בקצרה:
  • חברת אלייד ששבעלותה היבואנית צ'מפיון תרכוש 50% משלמה מוטורס
  • זאת לקראת שיווק עתידי של מכוניות המותג הסיני BYD בישראל
  • צ'מפיון תסייע לוגיסטית, שלמה תהיה אחראית על השיווק והמכירה
1 צפייה בגלריה
BYD TANG EV600
BYD TANG EV600
BYD Tang EV600 - הראשון להגיע לאירופה
חברת שלמה מוטורס, יבואני רכבי מותג BYD (ר"ת של Build Your Dreams, בנה את חלומותיך) הסיני, תתחיל להשתמש במתקנים הלוגיסטיים של צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי קבוצת פולקסווגן, אך תמשיך במקביל לפעול עצמאית בשיווק ובמכירתם של כלי הרכב.
הבוקר אישרה רשות התחרות לקבוצת אלייד, המחזיקה בבעלות על צ'מפיון מוטורס, לרכוש 50% משלמה מוטורס שבבעלות קבוצת שלמה. אישור הרשות נדרש לאור הדומיננטיות של שתי החברות בענף הרכב: צ'מפיון, יבואנית מותגי הרכב פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט, החזיקה ב-2020 נתח של כ-17% משוק הרכב החדש בארץ. שלמה סיקסט, שבבעלות קבוצת שלמה, היא חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל.
שלמה מוטורס מחזיקה בזכיון הייבוא של BYD מאז 2008, אבל מתמקדת בינתיים במכירת אוטובוסים חשמליים עירוניים, ש-36 מהם כבר פועלים בקווי שירות בארץ. לחברה אין כעת מתקן הכנה למסירה ואחסון של רכבים לפני תשלום מסים משלה, וכעת היא תוכל לעשות שימוש במתקן של צ'מפיון מוטורס בפארק ראם.
BYD מייצרת גם מכוניות פרטיות, בעיקר חשמליות והיברידיות, אך טרם העבירה אותן תקינה אירופית או אמריקאית הדרושות כדי למכור אותן בישראל. החברה החלה בשנה שעברה במכירה מוגבלת בנורווגיה של הקרוסרובר החשמלי טאנג, במה שהוגדר כניסוי שיימשך עד סוף 2021, שלאחריו ייקבע לוח הזמנים להשקה מלאה באירופה.
ל-BYD יש גם ואן ומשאיות במשקל של עד 17.5 טון שנמצאים בניסוי בספרד, גם במקרה זה לקראת השקה עתידית באירופה. כך או כך, דגמי BYD הפרטיים לא צפויים להימכר בארץ לפני 2023, ושלמה מוטורס, שמנוהלת בידי דורון ודאי (לשעבר מנכ"ל מותג יונדאי, כלמוביל), תשמור על עצמאות בייבוא ובשיווק כלי הרכב.
החברה הסינית, שהחלה את דרכה בייצור סוללות למכשירי חשמל, זכתה ב-2008 להשקעה מדוברת של המיליארדר האמריקאי וגורו ההשקעות וורן באפט. באפט רכש אז 10% ממניות החברה תמורת 232 מיליון דולר, ששוות כיום 7.4 מיליארד דולר.
מה אנחנו חושבים: כמות המלים שנשפכה על יבוא טסלה לישראל עומדת בניגוד הפוך למכירות שלה בינתיים. אבל מי שכן מוכרים בארץ חשמליות הם הסיניים, שהחזיקו ב-2020 כמעט 60% משוק הרכבים נטולי הפליטה בארץ, באמצעות MG ו-GAC. בחודשים הקרובים יושקו אצלנו שלושה יצרנים סיניים נוספים, סרס, איוויס ו-JAC, וחלקם יוסיף ויעלה.
יבואני החשמליות העממיות האירופיות ינסו לצמצם את הפער, אבל לראשונה הם אלה שרודפים אחרי הסינים. המהלך של אלייד וקבוצת שלמה הוא צעד לקראת נחיתת דגמי BYD, שהיא כבר כמה שנים אחת מיצרניות החשמליות הגדולות בעולם, ומנהלת את התפשטותה לשווקי ייצוא בקצב שקול ומדוד.
קבוצת שלמה, בעבר הרחוק יבואנית סקודה ועד לפני שנתיים יבואנית אופל, סוגרת כאן מעגל בשיתוף הפעולה עם מי שקיבלה אחריה את זיכיון החברה הצ'כית, במהלך שגרר מתיחות ארוכת שנים ביניהן.
שלמה לא ממהרת להיכנס שוב להשקעות הגדולות בתשתית הדרושות לייבוא רכב, כדי לנהל השקת BYD בצורה מדודה ורווחית יותר. אבל שיתוף הפעולה בין אלייד ושלמה, יכול להוביל לשיתופי פעולה משמעותיים נוספים ולהקמת ברית עסקית שתהיה דומיננטית מאוד בענף הרכב.