בקצרה
  • מותג סיני שלישי למטרו: Voyah החשמלי-יוקרתי
  • תשווק ראשית רכב פנאי גדול עם 490 כ"ס וטווח של 530 ק"מ
  • יצטרף לשני מותגי רכב אחרים במטרו, ששיווקם לא החל למרות ההבטחות
מטרו-מוטור, יבואנית הרכב הדו גלגלי הגדולה בישראל, הצטרפה לפני למעלה משנה לרשימה המתרחבת במהירות של יבואניות מכוניות עם ההכרזה על זכיון הייבוא למותג "קארמה", שבשנת 2014 עבר לבעלות סינית תחת קבוצת Wanxiang. מאז צירפה לארסנל את מותג הרכב הסיני-חשמלי Leapmotor.
כעת היא מכריזה על שיווק מותג רכב שלישי בשם Voyah, חטיבת החשמליות-יוקרתיות של ענק הרכב הסיני "דונגפנג" שנמצא בבעלות המדינה. המותג מייצר כיום שני דגמים. הראשון הוא מיניוואן בשם Dreamer עם שבעה מקומות ישיבה או בגרסת ארבעה מושבים מהודרת במיוחד, אך לא יגיע ארצה.
הדגם הרלוונטי עבורנו הוא רכב פנאי גדול עם חמישה מושבים בשם Free. אורכו 490 ס"מ, רוחבו 195 ס"מ וגובהו 164.5 ס"מ, כשהוא נישא על בסיס גלגלים של 296 ס"מ. נפח תא המטען 560 ליטרים (ו-72 ליטרים בתא המטען הקדמי), ועד 1,320 ליטרים בקיפול המושבים. בהשוואה לב.מ.וו iX למשל, ה-Free קצר ב-4.8 ס"מ, צר ב-1.7 ס"מ, נמוך ב-5 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו קצר ב-4 ס"מ. מאידך, תא המטען גדול ב-60 ליטרים.
ה-Voyah Free כבר משווק בנורבגיה. לגרסה החשמלית שתוצע גם כאן יש סוללת 103 קוט"ש המעניקה לו טווח נסיעה תיאורטי של 530 ק"מ לפי תקן WLTP. טעינה ביתית אורכת 8.5 שעות ואילו טעינה מהירה מ-20% ל-80% בקצב של 125 קילוואט אורכת 40 דקות. ההנעה כפולה וההספק המירבי עומד על 490 כ"ס, המאפשרים לרכב הכבד (2,340 ק"ג) להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות בלבד.
במטרו מבטיחים אבזור עשיר הכולל בין היתר מתלי אוויר אדפטיביים, גג פנורמי, חימום, אוורור ועיסוי במושבים הקדמיים, מערכת שמע משודרגת של Dynaudio ושלושה צגים דיגיטליים בגודל "12.3 כל אחד. ה-Free מצויד במגוון מערכות בטיחות מתקדמות הכוללת בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לראיית לילה.
מה אנחנו חושבים: רשימת מותגי הרכב העממיים שמגיעים מסין מתארכת במהירות, ונראה כי היא צפויה להתרחב גם באזורי נישה - למשל חשמליים יוקרתיים. אחד כבר יש לנו והוא עושה חייל מעל ומעבר להערכות מוקדמות, הונגצ'י ששיווקו החל לפני מספר חודשים על ידי סמלת ועד היום הוא מוסר בממוצע כ-10 יחידות בחודש, כולם במחיר של 400 אלף שקלים ויותר מכך. מאז הוסיפה היבואנית הגדולה מותג יוקרה סיני נוסף בשם Wey.
ומה לגבי מטרו? יבואנית הרכב הדו גלגלי מחזיקה בנתח שוק שקרוב ל-50 אחוזים בעולם הקטנועים ואופנועים עם המותגים המוערכים ימאהה, קאוואסאקי וסאניאנג, אך בעולם הארבע גלגלי היא פחות משכנעת. התכניות שם, אבל הביצוע צולע. הייתה ההבטחה לשווק את קארמה לקראת הרבעון הרביעי של השנה, הייתה הבטחה בחודש מרס להקים אולם תצוגה לדגמי Leapmotor ולהתחיל לשווק שלושה דגמים. בשני המקרים היא לא עמדה בכך. נותר כעת לבחון האם Voyah תוכיח שאפשר שם גם אחרת.