בקצרה:
  • דור חמישי ל-RX יבוסס על פלטפורמה עדכנית
  • נוספה גרסת ביצועים (היברידית) חדשה
  • שיווק מקומי - בתחילת 2023
טייק 5: עם יותר מ-3.5 מיליון יחידות מאז הוצג לראשונה, ה-RX הוא הדגם הנמכר ביותר של לקסוס. הוא גם זה שנחשב לרכב פנאי ראשון בקטגוריית היוקרה, עם השקת הדור הראשון והמצוין אי שם ב-1998, שנה לפני המתחרה הגדול והמשובח ב.מ.וו X5. הוא גם ראשון בקטגוריה להציע מערכת הנעה היברידית, עם ה-RX400h ב-2004.
כבסיס ל-RX החדש, כבר דור חמישי בשושלת, משמשת פלטפורמת GA-K המודרנית של החברה-האם טויוטה. לדברי לקסוס היא קשיחה יותר, שוקלת 90 ק"ג פחות ומאפשרת מרכז כובד נמוך יותר, חלוקת משקל מאוזנת ומסתייעת לשם כך בכנפיים קדמיות ומכסה מנוע מאלומיניום. מפסקי הסרנים הורחבו (ב-1.5 ס"מ מלפנים, ב-5 ס"מ מאחור), ובכך צפויה להשתפר גם היכולת הדינמית.
היברידי ביצועים ונטען מהשקע: את מנוע V6 בנזין הוותיק (299 כ"ס) מחליף ב-RX350 מנוע ארבעה צילינדרים מוגדש (איך לא) בנפח 2.4 ליטר עם 279 כ"ס. הוא מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה, ומזנק ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות, 1.3 שניות פחות מהדגם המוחלף.
הגרסה הבכירה - RX500h - משלבת בין מנוע הבנזין המוגדש למנוע חשמלי, שניהם מחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית, בעוד מנוע חשמלי אחורי (108 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים הסמוכים לו. התפוקה המשולבת עומדת על 371 כ"ס, הזינוק ל-100 קמ"ש מתסיים תוך כ-6 שניות. לקסוס תצייד את הגרסה הזו בבולמי זעזועים אדפטיביים והיגוי אחורי אקטיבי (עד 4 מעלות).
גרסאות נוספות מבוססות על מנוע ארבעה צילינדרים בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ליטר, ומנועים חשמליים. עם 245 כ"ס ב-RX350h ההיברידי ו-306 כ"ס ב-RX450h ההיברידי-נטען. לגרסה הנטענת יש סוללה בקיבולת 18.1 קוט"ש האמורה לסייע לטווח חשמלי של 65 קמ"ש במהירות של עד 135 קמ"ש.
מה עוד צריך לדעת: בהשוואה לדגם המוחלף הוא שומר על אורך זהה (489 ס"מ), אבל בסיס גלגלים ארוך כעת ב-6 ס"מ (285 ס"מ), הרוחב צמח ב-2.5 ס"מ (192 ס"מ), ובכך צפויים הנוסעים לזכות לחלל משופר ומרווח מבעבר. המראה מיישר קו עם ה-NX העדכני, עם יחידות תאורה צרות מלפנים בעוד מאחור הן מחוברות בפס לרוחב דלת תא המטען.
סביבת הנהג דומה ל-NX עם לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע ענק ("14) וללא משטח המגע הגרוע שמעטים בלבד השתמשו בו ולקח ללקסוס יותר מדי זמן להכיר באי נחיצותו. יש גם תאורת אווירה ב-64 גוונים וידיות פתיחת דלתות חשמלית באמצעות מתג. כאופציה תוצע מערכת שמע של מארק לווינסון עם 21 רמקולים.
מערך הבטיחות האקטיבית שופר עם בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה וסיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול, שמירה על נתיב כולל מעבר נתיב אוטומטי, מערכת ניטור מבט הנהג באמצעות מצלמות והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: ה-RX אומנם הביא חידושים רבים לקטגוריה וגם זכה להצלחה אדירה, אבל בעיקר בצפון אמריקה. מתוך יותר מ-3.5 מיליון יחידות שיוצרו, רק 300 אלף עלו על כבישי אירופה. והסיבה העיקרית לכך היא איכויות נסיעה נמוכות ממתחריו הגרמניים. האם הדור החמישי יסגור את הפער? על הנייר יש לו אפשרות, צריך לראות כמה מכך יגיע לכביש.