טסלה העבירה לרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים את תגובתה בנוגע לביצועי מערכת הסיוע בנהיגה אוטופיילוט, בה היא מציידת את דגמיה השונים. זאת לבקשתה של האחרונה החוקרת מספר תאונות בהן היו מעורבות מכוניות טסלה בזמן שהמערכת הייתה זו שנהגה ברכב עצמאית.
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
בהודעה לתקשורת נמסר מה-National Highway Traffic Safety Administration כי תגובת החברה הגיעה וכי היא נבחנת. עוד מוזכר כי טסלה ביקשה כי המידע שהעבירה לא יפורסם לציבור. ה-NHTSA דרשה לפני כחודשיים מטסלה מידע שאמור לסייע לקבוע האם המערכת המותקנת אכן מהווה סכנה ליושבי הרכב ומשתמשי כביש אחרים.
האוטומוטיב ניוז מזכיר כי בתחילת החודש ביקשה הרשות מטסלה כי תבהיר מדוע לא הכריזה על ריקול (קריאה לתיקון) שמטרתו עדכון תוכנת מערכת האוטופיילוט, אשר יאפשר למכונית לזהות רכבי הצלה שעומדים לצד הדרך.
במהלך השנים האחרונות נרשמו מספר אירועים חריגים בהם רכבי טסלה שננהגו אוטונומית לא זיהו רכבי הצלה שהוזעקו כדי לטפל בתאונות ופגעו בהם. עד עתה נרשמו 12 תאונות כאלה, רובן בשעות החשיכה. להערכת מומחים, האורות המהבהבים של רכבי ההצלה מנעו ממכוניות טסלה להבחין בהם כראוי ולהסיט את הרכב בזמן כדי למנוע פגיעה.
בחודש אוגוסט הודיעה ה-NHTSA כי פתחה בחקירה רשמית הנוגעת לאוטופיילוט, וכי החקירה תתמקד בחשד כי המערכת מתקשה לזהות כלי רכב בכלל ורכבי הצלה בפרט. החקירה רלוונטית ל-765 אלף מכוניות מתוצרת החברה האמריקאית, מדגמי 3, Y, X, ו-S וקרוב לכל מכוניות טסלה שנמכרו בארה"ב בין 2014 ל-2021.
בתאונות המתועדות נפצעו 17 בני אדם ואחד נהרג. לפי הרשות לבטיחות, מאז 2018 תועדו 11 תאונות בהן מכוניות טסלה פגעו אוטונומית ברכבי הצלה. זאת למרות שנהגי אותם כלי רכב פעלו כשורה והפעילו אמצעי זיהוי כגון אורות מהבהבים, אבוקות סימון ולוחות עם חצים מוארים או קונוסים.
במכתב נוסף ששלחה הרשות לחברה היא מביעה חששות בנושא יכולת היגוי אוטונומית ברחובות עירוניים, אותה מכנה טסלה FSD (נהיגה עצמית מלאה), ששולבה כגרסת ניסוי (בטא) במערכות המכוניות השונות כבר לפני כשנתיים.
ה-NHTSA הביעה חשש באשר לתפקוד המערכת וטענה כי למרות שיצרנית הרכב מבהירה כי מדובר בגרסה ראשונית לבדיקה, היא מסוגלת ומשמשת בפועל את רוכשי הרכב על כבישים ציבוריים. החברה התבקשה להגיב לשאלות עד ה-1.11 (יום ב' הקרוב).
יש להניח כי הזרקור המופנה על טסלה בנושא בטיחות בכלל ומערכות נהיגה אוטונומיות בפרט, שכנע את בכיריה להודיע בתחילת השבוע כי גרסת הבטא האחרונה ששוגרה לענן אינה טובה מספיק. יום אחד בלבד לאחר עלייתה לאוויר שנמכה טסלה את התוכנה והחזירה אותה לגרסתה הלפני אחרונה. לדברי חלק מנהגי טסלה, הגרסה האחרונה לקתה בהתראות שווא רבות ו"בעיות נוספות".
וכאילו אין לה מספיק בעיות, לטסלה "חזית בטיחות" נוספת עם ה-NTSB (המנהל הלאומי לבטיחות בתחבורה), גוף חסר יכולת אכיפה אמנם, אבל אחד החשובים והמשפיעים בתחום על הממשל והתעשייה. ושם הזכירו אתמול (יום ב') כי טסלה נמנעת כבר ארבע שנים מלהגיב על המלצות שהועברו אליה בעניין אוטופיילוט, וכי חוסר התגובה להמלצות הבטיחות "מאוד מדאיגה".