בקצרה:
  • חזון "אפס הרוגים" עולה שלב: לא רק זיהוי מצבי קיצון אלא גם ניסיון להבין את הנהג
  • בין היתר תיעזר ב-מצלמות, רדארים ו-16 חיישנים אולטרה-קוליים
  • הטכנולוגיה תוטמע ב-EX90, רכב פנאי וספינת דגל חשמלית. חשיפה בנובמבר הקרוב
כבר לפני שמונה שנים הכריזה וולוו כי עד שנת 2020 לא יהרגו או יפצעו קשה נוסעים בתאונות דרכים בהן מעורבים רכבי היצרנית. במסגרת אותו יעד שאפתני ערכה החברה עשרות ניסויים ואף קבעה לפני כ-3.5 שנים כי בדגמיה החדשים, המהירות המקסימלית תוגבל ל-180 קמ"ש. ההחלטה על הגבלת המהירות מתייחסת לכך שלא על הטכנולוגיה לבדה יוגשם החזון, אלא גם מאפייני נהג. למשל שימוש בסמים או אלכוהול, הסחת דעת עקב שימוש בטלפון הנייד ועוד..
בעקבות כך פיתחה וולוו מערכת בשם Driver Understanding שתוטמע במחליפו של ה-XC90, ה-EX90 החשמלי שמבוסס על דגם הקוסנפט וולוו Recharge שהוצג לפני למעלה משנה. וולוו EX90 ייחשף ב-9 בנובמבר 2022.
בפנים ובחוץ: וולוו מיקמה מערכת חיישנים בתא הנוסעים המנטרת את התנהגות הנהג ולא רק את תגובותיו, במטרה לפעול טרם אירוע חירום. בין היתר חיישנים המנטרים את עיני נהג ומזהים עייפות והסטת מבט.
בוולוו מסבירים כי שתי מצלמות הממוקמות בזוויות שונות מנטרות את מצבו של הנהג ומשדרות מידע העשוי בעת הצורך לסייע בתפעול אוטונומי של מערכות חירום. נוסף הותקנו בהגה חיישני ניטור אחיזה המאפשרים לבנות תמונה מלאה עד כמה שניתן על תפקודו של הנהג ובהתאם להתריע קולית, ויזואלית או להתערב אקטיבית. כולן מערכות מוכרות בתעשייה.
למערכות הרדאר והמצלמות המוכרות צירפה וולוו גם מערכת LiDAR, שילוב המילים Light ו-Radar או קיצור ל-Light Detection And Ranging, כלומר גילוי אור ומדידתו. מערכת ה"לידאר" מסוגלת לזהות הולכי רגל ממרחק של 250 מטרים או זיהוי חפצים שונים כגון צמיג שחור על הכביש כהה ממרחק של 120 מטרים, כל זאת גם בזמן שהרכב משייט במהירות בין-עירונית. נציין כי לעומת מצלמות רגילות, מערכת זו פעילה באופן דומה ביום ובלילה.
על פי וולוו, כך תשופר יכולת מניעת התאונות הקשות בעד 20% ומניעת תאונות עד 9%. מערכת זו מצטרפת אל מערך בטיחות אדיר הכולל שמונה מצלמות, חמישה רדארים ו-16 חיישנים אולטרה-קוליים. בוולוו מציינים כי כל המערכות יסונכרנו כך שניתן יהיה לצפות אפילו מה הנהג עומד לעשות (למשל, התחמקות ממכשול) ובהתאם לספק את ההתערבות הנדרשת.
מקונספט למציאות: במקביל התקדמות חזון "0 הרוגים", וולוו הציגה לפני למעלה משנה את רכב הקונספט Recharge החשמלי כמובן, כמעין קדימון לרכב הפנאי וספינת הדגל של היצרנית, ומעשית מחליפו של ה-XC90 הגדול. אשר בניגוד ל-XC40 בגרסה חשמלית, ה-C40 המעוצב ופולסטאר 2 שהגיעה לאחרונה לישראל. ה-EX90 מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית, עם רצפה שטוחה ובסיס גלגלים ארוך במיוחד, סרחי עודף קצרים ומרווח פנים גדול במיוחד.
הקונספט Recharge הציג גם את שפת העיצוב החדשה של המותג. לא מדובר בשינוי קיצוני כי אם ליטוש שפת העיצוב המוכרת. הרכב מזוהה בקלות עם סמל המותג, יחידות \תאורה בסגנון "פטישו של תור" ויחידות תאורה אחוריות החודרים אל דלת תא המטען. בפנים מוצב מסך מולטימדיה אנכי ומזוהה בגודל "15 ומול הנהג ממוקם לוח מחוונים דיגיטלי "צף".
מה אנחנו חושבים: הדבר הטוב ביותר שקרה לוולוו בעשרות השנים האחרונות הוא רכישתה ב-2010 על-ידי ג'ילי הסינית. רכישה שלא רק הזניקה את מכירות היצרנית, אלא בעיקר הזרימה כסף רב שנדרש לפיתוח דגמים חדשים ומערכות מתקדמות. וכך, היצרנית שכמעט מצאה עצמה במצבה של בת ארצה סאאב, זו שנגרטה מתעשיית הרכב, עם ארסנל דגמים מרשים ומחמאות לרוב. ומעט במפתיע, גם בתחום הבטיחות המתקדמת. מי שנשאה עמה כל חייה תדמית של בטיחות פסיבית, היום מככבת בעולם של אלקטרוניקה מונעת תאונות. ועל כך מגיעות לה מחמאות. לה, ולכיסים הסיניים העמוקים של ג'ילי.