בקצרה:
  • הבסיס מגיע מאיוניק 5, המערכות מתקדמות עוד יותר
  • המראה החיצוני מסובב ראשים, סביבת הנהג מרשימה
  • תג המחיר לגרסאות השונות עדיין לא נקבע
אול אין: אף אחד לא באמת האמין שיונדאי תבסס את המשפחתית החשמלית הראשונה שלה על מכונית התצוגה יוצא הדופן למראה 'פרופסי', מי שנטען לגביה אי אז - לפני בסך הכל שנתיים - כי תחליף את האיוניק הקומפקטית, להיט המכירות שנכנס לישורת האחרונה של חייו.
ואחרי שהוצג איוניק 5, רכב הבכורה החשמלי-ייעודי של קונצרן יונדאי-קיה, עם מגוון כמעט מוגזם של זוויות ומשטחים ומראה כמעט-רטרו, חלק לא קטן מהמאמינים בכך קטן עוד יותר. אחרי הכל, הפרופסי מציגה קו מרכב שונה לחלוטין, נטול זוויות, בסגנון טיפה עם אחוריים שמוטים אה-לה פורשה.
אבל הם טעו, יונדאי הוכיחה כי אכן התכוונה לכל מה שהבטיחה ועל הדרך גם הפתיעה את כל תעשיית הרכב עם שתי מכוניות חשמליות בכירות שלא נראות כאילו יצאו מאותו בית. ועוד דבר אחר קטן אך חשוב. יונדאי הציגה, וכעת חושפת לגמרי, את אחת המכוניות המקוריות שראתה תעשיית הרכב. ידיות מוסלקות, פתחי אוורור מנוהלים חשמלית ומצלמות במקום מראות כבר לא מרגשים כיום. מקדם גרר של 0.21 הנמוך מכל המתחרות, בהחלט כן.
8 צפייה בגלריה
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי - השוו לאיוניק 6
הצעד הנועז של יונדאי יובהר ללא ספק עם התפתחותה של משפחת החשמליות במותג, הצפויה לגדול בשנים הקרובות עם לפחות שניים שלושה דגמי ליבה נוספים ל-5 ול-6, ללא קשר לגרסאות N ספורטיביות שכבר עושות צעדי ניסוי אחרונים.
מה חדש: חשיפתה הממש-ראשונית של ה-6 נערכה לפני כשבועיים, לפי הגישה העדכנית של יצרניות הרכב במסגרתה ככל שיירבו הטיזרים לפני השקה מלאה של רכב עם פרופיל תקשורתי גבוה, כן ייטב. אבל רק בתמונות, ואיורים.
כעת מגיעים כל הפרטים. מהחשובים שבהם, המידות. עם 485 ס"מ של אורך היא ארוכה ב-22 ס"מ מאיוניק 5 למשל, צרה ממנה במעט (188 ס"מ), נמוכה במספר ס"מ (149 ס"מ) ובעלת בסיס גלגלים קצר בחמישה ס"מ - 295 ס"מ.
8 צפייה בגלריה
איוניק 6 - השוו לחרטום הפרופסי (למטה)
איוניק 6 - השוו לחרטום הפרופסי (למטה)
איוניק 6 - השוו לחרטום הפרופסי (למטה)
טסלה מודל 3? לאיוניק מידות שמציבות אותה כמעט בקטגוריה גבוהה יותר. היא ארוכה, רחבה וגבוהה מהמתחרה האמריקאית, עם בסיס גלגלים ארוך משמעותית. היא דומה במידותיה יותר לפולקסווגן ID-אירו, משפחתית חשמלית ראשונה לקונצרן הענק הגרמני שצפויה להגיע אלינו בעוד כשנתיים.
8 צפייה בגלריה
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי
ה-6 שמוצבת כמובן על אותה פלטפורמת E-GMP שמשרתת גם את איוניק 5 וקיה EV6, מנצלת גם את אותן יחידות כוח וסוללות של הדגמים המוזכרים. מצברי 77.4 קוט"ש במתח טעינה גבוה של 800V מניעים מנוע אחורי בודד או אחד מאחור ואחד לפנים בפורמט המוכר מה-5, ואמורים להספיק כאן לטווח מרשים של 610 ק"מ, לפי יונדאי.
