בקצרה:
  • הטייקן קרוס מתיימרת להיות גרסת פנאי שימושית
  • הבדלי המראה ניכרים, פערי הגודל קטנים
  • תג המחיר, 755 אלף שקל, גבוה ב-100 אלף שקלים מטייקן בסיסית
תרבות הפנאי: הטייקן קרוס היא לפי פורשה גרסת פנאי לטייקן הספורטיבית, החשמלית הראשונה שלה. דגם שמבחינת היצרנית הגרמנית, אמור להתאים לחובבי סגנון חיים אקטיבי, או לפחות כאלה שמעוניינים להציג חזות שכזו (ויש להם מספיק כסף כדי לרכוש אחת). במידה מסוימת, רק מסוימת, זה מאפשר ליצרנית להציג סוג של אלטרנטיבה לדגמי פנאי חשמליים פופלאריים יחסית כמו אודי e-טרון ומרצדס EQC.
אבל לא באמת. אמנם, השינויים העיצוביים המתרכזים בחלק האחורי - בין היתר עם דלת תא מטען חמישית - מגדילים את נפח הטענה בכ-40 ליטר (446 ליטר), בעוד שקיפול גב המושבים האחוריים מגדיל עוד יותר ל-1,200 ליטר. לדברי פורשה, גם מרווח הראש לנוסעים מאחור שופר. יש גם פסי גגון ו"הגנה" סביב המרכב כמקובל ברכבי פנאי, ליצירת אשליית גובה. אה, פורשה תציע גם מתקן אופניים ייעודי המאפשר נשיאת שני זוגות מאחור.
אבל, ההפרש בממד החשוב הזה הוא שלושה ס"מ בלבד, ובכך הטייקן נמוכה עדיין ממרבית המשפחתיות. מערך המיתלים מבוסס על כריות אוויר, אבל הכיול שונה מהטייקן הרגילה ומאפשר תוספת של 2 ס"מ למרווח הגחון במצב רגיל, 3 ס"מ בהזמנת חבילת "שטח" - וכן, זה עדיין מאוד קרוב לקרקע.
סביבת הנהג נותרה זהה לרבות לוח מחוונים דיגיטלי ("16.8) וצמד מסכים בקונסולה המרכזית - עליון ("10.9) לשליטה במערכת השמע וכיול מערכות שונות, תחתון ("8.4) לבקרת אקלים ותצוגת מצב סוללה.
הנעה חשמלית: הקרוס תוצע באותו סידור הנעה מוכר עם שני מנועים חשמליים, קדמי המחובר לגלגלים מלפנים, אחורי המחובר לגלגלים הסמוכים אליו דרך תמסורת עם שני יחסי העברה. בשונה מגרסאות בסיס לטייקן, המוצעות עם מערכת מצברים קטנה יותר (79.2 קוט"ש), כל גרסאות הקרוס יצוידו עם המצברים הגדולים (93.4 קוט"ש) ואפשרות לטעינה מהירה יותר (270DC לעומת 225DC).
פורשה תציע את הקרוס בגרסת בסיס שלא מוצעת בטייקן הרגילה תחת הכינוי "4", עם 476 כ"ס, זינוק ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות, מהירות מרבית של 220 קמ"ש וטווח תיאורטי של 422 ק"מ. הספקי שאר הגרסאות זהים: 571 כ"ס ל-4S ועד 761 כ"ס לטורבו S. הזינוק ל-100 קמ"ש ארוך יותר בכל הגרסאות בעשירית שניה (2.9 שניות לטורבו S ו-4.1 שניות ל-4S) וגם טווח הנסיעה צנוע במעט (404 ו-420 ק"מ בהתאמה) בשל עליה קלה במשקל העצמי (+25 ק"ג) אך בעיקר במקדם הגרר (0.26 לעומת 0.22).
מה אנחנו חושבים: הטייקן היא לא רק אחת החשמליות המרשימות כיום בשוק הרכב, היא גם אחת המרשימות ביותר בתעשיית הרכב כיום, עם שילוב חסר תחרות (בינתיים) של חשמל, ביצועי על ויכולת דינמית סופר מרשימה.
על פניו, גרסת קרוס אמורה הייתה להרחיב את ההיצע במרכב שימושי יותר, אבל נדמה כי תוספת המרחב ונפח המטען - קטנה מדי כדי באמת להפוך אותה לאחת שמתאימה לאופנה הרווחת כיום בתעשיית הרכב. היא כנראה תרחיב את הקהל הפוטנציאלי, לא ברור עדיין עד כמה.