ביקורת חריפה בסקוטלנד על מבצע שומר החומות בעזה, עלולה לעלות לחטיבת אלתא של התעשייה האווירית ולחברת נתיבי ישראל בזכייה במכרז יוקרתי לניהול התנועה במדינה. שתי החברות הממשלתיות הגיעו יחד לשלב הגמר (לצד עוד שתי מתחרות) במכרז בשווי 21 מיליון ליש"ט (כ-100 מיליון שקל), להצבת מערכת מתקדמת לניהול עומסי תנועה בכבישים בין עירוניים בסקוטלנד.
1 צפייה בגלריה
העבודות על הנתיבים המהירים בכבישי איילון בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל
העבודות על הנתיבים המהירים בכבישי איילון בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל
נתיבי ישראל - ניהול תנועה ישראלי לסקוטלנד
(צילום: אורי דוידוביץ)
אולם פוליטיקאים באדינבורו, שביקרו בחריפות את הפגיעה באוכלוסייה הפלסטינית בזמן המבצע בעזה, קוראים להרחיק כעת את הצוות הישראלי מהמכרז. זאת בשל היותה של אלתא חלק מאחת מיצרניות הנשק הגדולות בישראל.
חברת הפרלמנט הסקוטי פאולין מק'ניל (לייבור) אמרה אתמול כי "אם החברה הישראלית היא חלק מבחינת מערכות נשק בעזה, אסור לאפשר להם בכלל להתקרב למכרז להפעלת מרכז ניהול התנועה באדינבורו, ששולט בכבישים המרכזיים בסקוטלנד . אני קוראת לממשלת סקוטלנד לבחון את הנושא בהקדם. להבנתי, המדיניות הממשלתית אוסרת על רכישת שירותים וציוד הקשורים לשטחים הפלסטינים הכבושים". מק'ניל הוסיפה כי "זו עשויה להיות בעיה ביטחונית לספק לחברה מהסוג הזה, המהווה חלק מהממסד הביטחוני הישראלי, גישה לרשת המצלמות בכבישי סקוטלנד".
רוס גרין, ממפלגת "הירוקים" הסקוטית, אמר כי "צריך לאסור על כל חברה שמעורבת בכיבוש הברוטאלי של השטחים הפלסטינים להתמודד במכרזים על חוזים ציבוריים אצלנו. אסור שלסקוטלנד יהיה דם על הידיים בגלל מימון סוחרי נשק ישראלים".
במהלך המבצע ביקרה ניקולה סטרג'ון, מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית וראש ממשלת סקוטלנד בפועל, את תקיפות חיל האוויר בעזה, את היקף הקורבנות בצד הפלסטיני ואת פעילויות ישראל בהר הבית. יצוין כי אלתא אינה מייצרת טילים וחימוש, אלא מתמחה בבניית מכ"מים, מערכות לוחמה אלקטרונית ורכבים רובוטיים. המכ"ם שהיא מספקת לכיפת ברזל אפשר למערכת ליירט במהלך המבצע יותר מ-1,000 רקטות ששיגר החמאס.
השתתפות נתיבי ישראל, המתמחה בניהול תנועה, ואלתא, המייצרת חיישנים ויכולות ניתוח ועיבוד המידע שלהם, תוך הגנה עליהם מתקיפות סייבר, נועדה לאזרח את היידע הרב שצברה אלתא בתחום הצבאי, ולספק מקור הכנסה חדש לנת"י, שיוכל לשמש להגברת השקעותיה בכבישים ובטכנולוגיה שסביבם.