בקצרה:
  • הקונספט של מרצדס קורץ לעבר ומחדש המון
  • העיצוב בהשראת מכונית ניסוי משנות השישים
  • המנוע והמצברים בטכנולוגיה מתקדמת
מחווה היסטורית: הויז'ן 111 הוא קונספט לחשמלית על עתידית למרצדס, סוג של תשובה לרימאק נבארה שכבר מיוצרת ולפורשה מישן X שתוצג בעתיד. הקונספט שואב השראה עיצובית ורעיונית מה-C111, אב טיפוס ששימש את מרצדס בשנות השישים והשבעים כמעבדה מוטורית לבחינת טכנולוגיות חדשניות, חלקן הגיעו לאחר מכן גם לדגמים בייצור סדרתי.
מבחינה עיצובית הקשר למכונית ההיסטורית ברור עם חרטום ארוך, יחידות תאורה עגולות מלפנים, דלתות "כנפי שחף" וצללית סופר נמוכה, מה שגם אמור להעניק לה מקדם גרר נמוך במיוחד, תחום בו מרצדס נחשבת למובילה כיום בתעשיה. לדברי מרצדס תא הנוסעים עשוי כולו מחומרים ממחוזרים והוא מכיל שני מושבים עם חגורות בטיחות והגה הדומים לאלה של רכבי מירוץ ומסך ענק הפרוס לכל רוחב הדשבורד.
בחזרה לעתיד: ה-111 תהיה מכונית ראשונה שעושה שימוש בלעדי במנוע החדשני של YASA, יצרנית מנועים חשמליים בריטית והספקית של יצרניות על אקזוטיות (פרארי, מקלארן וקוניגסג למשל) שנרכשה על ידי מרצדס לפני כשנתיים.
למנוע (מכונה axial-flux) יתרונות משמעותיים על פני המנועים המצויים בחשמליות כיום (radial-flux) לרבות צפיפות אנרגטית גבוהה יותר המאפשרת הספק גבוה וצריכת חשמל נמוכה יותר עם ממדים ומשקל נמוך משמעותית, עד כדי שליש מהמנועים המצויים ברכבים חשמליים כיום. לכן הוא אמור לאפשר שיפור דרמטי בביצועים, בצריכת החשמל המשפיעה על טווח הנסיעה וגם מבחינת ניצול חלל הרכב.
גם מערך הסוללות חדש, עם כימיה ותצורת תאים שונה, שפותחו על ידי קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס ואמורים לאפשר עמידות וביצועים משופרים ביחס למקובל כיום.
מה אנחנו חושבים: מרצדס נחשבת כבר שנים לאחת היצרניות המוערכות בעולם, בין היתר משום שהביאה לתעשיית הרכב חידושים טכנולוגיים יותר מכל יצרנית אחרת. גם בחשמל היא נחשבת למתקדמת, כשיש לה כיום את ההיצע הגדול והמגוון ביותר של דגמים נקיים מזיהום.
אבל כדי לשמור על מעמדה היא צריכה כעת לעבוד קשה יותר מאי פעם, בשל קצב ההתקדמות המסחרר במעבר התעשיה להנעה חשמלית. זאת בזמן שהתחרות שלה כיום היא לא רק בדרבי גרמני מול ב.מ.וו ואודי, אלא גם מול יצרניות צעירות, חדשניות ונועזות מצפון אמריקה ומסין. למרות שהיא לא חשפה נתוני ביצועים, הקונספט שהציגה מרצדס עושה הרבה רושם ועשוי להוות קפיצת מדרגה מבחינת היצרנית הגרמנית עצמה ומבחינת התעשיה. האם אכן כך יהיה, נדע רק בעתיד.