בקצרה:
  • אחרי שני עשורים, שוב גרסת CSL בב.מ.וו
  • תוצמד ל-M4, עם עוד 40 כ"ס, ו-100 ק"ג פחות
  • וגם, שיא בנורבורגרינג ורק 1,000 יחידות
השילוש הקדוש: שילוש האותיות CSL (ר"ת Coupe Sport Leichtbau, קופה ספורטיבית קלת משקל) הופיע רק פעמיים עד כה בהיסטוריה של ב.מ.וו. בפעם הראשונה ב-3.0 CSL בתחילת שנות ה-70 כגרסת הומולוגציה של מכונית מירוץ מסבב אליפות אירופה במכוניות סאלון. בפעם השניה ה-M3 CSL, על בסיס הדור השלישי (E46) מאמצע שנות האלפיים. מי שנחשבת עד היום לגרסה הנחשקת ביותר של M. גם בזכות גג קרבון שהשיל כ-110 ק"ג מהמשקל.
וכמתנת יום הולדת 50 לחטיבת M משיקה היצרנית CSL שלישית, הפעם כגרסת קצה ל-M4 בייצור מוגבל של 1,000 יחידות. עם נהג המרוצים ואחראי פיתוח מערכות דינמיות יורג ויידינגר מאחורי ההגה, קבעה ה-M4 הזו זמן הקפה (20.8 ק"מ) של שבע דקות ו-20.2 שניות סביב הנורבורגרינג, מהיר ב-12.2 שניות מה-M4 GTS הקודמת (מכונה F82). נזכיר רק כי המתחרה הישירה - פורשה קאיימן GT4 RS - הייתה מהירה ממנה במסלול המפורסם ב-10.9 שניות.
יותר כוח, פחות משקל: מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר כפול מגדשים המוכר (שם קוד S58) מפיק 550 כ"ס, 40 יותר מבגרסת קומפטישן, הודות ללחץ גדישה גבוה יותר (מ-1.7 ל-2.1 באר), שינויים באיבריו הפנימיים ושיפור מערכת השימון והקירור. הוא מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה אחורית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה.
תוספת הכוח והפחתת המשקל העצמי ב-100 ק"ג מאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד - 0.2 שניות פחות מה-M4 קומפטישן. ל-200 קמ"ש היא תגיע ב-10.7 שניות (1.8 שניות פחות), בדרך למהירות מרבית של 309 קמ"ש (19 קמ"ש יותר).
ב.מ.וו ביצעה ל-M4 דיאטה מרשימה, בין היתר עם מכסי מנוע ותא מטען עשויים קרבון (8- ק"ג), סעפת פליטה מטיטניום (4- ק"ג) ובלמים קרמיים וחישוקים מאלומיניום מחושל (21- ק"ג). בתא הנוסעים הופחתו חומרי בידוד (15- ק"ג), הוסר המושב האחורי (21- ק"ג) ומלפנים הותקנו צמד מושבי באקט עם כיוון ידני קלים ב-24 ק"ג מאלו של הגרסה הרגילה, כאשר קונסולת הקרבון במרכז אחראית להסרת 4 ק"ג. ב.מ.וו אפילו ויתרה על בקרת אקלים מפוצלת לטובת יחידה חד אזורית כדי לחסוך במשקל.
כדי לשפר את היכולת הדינמית כוילו המיתלים מחדש והם נוקשים יותר ומנמיכים את המרכב ב-0.8 ס"מ. יש גיאומטריה שונה מלפנים (יותר קאמבר שלילי), בעוד שעל הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלין פיילוט ספורט קאפ 2R הנחשבים לטובים בעולם עבור המסלול.
ה-CSL מקבלת סבכת כליות שונה עם פתחים גדולים יותר, מסיטי אוויר בקצוות הפגוש הקדמי ולאורך ספי הפרופיל וקצה דלת תא מטען מזדקר כלפי מעלה בסגנון זנב ברווז (duck tail) על מנת לשפר את כוח ההצמדה. יש גם יחידות תאורה שונות מלפנים ומאחור, בעוד שסמלי ב.מ.וו הם בעיצוב דומה למקובל מלפני יובל שנים.
מה אנחנו חושבים:חטיבת הביצועים של ב.מ.וו סופגת לא מעט ביקורת בתקופה האחרונה על השימוש המוגבר באות M בגרסאות שאינן הרבה מעבר לרמת גימור. וגם גרסאות קצה "אמיתיות" כמו M3 ו-M5 שמו דגש יותר על נוחות (תיבה אוטומטית למשל) והנגשת ביצועים (הנעה כפולה), פחות על ריגוש וחווית נהיגה. אבל נראה שה-M4 CSL היא בדיוק מה שקיוונו שתהיה, גרסה שלפחות על הנייר נראית כחוזרת למקורות, כנראה בפעם האחרונה לפני חשמול מלא. מה שצפוי להפוך אותה בסבירות גבוהה לפריט אספנים מבוקש.
צפו בהקפה המלאה בנורבורגרינג: