בקצרה:
  • משאית מימן ראשונה הגיע לישראל
  • תחנת תדלוק ראשונה תופעל בתחילת השנה
  • צפי למכירת מאות משאיות עד סוף 2030

מים במקום פיח: יונדאי הקוריאנית נחשבת לחלוצה בפיתוח מערכות הנעה מבוססות תא דלק. את טכנולוגיית ההנעה הציגה היצרנית הקוריאנית על בסיס אב-טיפוס לסנטה פה הראשון בשנת 2000 והיא גם הייתה הראשונה ששיווקה מכוניות מימן עם הטוסון (דור 2) ב-2013. עכשיו כלמוביל יבואנית המותג, מנחיתה כאן רכב ראשון עם הנעה כזו על בסיס המשאית הוותיקה Xcient, בה הוחלף מנוע דיזל במערכת ההנעה המתקדמת.
נזכיר כי מנוע מימן מתייחס לייצור האנרגיה החשמלית לטובת המנוע חשמלי המחובר לגלגלים. תהליך הפקת החשמל נעשה באמצעות תהליך כימי המערב מימן המאוחסן במכל ייעודי וחמצן "רגיל" מהאוויר כשתוצר הפליטה היחיד מהאגזוז הוא אדי מים נקיים לגמרי. מדובר במערכת הנעה הנחשבת לנקייה יותר מהנעה חשמלית רגילה שבה סוללות נטענות לעיתים קרובות מחשמל המיוצר בתחנות כוח מזהמות. בנוסף תהליך התדלוק קצר משמעותית מטעינה מהירה רגילה ואורך דקות ספורות כמקובל במנועי בנזין ודיזל.
3 צפייה בגלריה
יונדאי משאית מימן
יונדאי משאית מימן
(צילום: רן סגל)
מימן מסחרי: משאית המימן של יונדאי מגיעה בתצורת מטען סגורה בשתי תצורות, עם סרן אחורי בודד או כפול ומשקל כולל של בין 19 ל-36 טון. המנוע החשמלי מפיק 476 כ"ס ומחובר לתיבת שישה הילוכים אוטומטית של אליסון. מיכלי המימן בקיבולת כ-32 ק"ג מאפשרים טווח נסיעה של 400 ק"מ עם זמן תדלוק אורך בין שמונה ל-20 דקות בהתאם לסוג משאבת התדלוק.
תמחור המשאית טרם סוכם והדבר תלוי עוד בסבסוד אותו תיתן המדינה. ביבואנית טוענים כי עלויות האחזקה לא צפויות להיות נמוכות משמעותית לעומת משאיות מונעות דיזל. לצורך תדלוק המשאית יוקמו על ידי חברת סונול תחנות ייעודיות, הראשונה תיפתח כבר ברבעון הראשון בסמוך לקיבוץ יגור ותחנות נוספות יוקמו עד 2025 במטרה לאפשר פריסה ארצית, אם כי מיקומם המדויק טרם פורסם. ייצור המימן והשינוע יבוצע על ידי "בזן" שכבר כיום עומדת בהוראות השינוע.
3 צפייה בגלריה
יונדאי משאית מימן
יונדאי משאית מימן
(צילום: רן סגל)
מה אנחנו חושבים: טכנולוגיית תא-דלק נחשבת בתעשיית הרכב לסופר מתקדמת, כשבעתיד היא עשויה לשמש גם כמחליפה למערכות הנעה חשמליות המוכרות כיום. האתגר הגדול הוא בניית תשתיות תדלוק ייעודיות ולכן עד שזה יקרה השימוש העיקרי בה יהיה לכלי רכב כבדים – משאיות ואוטובוסים – הנוסעים במסלולים קבועים. יתרון נוסף בהתאמה לסוג רכבים אלו הוא העובדה כי מדובר במערכת הנעה קלה משמעותית מחשמלית שכן היא לא נדרשת לסחוב סוללות מכבידות ולכן כושר העמסה של גבוה יותר.
בשורה התחתונה מדובר ביתרונות רבים ומשמעותיים, אבל כדי לבוא לידי ביטוי ולסייע בהפחתת זיהום האוויר תידרש המדינה לסייע. החל בהטבות שונות שיעודדו חברות הובלה והיסעים לרכוש דגמים אלו, ובעיקר בהקמת תשתיות תדלוק ראויות שיאפשרו שימוש יעיל בהם. האם זה אכן יקרה ובקרוב יוחלף הפיח השחור של מנועי הדיזל המזהמים במים בלתי מזיקים? ימים יגידו.