לפני כשלושה שבועות זה קרה. הפרלמנט האירופי אימץ את החלטת האיחוד מאוקטובר 2022, ואישר על איסור מכירת מנועי בנזין ודיזל ביבשת החל מ-2035. צעד נוסף בדרך לאוויר נקי יותר, כך הוגדר המהלך. כל שנותר בדרך לחקיקה מלאה וסופית הוא אישור של המועצה האירופית הבכירה, כזה שהוגדר כפורמלי בלבד.
1 צפייה בגלריה
מבחן זיהום אוויר
מבחן זיהום אוויר
מבחן זיהום אוויר
עם זאת, הזכרנו כי עדיין הופעל לחץ על נציגי המועצה מצד יצרניות הרכב, בעיקר ממדינות עם תעשיית רכב משמעותית דוגמת גרמניה, צרפת, איטליה וספרד. אלה מעדיפות כמובן לדחות את התאריך למועד מאוחר יותר, או הקלה בדרישות, או גם וגם. ובכן, הלחץ עבד, החוק לא נחקק (עדיין) והיצרניות הגרמניות הן האחראיות לכך.
ההתנגדות המפתיעה של חברי מועצה גרמניים הוסברה על ידם בדאגה מפני ההשפעה השלילית של ההחלטה על תעשייה הרכב במדינה - החשובה והגדולה באירופה. וכרגע נראה כי נציגי האיחוד וגרמניה מנסים למצוא נוסחת פשרה במסגרתה יתאפשר כנראה השימוש בדלקים סינטטיים שונים הנמצאים בפיתוח כבר שנים ארוכות, גם מעבר ל-2035. במקרה שכזה ניתן יהיה להמשיך ולהשתמש במנועי בעירה פנימית, אך עם זיהום מופחת.
בכך מנסה תעשיית הרכב לבלום את המעבר המהיר למנועים חשמליים שמשמעותו פיטורים נרחבים מחד, והענקת יתרון עצום ליצרניות רכב סיניות הנהנות באופן טבעי מעלויות ייצור נמוכות יותר מאידך. ובכל מקרה, אפשרות השימוש בדלק סינטטי (e-fuels) תעניק למנועי הבעירה הפנימית הקיימים חיים חדשים, וקטין את ההוצאות המיידיות של היצרניות בפיתוח מואץ עוד יותר של דגמים חשמליים חדשים.
נשיאת הנציבות האירופאית, הפוליטיקאית הגרמנית אורסולה וון דר ליין, נפגשה היום (א') עם הקנצלר הגרמני אולף שולץ בניסיון למצוא פשרה שתניח את דעת היצרניות ותאפשר כך לסיים את החקיקה החשובה.
את ההתנגדות הגרמנית הבהיר היטב שר התחבורה במדינה, וולקר וויסינג, שאמר כי "לא יתכן שמצד אחד הנציבות האירופאית מנסה לצמצם עד כמה שניתן את זיהום האוויר הנפלט מרכב, אך באותו זמן הופכת את השינוי הנדרש מהתעשייה לבלתי אפשרי עם חקיקה שלא ניתן לעמוד בה". או במילים אחרות, תעלה יותר מדי כסף ליצרניות הגרמניות שגם כך מתמודדות עם מציאות שיווקית קשה לאור התחרות הגוברת.