האם העלאת המס על הרכבים החשמליים תידחה בשנה? חברי ועדת הכספים פנו היום (ב') בקריאה לרשות המסים לדחות לאלתר ובשנה אחת את ההפחתה בהטבת המס לרוכשי רכבים חשמליים. נזכיר כי המס עלה אתמול ב-10% (20% בסך הכל) ובעקבותיו התייקרו מכוניות חשמליות באופן ניכר ובשיעור של אלפי עד עשרות אלפי שקלים.
במהלך הדיון הצביעו נציגי רשות המסים על חדירה שנאמדת בכ-20% של רכבים היברידיים-נטענים וחשמליים באופן מלא לישראל בשנת 2022, וכי תישאר הטבה משמעותית לדגמים אלה גם ב-2023. בהקשר זה ראוי לציין כי בדיקות בלתי תלויות הוכיחו זה מכבר כי רמת הזיהום שפולטים דגמים היברידיים-נטענים גבוהה משמעותית מדיווחי היצרניות, והכרה בכך שהם דגמים 'ירוקים' מתעלמת מהנתונים בפועל. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר כי "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד כלי רכב חשמליים. על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה".
1 צפייה בגלריה
אגזוז
אגזוז
(שאטרסטוק)
ועדת הכספים הזמנית קיימה היום דיון שהוגדר כדחוף בנושא הטבת מס הקנייה לרכב חשמלי והיברידי-נטען, שצומצמה החל מאתמול (יום א'). גפני מתח בה ביקורת על הצעד ואמר כי "המציאות הזו היא שלא מדובר רק על עליית מחירים. נכון שעליית המס צריכה להיעשות בראשון בינואר, אבל אם רוצים לדאוג ליוקר המחיה, ולאיכות הסביבה ולבריאות של כולנו, את זה היה צריך לעצור. לכן אנחנו מקיימים את הדיון לבקשתי ולבקשת חברי הכנסת, מיכאל ביטון, ינון אזולאי, אחמד טיבי ואחרים. משרד האוצר צריך היה להתערב בעניין הזה, ולמנוע זאת". יש להזכיר כי שר האוצר הוא היחיד שיכול להחליט על שינוי הטבת המס.
גם מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, טענה כנגד ההתייקרות: "כניסת רכב חשמלי לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית. (צמצום ההטבה) יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, שהרי התחייבנו ל-95 אחוז רכבים חשמליים ב-2035. אנחנו כרגע על 1.1 אחוז. זיהום הסביבה מתחבורה הוא הגדול ביותר במדינת ישראל. הרכבים הם הגורם הגדול ביותר לתמותה". כהן אמרה כי בשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, והבהירה כי יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי לפחות בשנתיים.
מאידך, מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים, אמרה כי "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים. סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה". עוד הסבירה סביון, מהמועמדות המובילות לתפקיד מנהלת רשות המסים, כי בעלי רכב חשמלי נהנים גם מהפחתה של 1,200 שקלים בשווי השימוש. "אנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, הוא מגיע לקרוב ל-20 אחוזים מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה".
אך חברי הכנסת הנוכחים ביקשו להפריד את הדיון בהיברידי-נטען מהחשמלי, וביקשו לדעת מה אחוזי החדירה של רכב חשמלי בישראל. לדברי משה גורט, ממשרד הכלכלה: "11 אחוז שיובאו בשנה האחרונה היו חשמליים". זהו נתון גבוה מנתוני היבואנים, יש לציין. גם אורי זיסקין מרשות המסים הציג תמונה ורודה והתעקש לכלול כלי רכב עם מנועי בנזין מזהמים אליהם נוסף מנוע חשמלי קטן, ככלי רכב חשמליים.
"היעדים הם יותר רכבים חשמליים כולל פלאג-אין (היברידי-נטען), גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על חשמליים כולל פלאג אין. היעד לשנת 2022 היה 5 אחוז, אנחנו בשנה האחרונה כבר ב-19 אחוז חדירה", אמר.
לסיום קרא ח"כ גפני לרשות המיסים להקפיא את הצעד לשנה: "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד רכב חשמלי. זה (הקטנת ההטבה) דבר שצריך היום להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה, האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת, אבל במשך שנה שההטבה תישמר. עוד לא הגענו לאחוזי החדירה של מדינות אחרות.
"חברי הכנסת מכל המפלגות פונים אליכם ומבקשים לדחות את עליית המס בשנה. תבחנו את התהליך, ולא תבואו ערב פתחה של ממשלה חדשה, להעלות את המיסים, לפגוע בבריאות של כולנו. זאת החלטה שגויה, שצריך לתקן אותה. לא אומר לבטל, אבל לדחות בשנה ולשקול. זו הדרישה של ועדת הכספים מכם, אני מבקש שתחזרו אליי עם תשובה בתוך שלושה ימים".