בקצרה:
  • יצרנית הרכב BYD צפויה לשווק בישראל את דגמיה
  • בינתיים יש שניים רלוונטיים, אחרים יוצגו בקרוב
  • המפרט מבטיח, ותג המחיר לא צפוי להיות צנוע
חברת שלמה מוטורס, המחזיקה זה שנים בזיכיון הייבוא של מותג BYD (ר"ת של Build Your Dreams, בנה את חלומותיך) הסיני, תעשה שימוש ביכולת הלוגיסטית של צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן. היום (ב') אישרה רשות התחרות לקבוצת אלייד שצ'מפיון מוטורס בבעלותה, לרכוש 50% משלמה מוטורס. אבל מי זו BYD בכלל?

עוד בתחילת האלף

יצרנית הרכב הסינית BYD ממוקמת בעיר שיאן שבמרכז סין. היא החלה את דרכה כיצרנית רכב "רגיל" ב-2003, אבל עוד קודם לכן עסקה בייצור סוללות לשימושים שונים כמו טלפונים סלולאריים, עם רשימת לקוחות מפתיעה שכללה את נוקיה ומוטורולה. רק בהמשך עברה לייצור סוללות לרכב חשמלי ונחשבת כיום לאחת משלוש היצרניות הגדולות בעולם.
ב-2016 הפכה BYD לחברה השלישית בגודלה בתעשיית הרכב בייצור כלי רכב עם יחידות הנעה חשמליות או משולבות-חשמל, עם היצע שכלל מלבד מכוניות פרטיות גם משאיות, מלגזות ואוטובוסים, 40 מתוכם כבר נעים על כבישי ישראל בציי חברות תחבורה ציבורית מקומיות לרבות אגד, דן, מטרופולין וקווים.
לחברה, כמו למרבית היצרניות הסיניות, שאיפות גם לייצא את דגמיה החשמליים, ואחת המדינות הראשונות לעשות זאת היא נורווגיה, אחד השווקים החשובים בעולם לרכב חשמלי, וללא ספק המתקדם שבהם. בינתיים משווקת שם BYD על פי תקינת ייצור מוגבל, אבל בעתיד הקרוב היא צפויה לקבל תקינה אירופאית מלאה.
Tang EV600: הדגם הראשון באירופה שמשווק בנורבגיה הוא רכב פנאי - איך לא - שמציע ביצועים מרשימים למדי וגודלו דומה לאודי e-טרון, 3 ס"מ פחות באורך (487 ס"מ) אך בסיס גלגלים קצר ב-11 ס"מ (282 ס"מ). צמד מנועים חשמליים בהספק 489 כ"ס מזניקים אותו מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות בלבד. יש לו גם גרסת בסיס צנועה וזולה משמעותית עם מנוע חשמלי אחד (245 כ"ס) והנעה קדמית בלבד.
4 צפייה בגלריה
BYD טאנג EV600
BYD טאנג EV600
BYD טאנג EV600
מצברי 82.8 קוט"ש מקנים לו טווח של כ-400 ק"מ וטעינה מהירה באמצעות שקע CCS תאפשר להגיע ל-80% סוללה בתוך כ-40 דקות. בהתאם למקובל, יש בו את כל מערכות הבטיחות המתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב ושטחים מתים.
גם רשימת האבזור מרשימה עם ריפודי עור, לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע ענק ("15.6) עם מצלמות חניה היקפיות ועוד. תג המחיר שלו בנורבגיה עומד על כ-230 אלף שקל לפני מיסים, גבוה במעט מאודי e-טרון בסיסי (50 קוואטרו) שמחירו אצלנו 520 אלף שקל.
HAN EV - הדגם השני שישווק המותג שם הוא ה-Han EV, משפחתית חשמלית מודרנית יותר שמיועדת להתמודד עם לא פחות מטסלה מודל 3. גם כאן יש שתי גרסאות. האחת עם הנעה קדמית ומנוע חשמלי בודד שמייצר 220 כ"ס או עם מנוע נוסף של 270 כ"ס מאחור ובסך הכל 490 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך כאן 3.7 שניות בלבד, טווח הנסיעה עומד על כ-500 ק"מ ויש אפשרות לטעינה מהירה בכ-40 דקות ל-80%.
המידות כאן גדולות יותר מה-600, עם כמעט חמישה מטרים לאורך (498 ס"מ), 191 ס"מ לרוחב ו-149 ס"מ לגובה. גם בסיס הגלגלים מעיד על התקדמות, שכן הוא עומד על 292 ס"מ, ארוך ב-10 ס"מ מרכב הפנאי של החברה. יש מתלה רב-חיבורי מאחור וחישוקי "19. לדברי BYD, כל מערכות הבטיחות המתקדמות ישולבו בה ויאפשרו נהיגה חצי-אוטונומית ומערכות תקשורת מתקדמות. המחיר? גבוה במקצת מזה של ה-6000.
מה אנחנו חושבים: המתקפה הסינית על תעשיית הרכב העולמית הייתה צפויה, וכבר לפני שני עשורים החלו ניצניה לאיים על היצרניות המוכרות. המעבר לרכב חשמלי האיץ אותה משמעותית שכן בכך נוטרלו במידה רבה חוזקות קלאסיות של יצרניות ותיקות, בעוד שהשנה האחרונה ומגפת הקורונה האיצו עוד יותר את התהליכים. ואם התעשייה הסינית החשמלית פורצת למערב, אין שום אפשרות ש-BYD לא תהיה חלק מכך.
יצרניות קטנות וזריזות כבר עברו למערב, חלקן מוכר היטב לקהל לרבות בישראל. ל-BYD זה לוקח יותר זמן אבל היו סמוכים ובטוחים שהיא צפויה להיות שחקן מרכזי בשוק תוך שנים ספורות. כבר עכשיו יש לה שני דגמים מעניינים למדי, אין שום ספק שיש לה בקנה עוד מספר אחרים.