בקצרה:
  • קארמה GS-6 נחתה בישראל ושיווקה יתחיל בקרוב
  • עם הנעה היברידית-נטענת וכוונת על פורשה פנמרה
  • תג המחיר יעמוד על כ-800 עד 900 אלף שקל
ברוכה הבאה: מטרו מוטורס, יבואנית הרכב הדו-גלגלי הגדולה בישראל, תשווק בקרוב גם מכוניות. ואיזה מכוניות. כפי שפרסמנו בעבר, היבואנית קיבלה את זכיון הייבוא של קארמה, מותג הרכב האמריקאי, והנחיתה כאן כבר את ה-GS-6, הדגם היחיד בינתיים של היצרנית האמריקאית. תג המחיר בצפון אמריקה של מכונית הספורט ההיברידית-נטענת עומד על 80 אלף דולר, דומה לזה של פורשה פנמרה. ולכן יש להניח כי בארץ יעמוד מחירו על בין 800 ל-900 אלף שקל.
קצת היסטוריה: קארמה היא יצרנית רכב קטנה וצעירה מקליפורניה. בתחילת דרכה כונתה פיסקר, על שם מעצב הרכב הנריך פיסקר שייסד אותה ב-2007 לאחר קריירה מפוארת בב.מ.וו, בה היה אחראי על עיצוב ה-Z8 וה-X5 הראשון. לאחר מכן היה האחראי באסטון מרטין ל-V8 וואנטאז' וה-DB9.
הקארמה הייתה מכונית ראשונה של היצרנית, ואחת הראשונות בעולם עם מערכת הנעה היברידית-נטענת חדשנית לתקופה. זו כללה שני מנועים חשמליים המחוברים לגלגלים האחוריים, ומנוע בנזין שמשמש כגנרטור לטעינת המצברים. למרות החדשנות, החברה נקלעה לקשיים כלכליים מסיבות שונות ונרכשה ב-2014 לאחר תהליך פשיטת רגל על ידי קבוצת וונשיאנג, יצרנית חלקי רכב סינית, ששינתה את שם החברה לקארמה.
פורשה על הכוונת: ה-GS-6 היא למעשה אותה מכונית (וגילה לכן כעשור שנים) בתוספת שורת שדרוגים שנועדו בעיקר לשפר את איכויות הייצור הנמוכות של קודמתה. היא מצוידת בשני מנועים חשמליים (אחד לכל גלגל אחורי), תצורה המאפשרת הכוונת מומנט. ההספק המרבי עומד על 536 כ"ס ואלה מאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש בכ-4.5 שניות, דומה לפנמרה היברידית-נטענת כפולת הנעה, או בכ-4 שניות בגרסת GT הכוללת בקרת שיגור ומנוע חשמלי חזק במעט.
מצברי 28 קוט"ש מספקים טווח נקי מזיהום של כ-100 ק"מ, כפליים מהמתחרה הישירה. הם ניתנים לטעינה מהשקע או דרך מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר של ב.מ.וו המוצב מלפנים ומשמש כגנרטור מאריך טווח. בעתיד תוצע גם גרסה חשמלית מלאה עם טווח נסיעה של 480 ק"מ.
מבחינת מידות היא ארוכה מהפנמרה ב-1.5 ס"מ (506.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-21 ס"מ (316 ס"מ), אבל המושב האחורי שלה מיועד בכל זאת לשני נוסעים בלבד. אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המוכרות לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: בשונה מטסלה או NIO, קארמה לא ממש הצליחה להתרומם עד כה, למרות הוותק בתעשייה, העיצוב הייחודי ומערכת ההנעה המתקדמת. בפועל היא מוצאת עצמה עדיין עם בעיות רווחיות, ועם היצע צנוע הכולל דגם אחד ותיק בלבד. אז כן, זו מכונית ייחודית שללא ספק תהיה אקסלוסיבית יותר ממתחרות אירופאיות, אבל אם החברה לא תשקיע בפיתוח דגמים חדשים ומערכות הנעה חשמליות מלאות, לא בטוח שה-GS-6 המיוחדת תצליח לשמור את המותג רלוונטי.