בקצרה:
  • סקודה ויז'ן 7S הוא פנאי חשמלי לשבעה
  • העיצוב חדש, פלטפורמת MEB כבסיס ותיק
  • ייצור סדרתי צפוי להתחיל רק ב-2026
חשמלי לשבעה: הויז'ן 7S אותו חשפה לעינינו סקודה באירוע שערכה בבירת צ'כיה, הוא רכב פנאי חשמלי לשבעה נוסעים על בסיס פלטפורמת MEB הייעודית של קונצרן פולקסווגן, המשמשת - בין היתר - גם את האניאק. הוא יהיה אחד משלושה דגמים חשמליים חדשים שתציג היצרנית הצ'כית בשנים הקרובות, לרבות סופר מיני ורכב פנאי קומפקטי.
4 צפייה בגלריה
סקודה ויז'ן 7S
סקודה ויז'ן 7S
(צילום: ניר בן זקן)
הוויז'ן 7S יצויד מצברים גדולים יותר מהאניאק (89 לעומת 82 קוט"ש) שיאפשרו לו טווח נסיעה של 600 ק"מ, כ-80 ק"מ יותר. הטעינה המהירה (200DC) היא בקצב גבוה יותר מכל דגם חשמלי אחר של הקונצרן שהוצג עד כה.
העיצוב החדש: עיצוב מעולם לא היה מנקודת החוזקה של סקודה, אבל הוויז'ן 7S מציג כך נראה את הקו החדש והעדכני של המותג, אותו נראה גם בדור הבא של הסופרב והקודיאק שיוצגו ב-2023. והתוצאה בהחלט מרשימה, נאה וייחודית מכל דגם בהיסטוריה של סקודה. המראה דינמי ואלגנטי, מבלי להיגרר למוחצנות ועומס מיותר כמו חלק מרכבי הפנאי המודרניים.
4 צפייה בגלריה
סקודה ויז'ן 7S
סקודה ויז'ן 7S
(צילום: ניר בן זקן)
בחזית יש יחידות תאורה בעיצוב בומרנג עם קו ברור לאורך המייצר אשליית תנועה, חישוקי "22 ענקיים וקורות C מודגשות. גם האחוריים מרשימים עם יחידות תאורה צרות בצורת האות T. יש גם מערכת מצלמות במקום מראות, חלונות נטולי מסגרת ודלתות אחוריות הנפתחות כנגד הקדמיות (דלתות התאבדות), ובכך מוותר הרכב (לפחות בינתיים, קשה להאמין שכך יגיע לפס היצור) על קורה B. יש גם לוגו חדש עם כיתוב שם היצרנית, במקום סמל ראש חץ עם כנפיים המוכר.
בחזרה למקורות: סביבת הנהג מודרנית עם הגה אליפטי שאף הוא נמצא רק לצרכי תצוגה, מושבים מקוריים שמאפשרים הישענות לאחור בזמן התחברות לעמדת טעינה מהירה למשל (כמו ביונדאי איוניק 5) וחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה כמקובל בתעשייה. מה שבעיקר מרשים הוא שסקודה כנראה קשובה לביקורת על מערכת ההפעלה הבעייתית בדגמיה האחרונים ולצד מסך מגע ענק ("14.6), מחזירה מתגים פיזיים בקונסולה המרכזית לבקרת האקלים ולמערכת השמע, עם לוח מחוונים דיגיטלי גדול יותר מזה שבאניאק ("8.8 לעומת "5).
4 צפייה בגלריה
סקודה ויז'ן 7S
סקודה ויז'ן 7S
(צילום: ניר בן זקן)
סידור המושבים מאחור כולל צמד בשורה השניה, עם מתקן ייעודי לכיסא תינוק ביניהם, שכן לדברי סקודה זהו המקום הבטוח ביותר להתקנתו. השורה השלישית אמורה להתאים כמו בקודיאק בעיקר לילדים מתבגרים. סקודה התקינה באב הטיפוס חלון שמש ענק לכל אורך הגג, כך שכל הנוסעים יכולים ליהנות ממנו.
מה אנחנו חושבים: ויז'ן 7S הוא אחד מהקונספטים החשובים ביותר שהציגה סקודה בעשורר האחרון, המלמד בין היתר על שינוי גישה אפשרי ונדרש ביצרנית. עם השקעה מסיבית בעיצוב חיצוני ההופך כיום חשוב מבעבר וחזרה מבורכת למתגים עבור חלק מהמערכות, פתרון אינטואיטיבי, נוח ובטוח בהרבה מהמערכות המצויות בדגמים עדכניים של סקודה בפרט ופולקסווגן בכלל.
הוא גם מציג שילוב ייחודי (בינתיים) בשוק הרכב, פתרון חשמלי עם מקום לשבעה, כשקיה EV9 העתידי כמתחרה אפשרי. אבל לא הכול ורוד, שכן יחלפו עוד ארבע שנים עד שינחת באולמות התצוגה של סקודה. וזה פרק זמן ארוך מדי. הרבה יותר מדי ארוף בהתחשב בקצב המואץ של התעשייה הנמצאת בשלב המעבר המהיר לרכב חשמלי. וגם אם כרגע הוא מהבודדים במערכה מסוגו, ב-2026 הוא עשוי למצוא עצמו בזירה רווית מתחרים, עם פיגור טכנולוגי.
בהיעדר פתרון סדרתי למירוץ החימוש האדיר של התעשייה, ובעיקר זו שמגיעה מסין, ברור מדוע בוחרת סקודה לחשוף כבר עתה אב טיפוס לרכב שיגיע לאולמות בעוד כמעט חצי עשור. והוא גם נראה כמו חדשות מצוינות למותג. אבל הקרב הגדול מתחולל כעת, ובו מוצא עצמו קונצרן פולקסווגן, על כל מותגיו, בבעיה.
הכתב היה אורח חברת סקודה