יונדאי אגב מתגאה (ובצדק) כי גרסת הבסיס עם מצברי 53 קוט"ש , מנוע אחורי בודד כמובן וחישוקי "18 צנועים (יחסית), צפויה לצרוך כ-14 קוט"ש לכל 100 ק"מ, לפי תקן WLTP העדכני. יש להניח כי מדובר בנתון שלא באמת ניתן יהיה להשיג ביומיום, אבל לדברי היצרנית זהו נתון שהופך את ה-6 לבעלת היעילות האנרגטית הטובה ביותר בתעשייה כיום.
הגרסה החזקה מכולן תשחרר 325 כ"ס ו-60 קג"מ, מספיק לזינוק מעמידה ל-100 ב-5 שניות. יש להניח שגרסת N תעשה שימוש במתכון של ה-EV6 עם הרבה יותר מ-500 כ"ס וזינוק ל-100 במעט יותר מ-3 שניות. טעינה אולטרה מהירה (350DC) תמלא את הסוללה מ-10% ל-80% ב-18 דקות. כמקובל כיום בדגמים חשמליים חדשים, יש גם אפשרות לנצל את סוללות הרכב כדי להניע אבזור חיצוני. יעיל בהפסקת החשמל הבאה.
מה מוכר: המרכב אמנם שונה לחלוטין מה-5, אבל סביבת הנהג דומה עד זהה. גם כאן יש שני מסכי מידע גדולים ("12) ומחוברים, אחד כלוח מחוונים עם אפשרות התאמות לפי רצון הנהג ואחר לתפעול מערכות שונות. יש כמובן חיבור למערכות אפל ואנדרויד, עם אפשרות קישור של שני מכשירים באותו זמן והקרנה של שני המסכים. מערכת השמע מגיעה מבית בוס, וכוללת גם סאב וופר לחובבי הבס.
בניגוד ל-5, כאן בוחרת יונדאי למקם קונסולה מרכזית בין שני המושבים, עם מתגי חלונות שנדדו אליה מדפנות הדלת. בין היתר כדי להותיר את זו האחרונה נקיה ומינימליסטית למראה. פחות צנועים הם צמד המסכים שמשדרים את תמונת המצלמות-במקום מראות.
בניגוד לאודי, לקסוס וג'נסיס שמנסות אף הן את רעיון הסרת המראות הגדולות, כאן המסכים משלימים את הקונסולה, ולא מוצמדים לדפנות. עד כמה הם פותרים את הבעיות הקשות של הפתרון הזה, שהפכו אותו לבלתי שמיש בעליל עד כה, נוכל לדעת רק לאחר התנסות.
יונדאי מציידת כמובן את ה-6 בכל מערכות הבטיחות ועזרי הנהיגה שיש להציע כיום. כולל כמובן בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירת נתיב, אזהרות על סכנה מתקרבת וכל השאר המוכר של היצרנית, כולל הקרנת שטח מת על לוח המחוונים בעת הפעלת איתות. אפרופו, ה-6 מאפשרת שינוי נתיב בעת הפעלת האיתות, מערכת חצי אוטונומית שהוצגה זה מכבר וכעת מגיעה אל הדרום קוריאנים.
מה חושבים: יש מעט מאוד דוגמאות לשינוי תדמית קיצוני ומהיר כל כך כמו זו של יונדאי, יצרנית שעד לפני שני עשורים נחשבה לאפרורית וחסרת ייחוד וכיום מחזיקה בקו מוצרים לא רק מרשים אלא פורץ דרך. ועם כל הכבוד לפולקסווגן הגדולה ממנה משמעותית, היחידה שבאמת מציבה אתגר מוצרי לטסלה האמריקאית, זו ששינתה לחלוטין את עולם הרכב של מהפיכת החשמל.
אי אפשר לקבוע כמובן עד כמה טובה ה-6, אבל בהחלט נכון יהיה להניח שאיכויות ה-5 וה-EV6 של קיה יגיעו גם אליה, שתי מכוניות שזוכות לשבחים מקיר לקיר. הראשונה גם אצלנו, האחרת רק בחו"ל לאור העיכוב התמוה בתחילת שיווקה כאן. מבחינת סביבת נהג ואיכות ייצור, מותר ואף רצוי להניח שהרמה תהיה גבוהה לפחות כמו בשתי הדוגמאות הרלוונטיות.
אלא שה-6 על מידותיה הצנועות ומרכז הכובד הנמוך יותר, עשויה לשדרג את היכולת הדינמית הגבוהה ממילא של איוניק 5. וזה כבר נשמע כמו מתכון אמיתי לצמרת התעשייה. עניין המחיר קיים כמובן, אבל הפער מול ה-5 אינו צפוי להיות משמעותי. נדע יותר בעוד מספר חודשים.