפנאי החשמלי מציג טווח רשמי של 450 ק"מ
  • צפוי להגיע ארצה במחצית השניה של 2022

אחרי קרוב ל-25 שנים של ייצור כלי רכב היברידיים וכתר המובילה האמיתית של התחום עם הפריוס המקורית, ושנים לא מעטות של ישיבה על הגדר ובחינת התקדמות התעשייה בכיוון הכול-חשמלי, עושה טויוטה סוף סוף את הצעד המתבקש ומציגה רכב חשמלי ראשון מתוצרתה. כצפוי, זהו רכב פנאי קומפקטי וכידוע, הוא נחשף חלקית לפני כחצי שנה לאחר פיתוח משותף עם סובארו. התכנית: התמקמות לצד הראב 4 בהיצע הדגמים של החברה ושיווק מקומי במחצית השניה של השנה הבאה.
אפשר (וגם רצוי) לתהות מדוע בחרו בטויוטה בשם כה לא קליט (bZ4X) אשר נראה היה ככינוי לשלב הפיתוח ולא יותר, אבל נראה כי מעתה יזכו כל הדגמים החשמליים של טויוטה בקידומת BZ המסמלת Beyond Zero - יותר מ(רק) אפס פליטת מזהמים. הספרה 4 מייצגת את מיקומו של הדגם בהיררכיית הדגמים במשפחה. יש להניח שהקטנים יותר יקבלו את הספרות 2 ו-3, הגדולים יותר 5 ו-6 וכן הלאה. בדומה ליצרנים רבים. האות X? זו תשוייך לרכבי פנאי. עד 2025 צפויה טויוטה להשיק עוד שישה דגמים במשפחה.
אבל ה-bZ4X אינו רק יחידת הנעה חדשה, אלא גם שפת עיצוב רעננה עבור טויוטה: החזית שונה מזו של הדגמים המוכרים עם סבכה קדמית כמעט אטומה, שבתחתיתה תריס חשמלי לטובת הזרמת אוויר לקירור הסוללה; יחידות התאורה מלפנים צרות ואילו מאחור מזדקר ספוילר מעל השמשה האחורית. גם תא הנוסעים מציג מראה חדש לחלוטין, עם לוח מחוונים דיגיטלי מוארך שממוקם מעל גלגל ההגה ומסך מולטימדיה גדול במרכז.
עם ממד אורך של 469 ס"מ, ה-bZ4X ארוך בלא פחות מתשעה ס"מ מראב 4. הרוחב דומה עם 186 ס"מ, הוא נמוך ב-3.5 ס"מ ממנו (165 ס"מ) ואילו בסיס הגלגלים עומד על 285 ס"מ - תוספת גדולה של 16 ס"מ משמעותיים בהשוואה לראב 4. נפח תא המטען עומד על 452 ליטרים.
טויוטה תציע את הרכב בשתי גרסאות הנעה. הנעה קדמית עם מנוע חשמלי בודד מלפנים והספק של 204 כ"ס, מומנט של 27 קג"מ ותאוצה של 8.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. גרסת הנעה כפולה תצויד במנוע קדמי ואחורי עם הספק משולב של 217 כ"ס, מומנט של 34.2 קג"מ ותאוצה של 7.7 שניות ל-100 קמ"ש. על ניהול חלוקת הכוח בגרסת ההנעה הכפולה אחראית מערכת ה-X-Mode מבית סובארו.
לפי טויוטה, סוללת 71.4 קוט"ש אמורה לספק טווח של כ-450 ק"מ לשני הדגמים, למרות שהנעה כפולה צורכת בדרך כלל יותר אנרגיה. טעינה מהירה תתאפשר בקצב מירבי של 150 קילוואט, כך שבעמדה מתאימה ניתן יהיה למלא 80% מקיבולת הסוללה בתוך כ-30 דקות. בטויוטה מצהירים באופן חריג כי גם לאחר 10 שנות שימוש, ובנסועה מוערכת של 240 אלף ק"מ, הסוללה תשמור על 90% מהביצועים המקוריים. עם זאת, היצרנית לא מגבה את ההצהרות בתקופת אחריות דומה.
מה עוד? פאנל סולארי אופציונלי שיותקן על הגג יעניק סיוע קל לטעינה, עם תוספת טווח כמעט זניחה של כחמישה ק"מ ביום. טויוטה מבטיחים אגב שיפור ניכר - לעומת דגמים קיימים - בתפקוד מערכות הבטיחות, הודות לטווח זיהוי משופר של הרדאר והמצלמה. מערכת המולטימדיה אף היא חדשה ותציע עדכונים באמצעות הענן (OTA). ולסיום מערכת הגה אופציונלית שתשולב בהמשך בה אין קשר מכאני בין תנועת ההגה לגלגלים הקדמיים. לדברי החברה, ויתור על מוט הגה יעניק אפשרויות לשיפור מרחב המחייה של הנוסעים.

לדגמי טויוטה בקטלוג iCar