• פשרה בתביעה ייצוגית שלישית על כשלי DSG נגד פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס
  • הפעם יקבלו כ-84 אלף בעלי מכוניות החזר כספי על תיקונים, אחריות לשנה ו-250 שקל בחלפים
  • המכוניות: סקודה פאביה ואוקטביה, סיאט איביזה, ארונה ולאון, פולקסווגן פולו וגולף, אודי A1 ו-A3
2 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)
תיבת ההילוכים שעלתה לפולקסווגן כבר יותר מ-115 מיליון שקל בישראל רק בפיצויים לנהגים, עולה לה כעת הרבה יותר. לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שלישית נגד קבוצת פולקסווגן העולמית והיבואנית בישראל, חברת צ'מפיון מוטורס. הסיבה: תקלות חוזרות בתיבת ההילוכים כפולת המצמדים של הקונצרן, המוכרת היטב לבעלי המכוניות בשמה המסחרי, DSG.
הפעם יחזיר הקונצרן הגרמני ל-83,695 בעלי מכוניות מדגמי פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט, את עלויות התיקונים שנאלצו לבצע במחשב תיבת ההילוכים (מוכר כ"מכטרוניק") ובשני המצמדים שלה. בנוסף תוארך האחריות על הרכיבים האמורים ב-12 חודשים (כל עוד הרכב לא עבר יותר מ-200 אלף ק"מ) ויוענקו לכל אחד מהם 250 שקלים לרכישת חלפים, או הנחה בטיפולים ברשת מוסכי צ'מפיון. המכוניות האמורות, עם תיבת DSG בעלת שבעה הילוכים ומצמדים יבשים (הדגם הנפוץ יותר, DQ200):
  • סקודה: פאביה ואוקטביה
  • סיאט: איביזה, ארונה, לאון
  • פולקסווגן: פולו וגולף
  • אודי: A1 ו-A3
הסכם נמנע במתכוון מלחשוף את שווי עלותו ליצרן הגרמני אשר - כמקובל בתביעות כאלה - ישפה את צ'מפיון על ההוצאה. נקבע כי סכום הפשרה יוצג רק לעיני השופט יגאל גריל, אשר בפניו מתנהלת התביעה. עם זאת, בענף הרכב מעריכים את עלותו ליצרן בכ-30 מיליון שקלים, כולל שכר טרחת עורך הדין סאבר נאסר, המייצג חמישה בעלי מכוניות שבשמם הוגשה התביעה.
2 צפייה בגלריה
סיאט ארונה - גם בהסכם הפיצוי
סיאט ארונה - גם בהסכם הפיצוי
סיאט ארונה - גם בהסכם הפיצוי
(צילום: ניר בן זקן)
במסגרת ההסכם מבקשים הצדדים מהשופט לאשר לעו"ד סאבר שכר טרחה בסך 5 מיליון שקלים, ולחמשת בעלי המכוניות פיצוי בסך 700 אלף שקל, שיחולק ביניהם בחלקים שווים. את צ'מפיון ופולקסווגן ייצגו עורכי הדין אילן שביט-שטריקס ורוית הוף.
זו פעם שלישית בה מסכימות פולקסווגן וצ'מפיון לשלם סכומי עתק כפיצוי ללקוחותיהן. ב-2015 סוכמה התביעה הראשונה בפיצוי של 1,300 שקלים ל-50 אלף בעלי מכוניות מארבעת מותגי הקבוצה, שיוצרו בין השנים 2008 ל-2012. ב-2019 הסכימו השתיים לשלם כ-35 מיליון שקלים במצטבר ל-107,388 איש שהחזיקו אז במכוניות פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט שיוצרו בין 2013-2016.
ההסכם כעת הוא הרחבה של ההסכם מלפני שנה לשנות דגם מאוחרות יותר. עד אישורו צפויים לחלוף מספר חודשים ורק אז יחל הליך ההודעה ללקוחות באמצעות מסרונים ומכתבים, לצד אתר ייעודי שיוקם. את הפיצוי בסך 250 שקל יקבלו המחזיקים הנוכחיים ברכב, בעוד החזר על תיקון יינתן לבעלים הנוכחיים או קודמיו, מי מהם שיגיש קבלות, בין אם התיקון בוצע במוסך מורשה או לאו.

היסטוריה של תקלות

תיבת ה-DSG, ראשי תיבות של "העברת הילוכים ישירה" (בגרמנית, Direktschaltgetriebe), הוצגה בדגמי פולקסווגן לראשונה ב-2003. התיבה המהפכנית לזמנה סיפקה העברות הילוכים מהירות בהרבה מתיבת הילוכים אוטומטית מקובלת (פלנטרית), ללא הפסדי כוח מאפיינים, ללא פגיעה בביצועים ובצריכת הדלק לעומת תיבה ידנית.
אולם בהמשך הרחיבה פולקסווגן את גרסאות התיבה ואת מגוון המכוניות שצוידו בה. לפני כשמונה שנים וחצי, בינואר 2012, חשפו ידיעות אחרונות ו-ynet כי מכוניות שצוידו ב-DSG סבלו מרעידות, אובדני כוח, ובחלק מהמקרים אף נתקעו בצד הדרך בזמן נסיעה. באותה תקופה הוחלפו תיבות הילוכים במאות מכוניות שנמכרו בארץ, אך ללא הועיל. לבסוף הציגה פולקסווגן גרסה מחודשת של מצמדי התיבה והחליפה ב-30 אלף מכוניות בארץ את המחשב, באחד הריקולים הגדולים והיקרים שבוצעו בישראל. ריקולים דומים התרחשו בארה"ב, בסין, באוסטרליה, מאלזיה ובסינגפור.
מה ערוץ הרכב חושב: כמו שקורה לא פעם בתעשיית הרכב, פולקסווגן הכניסה לייצור סידרתי חידוש טכנולוגי מוצלח אך לא בשל לגמרי, שגרם עוגמת נפש לנהגים רבים. השיפור באמינות ה-DSG בשנים האחרונות והפיצוי לנהגים לא ממש מכפרים על הטעות.
הסכם הפשרה הנוכחי, כמו קודמו, מציג ירידה בגובה הפיצוי לעומת ההסכם הראשון, ותורם לא מעט גם לרשת מוסכי היבואן, שכן הטבה בשווי 250 שקל תשמש עבורם ככלי למשיכת לקוחות, בתחרות מול מוסכים שאינם מורשים. כפי שאנחנו רואים זאת, ראוי היה שהפיצוי יינתן במזומן, ללא תנאים.
ועוד נקודה מעניינת. חשוב לזכור כי האחריות המוארכת לא חלה על כל רכיבי תיבה ההילוכים. וכפי שיודעים בעלי המכוניות, התקלות ב-DSG מתרחשות לא רק במחשב ובמצמדים. למרות שחלקן עשוי להיות תוצאה של כשלים באותם רכיבים, האחריות שמעניק כאן היצרן כפיצוי - אינה מלאה.