בקצרה:
  • מינואר תבוטל הטבת המס לרכבים היברידיים קלים
  • ההטבה ממנה נהנו דגמי סוזוקי תופסק
  • המשמעות העיקרית היא למקבלי רכב צמוד
2 צפייה בגלריה
אולם תצוגה סוזוקי
אולם תצוגה סוזוקי
(צילום: רן סגל)
היברידית בכאילו: הטבת המס הייחודית שממנה נהנו רק דגמי סוזוקי המצוידים במערכת היברידית קלה (Mild Hybrid) תבוטל החל משבוע הבא. באופן חריג, דגמים אלו הוכרו עד כה בישראל כהיברידיים מלאים, בשונה מיצרניות אחרות המציעות מערכות דומות ולא זכו להטבה. הסיבה לכך היא שמסמכי התקינה שסיפקה סוזוקי ליבואנית מכשירי תנועה הציגו את מערכת ההנעה כהיברידית מלאה, אף על פי שהיא לא.
נזכיר כי "היברידי" פירושו יציר כלאיים, מעורב, ובהתייחס להנעת רכב "הנעת כלאיים" של שני סוגי מנוע – חשמלי ובנזין (או דיזל), כשכל אחד מהם מסוגל לתרום להנעה של הרכב. מערכת היברידית קלה, לעומת זאת, היא מנוע חשמלי צנוע המשמש כתחליף למתנע וגנרטור. בכך הוא מאפשר בעיקר לדומם את מנוע הבנזין בעומס נמוך (על ידי אספקת חשמל למערכות חיוניות) כמו בירידות, או הארכת משך הפעולה של מערכת עצור-סע גם בהאטה לעצירה. המנוע החשמלי במערכת היברידית קלה מאפשר אומנם צמצום קל של פליטת המזהמים וצריכת הדלק, אבל הוא חלש מכדי לאפשר תנועה של המכונית בדומה למערכות היברידיות מלאות.
2 צפייה בגלריה
סוזוקי S-קרוס
סוזוקי S-קרוס
(צילום: ניר בן זקן)
מתח גבוה בלבד: כעת ההטבה הזו תסתיים, לאחר שמשרד התחבורה הודיע ליבואנים כי החל מינואר 2023 גם רכבים שמצוידים במסמכי תקינה המגדירים אותם כהיברידיים, יוכלו להיחשב ככאלו בישראל רק אם המתח החשמלי במערכת ההינע שלהם עולה על 50 וולט. זאת במטרה להחריג את הרכבים המצוידים במערכת היברידית קלה במתח נמוך מכך (12 או 48 וולט). ההחלטה לא תשנה רטרואקטיבית לדגמים שעלו על הכביש בשנים קודמות, מבחינת הטבת שווי השימוש.
מכיוון שרכבים היברידיים כבר לא נהנים מהטבות במס הקנייה החל מינואר 2022, הדגמים של סוזוקי עם מערכת היברידית-קלה (איגניס, סוויפט, ויטרה ו-S קרוס) ממילא לא השתייכו לקבוצת הזיהום השנייה, שהיא היחידה שהייתה זכאית להטבות האלו. לכן המשמעות העיקרית לעצם הגדרת הרכב כהיברידי היא הנחה של 500 שקל בחודש בשווי השימוש עבור מי שמקבל את הרכב ממקום העבודה.
בשנתיים האחרונות הוגשו מספר תביעות ייצוגיות כנגד יבואנית סוזוקי וכנגד מדינת ישראל, שבהן הועלו טענות על כך שהיבואנית מטעה את הציבור בכך שהיא מציגה את הרכבים כהיברידיים, וכי המדינה נוקטת באפליה כלפי בעלי רכבים אחרים המצוידים במערכות הנעה דומות ואינם זוכים להטבות המס.
מה אנחנו חושבים: למרות שמדובר במערכת הקיימת אצל יצרניות רכב רבות, סוזוקי הייתה היצרנית היחידה שהציגה את המערכת ההיברידית קלה כהיברידית לכל דבר ועניין. זאת על אף שמערכות אלו משפרות רק באופן זניח את צריכת הדלק ופליטת המזהמים.
עד עתה, התקנות היו לצידה של יבואנית סוזוקי, תוך הסתמכות על מסמכי התקינה שסיפקה היצרנית. חבל שרק כעת, שנתיים אחרי שהמכונית הראשונה של היצרנית שזכתה להטבה, התקנות מיישרות קו עם המציאות, מבטלות את האפליה ומעניקות את ההכרה (ואת הטבות המס הנלוות) רק לרכבים שמציגים יתרון אמיתי וברור בצריכת הדלק ובזיהום האוויר.