"טויוטה תציע ב-30 השנים הקרובות מגוון אפשרויות הנעה מלבד רכב חשמלי (נטען מרשת החשמל)", כך נחשף לאחרונה במפגש בו לקחה חלק הנהלת יצרנית הרכב היפנית. לפי סוכנויות הידיעות, שיגקי טראשי, חבר מועצת המנהלים בקונצרן, הבהיר כי "זה עדיין מוקדם מכדי להתמקד בפתרון בודד". הבכיר אמר זאת בתשובה לשאלה מדוע בוחרת היצרנית הגדולה ביפן להתפתח לכיוון החשמלי בדרך אחרת מזו של היריבה הגדולה הונדה, אשר הכריזה כי כל צי הרכב שתשווק מ-2040 יהיה חשמלי.
1 צפייה בגלריה
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי - כשהעתיד לא ברור
זו אינה פעם ראשונה - וללא ספק לא אחרונה - בה טויוטה נאלצת להסביר מדוע היא נוקטת בגישת פיתוח הנעה אלטרנטיבית כה שמרנית. דווקא היא, שהייתה ראשונה לאמץ טכנולוגיה היברידית באופן גורף, החלטה שסייעה לה להפוך למובילת התעשייה בתחום זה, על כל היתרונות התדמיתיים ופיננסיים הנלווים. למרות תחרות מסוימת מצד הונדה, טויוטה פריוס נתפסה במשך שנים ארוכות כבחירה הכמעט יחידה ללקוחות "ירוקים", עם הצלחה אדירה בקליפורניה החשובה.
ואילו כעת הבהיר טראשי כי עד 2050 תשתמש טויוטה בפתרונות שונים (לצד מנועי חשמל וטעינת סוללות מהרשת) הכוללים בין היתר מנועי בנזין-חשמל היברידיים ומימן כמקור אנרגיה. כל האפשרויות יהוו חלק מארסנל הדגמים של היצרנית, שתאפשר תחרות עד החלטה על פתרון מועדף. כדי להכניס את לוח הזמנים של טויוטה לפרופורציות, נזכיר שיצרניות שונות הצהירו כי עד 2025-2030 יפסיקו לשווק מנועי בנזין או דיזל ויעברו לחשמל או מימן. כ-20 שנים לפני תאריך היעד של היפנים.
"חלק מהציבור מעדיף כלי רכב חשמליים נטענים עם סוללה, אבל אחרים לא מרגישים בנוח עם הטכנולוגיה הזו. בסופו של יום, בחירתו של הצרכן היא החשובה לנו". כך אמר מסהיקו מאדה, המנהל הטכני של היצרנית. טענה מפתיעה, שכן תעשיית הרכב מנהלת כיום קצב פיתוחים טכנולוגיים מהיר במיוחד בתחום הטעינה, סוללות, טווח, עלות ונוחות שימוש. יש להניח שחלק ניכר (אם לא כל) הטיעונים כנגד הבחירה ברכב חשמלי על-פני היברידי, ייעלמו או לפחות יקטנו משמעותית תוך שנים ספורות. בוודאי לא עשרות שנים.
תשובה חלקית לתהייה באשר להצהרות טויוטה אפשר למצוא בדברי טראשי, שהוסיף והסביר: "בניסיון להקטין את פליטת המזהמים לאוויר, יש הטוענים כי צריך להתמקד בכלי רכב חשמליים עם סוללה נטענת שאינם פולטים זיהום. (אבל) אנחנו מעדיפים להביט בכל שלבי חיי הרכב, לרבות הייצור, השימוש וגריטתם בסיום חייהם".
מכך אפשר להבין כי איכות הסביבה היא זו המניעה את טויוטה לעכב את ההחלטה על מעבר מלא לחשמל. וזה כבר שינוי גישה מסוים, שכן בעבר הסבירה כי היא מעכבת את המעבר לרכב היברידי נטען וחשמלי, בעיקר מסיבות של רווחיות לא מובטחת.