• ב-2018 הנתגלה כי אחת מחגורות הבטיחות במכוניות סיאט עלולה להשתחרר בנסיעה
  • עד התיקון של היצרנית הורו לבעלי המכוניות המעורבות להסיע רק שני נוסעים מאחור
  • הפשרה בתביעה הייצוגית שהוגשה: זיכוי של 300 שקל לרכב בלבד לרכישת חלפים
1 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הריקול המתגלגל של סיאט
יבואנית פולקסווגן וסיאט, חברת צ'מפיון מוטורס, תעניק ל-4,011 בעלי מכוניות מדגם פולקסווגן פולו וסיאט איביזה וארונה, זיכוי בסך 300 שקל לטיפול במוסכיה או לרכישת חלפים ממנה, בעקבות ריקול החלפת חגורת בטיחות המושב האחורי שלהן לפני שנתיים, שהגביל את השימוש בהן למשך חודשים ארוכים.
הפיצוי, שנקבע בעקבות פשרה בתביעה ייצוגית שהגישו נגד החברה עורכי הדין רענן בשן ולאה נמס-קהתי בשם אחד הלקוחות שנפגעו ואשר טען כי על היבואנית לפצותו שכן הורתה לו שלא להסיע ברכב חמישה נוסעים אלא ארבעה לכל היותר עד להחלפת החגורה התקולה באחת חדשה.
הבעיה בכלי הרכב המוערבים בריקול התגלתה במהלך מבחן דרכים שערך לסיאט ארונה מגזין רכב פיני, ובמהלכו הסתבר כי חגורת הבטיחות של הנוסע היושב מאחור ומשמאל, משתחררת בעת תמרון חריף. סיאט הודתה בבעיה והבהירה רשמית כי כאשר נוסעים שלושה אנשים במושב האחורי, מנגנון הנעילה של חגורת הבטיחות של הנוסע במרכז מפעיל לחץ על המנגנון של הנוסע משמאל. הדבר עלול לגרום לשחרור מנגנון נעילת חגורת הבטיחות של הנוסע במושב השמאלי אשר ייוותר כך ללא הגנת אבזר הבטיחות החשוב במקרה של תאונה.
בהמשך התברר שמנגנון החגורה יוצר בידי טאקטה היפנית, שהתפרסמה כמי שאחראית לריקול הגדול בהיסטוריה - כריות אוויר תקולות ביותר מ-100 מיליון מכוניות לאורך השנים - הותקן לא רק בסיאט איביזה וארונה מדגמי 2017-18, אלא גם בפולקסווגן פולו מדגם 2018. אגב, הריקול הראשון שבוצע - גם בארץ - להחלפת המנגנון, לא היה מוצלח. מספר חודשים לאחר מכן הוזמנו בעלי המכוניות לביצוע ריקול נוסף, על אותו ריקול.
כפי שנחשף אז בידיעות אחרונות וב-ynet, במאי 2018 הודיעה היבואנית על התקלה לבעלי המכוניות, והחלה להחתים רוכשים שטרם קיבלו את הרכב על הסכמה לשימוש המוגבל ברכב עד לתיקונו, תוך מתן אפשרות למי שטרם קיבל את הרכב לעצור את העסקה ולקבל בחזרה את כספו. בנוסף, לא יינתן פיצוי למי שקיבלו את אחד הרכבים כרכב צמוד מהמעסיק. יש לציין כי העסקה דורשת עוד את אישורו הסופי של בית המשפט המחוזי בלוד, ובעלי הרכבים יוכלו לקבל את הפיצוי רק החל מ-60 יום לאחר אישורו.
בסך הכל תשלם צ'מפיון, שיוצגה בידי עורכי הדין רון פלג ורונן זיו, כ-1.2 מיליון שקלים לבעלי המכוניות, ולאחר שנתיים יועבר סכום הפיצויים שעדיין לא נוצלו לקרן תרומות. בנוסף תשלם צ'מפיון 290 אלף שקל לעורכי הדין של התובע הייצוגי, ו-62 אלף שקל ללקוח שבשמו הוגשה התביעה. על פי רוב מקבלים יבואני הרכב החזר מיצרנים על פיצויים בתביעות כאלה, וסביר שכך יקרה גם הפעם.
מה אנחנו חושבים: חשוב שיצרני הרכב יצטרכו לפצות את הלקוחות על עוגמת נפגש שגרמו תקלות לא סבירות ברכבם. אבל ראוי שהפיצוי יהיה משמעותי יותר, ולא יהיה כזה שרק יגביר את הכניסות למוסכי היבואן באמצעות זיכוי כספי לא גבוה.
.