בקצרה:
  • טויוטה מתכננת מחדש את דרכה בעולמות החשמל
  • יהיה עיכוב בהשקת דגמים חשמליים עתידיים
  • תעבור אחרי כולם לפלטפורמה ייעודית לחשמל
החשמול מתעכב: לפני שנה בדיוק הציגה טויוטה תוכנית אסטרטגית גרנדיוזית עם חשיפת 15 אבות-טיפוס לדגמים חשמליים חדשים בכל קטגוריה אפשרית. על פי אותה תוכנית, טויוטה הבטיחה להשקיע כ-30 מיליארד דולר בפיתוח רכבים חשמליים שיגיעו עד סוף העשור לייצור שנתי של 3.5 מיליון מכוניות נקיות מזיהום, כשליש מכמות מכירות המותג בעולם. אלא שעל פי דיווחי ה"אוטומוטיב ניוז", מסתבר שצפוי עיכוב לא מבוטל בתוכניות האלו וזאת על אף שטויוטה כבר נמצאת בפיגור משמעותי לעומת מתחרותיה בתחום החשמל ומוכרת כיום דגם חשמלי אחד בלבד בשווקי המערב, ה-bZ4X.
מה עוד צריך לדעת: על פי התוכנית המקורית, טויוטה שאפה להמשיך לייצר דגמים חשמליים נוספים על בסיס פלטפורמת ה-e-TNGA, שעליה מבוססים ה-bZ4X וה-bZ3 שהוצגה לאחרונה בסין. הפלטפורמה, שהיא בעצם הסבה של פלטפורמת ה-TNGA המוכרת מדגמי הבנזין של החברה, איפשרה ליצרנית היפנית לייצר רכבים חשמליים על אותם פסי הייצור שמשמשים גם את דגמי הבנזין תוך חסכון מסוים בעלויות הייצור.
3 צפייה בגלריה
טויוטה EV קרוזר
טויוטה EV קרוזר
טויוטה EV קרוזר? לא בקרוב
אלא שלאחרונה עצרה היצרנית את העבודה על חלק מפיתוח הדגמים העתידיים ובמקום זאת הקימה קבוצת עבודה פנימית שבדקה את נושא עלויות הייצור. היא הגיעה למסקנה כי החיסכון מבחינה זו אינו משתלם, שכן השימוש בפלטפורמה מוסבת לא מאפשר הטמעת חידושים טכנולוגיים בדגמי החשמל ולטווח הארוך דווקא יוסיף לעלויות הייצור. זאת לאור ההערכה כי קצב הצמיחה של הרכבים החשמליים יהיה גבוה משמעותית מכפי שחשבו בתחילה.
לאור זאת החליטו בטויוטה לעבור לפלטפורמה חשמלית ייעודית, שתשמש את הדגמים הבאים - יורשיהם של ה-bZ4X ולקסוס RZ, ואלו שצפויים להגיע לאחר מכן. בנוסף בודקים בטויוטה אפשרות לשימוש בטכנולוגיות חדשות של מנועים חשמליים, מטענים פנימיים ומערכות חימום וקירור לסוללות, באמצעות שיתופי פעולה עם ספקיות ענק כמו דנסו ואייסין.
את התוכנית המעודכנת צפויה טויוטה להציג בתחילת 2023 במסגרת כנס שתערוך לספקים. על פי הדיווחים שפורסמו, מטרת העל של טויוטה היא להדביק מהר יותר את הפערים מול מי שנתפסות בעיניה כמובילות השוק - BYD וטסלה. האחרונה רשמה ברבעון השלישי של 2022 רווח ממוצע לרכב הגדול פי שמונה מזה של טויוטה.
מה אנחנו חושבים: טויוטה כבר נמצאת בפיגור עמוק במעבר להנעה חשמלית, לא רק מול מותגים צעירים, אלא גם מול המתחרות הישירות שלה כמו פולקסווגן ויונדאי. התוכנית שהוצגה לפני שנה הייתה אמורה לאפשר ליצרנית היפנית לצמצם את הפערים, אבל כעת נראה שזה לא יקרה בקרוב.
ובכל זאת - בטויוטה מעדיפים תמיד לבחור בתהליכי עבודה יסודיים ומדוקדקים, גם אם בקצב פחות מהיר. עד היום זה הוכיח את עצמו, ונראה שגם התכנון המחודש והכוונה לעבור לפלטפורמה חשמלית-ייעודית עשויים להתגלות בהמשך כהחלטה נכונה. עד שזה יקרה, הקהל הצמא לחשמליות ימצא את מבוקשו אצל מותגים אחרים.