בקצרה:
  • בשווקים בהם זה יתאפשר, מרצדס תהיה רק חשמלית מ-2030
  • תשקיע במהפיכה כ-40 מיליארד, תקים שמונה מפעלי סוללות
  • מ-2025 כל החשמליות יבוססו על פלטפורמות ייעודיות ולא מוסבות
1 צפייה בגלריה
 משפחת EQ החשמלית של מרצדס. אלה שכבר על הכביש, ואלה שעוד מעט
 משפחת EQ החשמלית של מרצדס. אלה שכבר על הכביש, ואלה שעוד מעט
משפחת EQ החשמלית של מרצדס. אלה שכבר על הכביש, ואלה שעוד מעט
מרצדס מנסה לסגור את הפער, ועושה זאת באופן (כמעט) משכנע. במהלך ההיסטוריה הארוכה של מותג מכוניות היוקרה הגרמני מרצדס, נרשמו על שמו אינספור רעיונות חדשניים, פיתוחים יוצאי דופן, מערכות שאיש לא יישם לפניו. בניגוד לחלק לא קטן של מתחריו, מותג מרצדס שם עצמו לאורך השנים בקצה השפיץ של הקדמה. הרשימה הארוכה כוללת מערכות בטיחות מתקדמות שקבעו נורמה בתעשייה, לצד העברת פתרונות מכאניים מתוחכמים ממכוניות מירוץ יקרות לרכב סדרתי.
אבל בתחום החשמל מרצדס, כמו לא מעטות ממתחרותיה הקרובות, היססה זמן רב מדי. מכוניות ניסוי היו, על חשמל ומימן, אבל מותג היוקרה נמנע מלקבל החלטות חד-משמעיות. היברידי נטען? בכל הכוח. חשמל שהוכרז כבר כאלטרנטיבה הנבחרת? עוד נראה.
כך יצא שכבר לפני שנה הבטיחה - וחזרה והצהירה על כך היום (חמישי) - כי ב-2025 תציג פלטפורמות ייעודיות לכל דגמיה זאת בניגוד לפלטפורמות רגילות-מוסבות-רכב-חשמלי בהן היא נאלצת לעשות שימוש היום עם דגמי EQ המשווקים גם אצלנו. מרצדס מצהירה כי תציג שלוש פלטפורמות חשמליות שונות - אחת לכלי רכב פרטי, אחת למסחרי ואחת לספורטיבי.
בהקשר זה ראוי לציין כי רבות ממתחרותיה, לאו דווקא ממעמד היוקרה, משווקות כבר כיום דגמים חשמליים ייעודיים, חלקן (טסלה) עושות זאת כבר שנים מספר. וממקום של מובילה, מוצאת עצמה מרצדס מפגרת בכמעט עשור שנים אחרי מהפיכה טכנולוגית. זה עוד לא קרה לה.

זה יעלה כסף, כמו לכולן

במהלך הזה תשקיע היצרנית 40 מיליארד אירו בשמונה-תשע שנים הקרובות. סכום עצום. אבל כדי להכניס דברים לפרופורציות, פולקסווגן הודיעה לפני ימים אחדים כי הסכום שתשקיע בעשור הנוכחי לטובת המהפך החשמלי יהיה 150 מיליארד אירו. סטלנטיס (פיז'ו-סיטרואן-אופל-DS-פיאט ומי לא) הודיעה כי הסכום שהיא מקציבה לחשמול מלא עד 2025 עומד על 30 מיליארד יורו.
מרצדס צפויה לדבריה למכור כך ב-2025 מכונית היברידית-נטענת או חשמלית אחת על כל רכב בנזין או דיזל, חמש שנים מוקדם יותר מהערכות מקוריות. ואם כבר מזכירים מנועים מזהמים, מרצדס נמנעה במפתיע מלציין מתי תחדל לייצר אותם, זאת בניגוד לרבות ממתחרותיה שהציבו לו"ז ברור.
חלקן צפוי להגיע לכך כבר בעוד ארבע שנים, אחרות ימתינו עם המעבר ל-2030 או אף מספר שנים מאוחר יותר. יש לציין כי כל מדינות אירופה צפויות להכריז על איסור שיווק מכוניות בנזין או דיזל בתחומן החל מ-2035, כך שלמרצדס ממילא אין אפשרויות רבות מדי.