בקצרה:
  • יצרנית אוסטרית מציגה מכונית-על חשמלית עם 2,200 כ"ס
  • זינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-2 שניות ו-400 קמ"ש מרביים
  • איטלדיזיין אחראית על העיצוב, ויליאמס על ההנדסה
חשמל מהיר: דאוס היא יצרנית צעירה, שמציגה כעת מכונית ראשונה המכונה ויאן (Vayanne), כלומר, וינה, על שם מקום מושבה של היצרנית בבירת אוסטריה. הייצור מוגבל ל-99 יחידות עם תג מחיר משוער של 2.5 מיליון דולר, שמונה מיליון שקל לפני מיסים.
בינתיים היא חושפת פרטים חלקיים, למשל הספק מערכת ההנעה שיעמוד על 2,200 כ"ס ונתון משקל עצמי של 1.8 טון הודות לשימוש בחומרים מרוכבים וקלי משקל. זה מאפשר לה יחס הספק משקל של כ"ס לכל 800 גרם ולשם השוואה יחס ההספק משקל של פרארי SF90, המכונית החזקה והמהירה ביותר של היצרנית האיטלקית כיום, עומד על כ"ס לכל 1.57 ק"ג.
דאוס מפרסמת גם את נתוני הביצועים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-2 שניות ו-400 קמ"ש מרביים, חצי שנייה פחות ו-60 קמ"ש יותר ממכונית-העל ההיברידית של פרארי, אבל נתונים דומים לרימאק נבארה החשמלית.
מה עוד צריך לדעת עליה: בהיעדר ניסיון, דאוס תיעזר בחברות מוכרות כמו איטלדיזיין, האחראית על העיצוב, בעוד מהנדסי ויליאמס הבריטית יהיו אחראים על המערכות המכניות לרבות פלטפורמה ומערכת ההנעה. דאוס מציינת כי למרות הביצועים יוצאי הדופן, הוויאן תתאים גם לשימוש יומיומי כולל יכולת מעבר של פסי האטה. מהתמונות ניתן להבחין כי תא הנוסעים כולל לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול, אך ללא ויתור על מתגים לשליטה במערכות שונות.
מה אנחנו חושבים: המעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית מביא לצמצום משמעותי של פערי ידע שממנו נהנו יצרניות הרכב הוותיקות, ומאפשר בכך גם לחברות הזנק קטנות להציג מכוניות עם ביצועים יוצאי דופן. דוגמאות יש למכביר, כולל שיתופי פעולה בין חברות הזנק קטנות לענקיות התעשייה כמו במקרה של רימאק הקרואטית עם בוגאטי או ריביאן האמריקנית שמסייעת לפורד בפיתוח טנדר חשמלי. מצד שני, יש גם לא מעט מקרים שבהם הצהרות חברות הזנק התגלו כשקריות, למשל במקרה של יצרניות טנדר חשמלי כמו ניקולה או לורדסטון.
שאלות רבות עולות בנוגע לעתידה של מכונית העל האוסטרית, האם אכן תצליח לקיים את ההבטחות הגדולות, והאם מדובר בסנונית ראשונה לפיתוח דגמים עתידיים או שתהיה זו מכונית יחידה? ימים יגידו, אבל מה שבטוח הוא ששיתוף הפעולה עם חברות עתירות ידע וניסיון כמו ויליאמס ואיטלדזיין, מראה על כוונות רציניות.