בקצרה:
  • כמתוכנן, קיה מרחיבה את משפחת החשמליות החדשה
  • עם דגם פנאי לשבעה על בסיס פלטפורמת EV6
  • חשיפה רשמית ותחילת שיווק באירופה: תחילת 2023
חשמל לשבעה: קיה חושפת תמונות ראשונות של ה-EV9, חשמלי ייעודי שני של היצרנית על בסיס הפלטפורמה החדשנית של הקונצרן הקוריאני (E-GMP), המשותפת בינתיים גם ל-EV6, יונדאי איוניק 5 ואיוניק 6 ולג'נסיס GV60, וללא ספק תשמש דגמים נוספים בעתיד.
התמונות שמפרסמת היצרנית הם מניסויי נהיגה במרכז המחקר והפיתוח נאמיאנג (Namyang), כ-40 ק"מ דרום-מערבית לבירה סיאול, שם הוא התמודד עם מגוון אתגרים לרבות קטעי דרך משובשים, עבירות טכנית, מעברי מים ומסלולים אובאלי למהירות גבוהה, ואחר המזכיר מסלול מירוצים עם פניות ברדיוסים שונים לבדיקת התנהגות הרכב.
מה אנחנו יודעים: העיצוב החיצוני דומה לקונספט שהציגה קיה לפני כשנה בתערוכת לוס אנג'לס. מראה זוויתי-קשוח שמציב סביבת נוסעים גדולה לפני מקדם גרר נמוך. יתכן וקיה תתקין לכן סוללות גדולות יותר מאלה המשמשות ב-EV6, על מנת לאפשר טווח נסיעה דומה של כ-500 ק"מ. בכל מקרה ברור כי אף הן יהיו במתח 800V ויאפשרו חיבור לעמדות טעינה אולטרה מהירות (350DC).
מערכת ההנעה בגרסאות הראשונות תהיה כפולה, ככל הנראה בדומה לאחות הקטנה עם 325 כ"ס. קיה לא מפרסמת את נתוני המידות, אבל נזכיר כי הקונספט שהוצג לפני כשנה היה גדול משמעותית מסורנטו, ארוך ממנו ב-12 ס"מ (493 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-28.5 ס"מ (310 ס"מ). המשמעות היא שמרחב המחיה ליושבים מאחור ונפח תא המטען צפויים להיות טובים משמעותית.
מה אנחנו חושבים: ה-EV9 מכניס את קיה לקטגוריה שזוכה לפופולאריות רבה בגרסאות מונעות בנזין, אבל בינתיים נטולת מתחרים ייעודיים עם הנעה חשמלית מלאה. למעט מרצדס EQS SUV היקר באופן ניכר. ועד עכשיו הוכיחה הפלטפורמה החשמלית החדשה של יונדאי-קיה כי היא מהטובות בתעשייה, אם לא הטובה שבהן. ויש לכם להניח כי גם ה-EV9 יהנה ממנה ויציע יכולת ראויה למרות הגודל. בכל מקרה, בארה"ב ושאר העולם המערבי מייעדים לו הצלחה גדולה, בעיקר מכיוון שהוא פשוט נטול מתחרים.
בארץ? היבואנית המקומית לא מזדרזת מטעמיה שלה להשקיע במעבר לחשמל - בדומה לאחות יונדאי למשל, אך לא רק - ומתמקדת בדגמים עם מנועי בעירה פנימית מזהמים. דוגמה טובה לכך הוא ה-EV6, ששיווקו אמור היה להתחיל אשתקד, לפני כמעט שנה, אך אם לא יהיו שינויים נוספים של הרגע האחרון, יכנס לאולם תצוגה מקומי רק בחודש הבא, כשנה וחצי לאחר השקתה העולמית. והעובדה כי בטלקאר לא יודעים לומר מתי אמור ה-EV9 המבטיח לנחות כאן אינה מעודדת.