רק יממה חלפה מאז חשיפת ynet כי בעדכון הוראת נוהל של משרד התחבורה, שהופץ יש לציין כבר לפני למעלה משלושה חודשים, נקבע כי רכב מיקרו-היברידי במתח שנמוך מ-50 וולט לא יוכל להירשם כהיברידי החל מ-1.1.2023. משמעות ההוראה היא כי דגמי סוזוקי - היחידים מסוגם שנרשמו כהיברידי במשרד התחבורה - לא יוכלו ליהנות מהטבה של 500 שקלים בשווי השימוש החודשי. הטבה שלה זכאים דגמים בעלי הנעה היברידית מלאה.
1 צפייה בגלריה
אולם תצוגה סוזוקי
אולם תצוגה סוזוקי
אולם תצוגה סוזוקי
(צילום: רן סגל)
ובמפתיע ביצע היום (ה׳) משרד התחבורה פניית פרסה, ופרסם הודעה ליבואנים לפיה בוטלה הגבלת המתח החשמלי המינימלי לצורך הגדרת רכב כהיברידי. הנימוק הרשמי: "נמצא כי דרישות התחזוקה המבחינות בין רכב בעל מתח גבוה או נמוך, מוגדרות בנהלי מתן שירותי התחזוקה". יש לציין כי בבסיסה, ההטבה נועדה לעודד רכישת כלי רכב בעלי פליטת מזהמיןם מופחתת משמעותית, ממאפייני רכב היברידי. דגמים מיקרו-היברידיים מציגים שיפור קל מאוד בצריכת הדלק. אף זאת לפי נתוני מעבדה.
כתוצאה מהתיקון שפורסם היום, מדינת ישראל תמשיך לממן הטבות גם לכלי רכב בעלי הנעה מיקרו-היברידית, כל עוד היצרנית סיפקה מסמכי תקינה לפיהם הרכב נושא הנעה היברידית. כאמור, סוזוקי היא היצרנית היחידה שמגדירה כך דגמים מיקרו-היברידיים, בעוד טכנולוגיות דומות בדגמים מתוצרת סקודה, קיה, פורד ומותגים אחרים, אינן מוכרות כהיברידיות ולא זוכות בהטבה.
נזכיר כי "היברידי" פירושו יציר כלאיים, מעורב, ובהתייחס להנעת רכב "הנעת כלאיים" של שני סוגי מנוע – חשמלי ובנזין (או דיזל), כשכל אחד מהם מסוגל לתרום להנעה של הרכב. מערכת היברידית קלה, לעומת זאת, היא מנוע חשמלי צנוע המשמש כתחליף למתנע וגנרטור. בכך הוא מאפשר בעיקר לדומם את מנוע הבנזין בעומס נמוך (על ידי אספקת חשמל למערכות חיוניות) כמו בירידות, או הארכת משך הפעולה של מערכת עצור-סע גם בהאטה לעצירה. המנוע החשמלי במערכת היברידית קלה מאפשר אומנם צמצום קל של פליטת המזהמים וצריכת הדלק, אבל הוא חלש מכדי לאפשר תנועה של המכונית בדומה למערכות היברידיות מלאות