לפני כשמונה שנים, זמן קצר לאחר שנסגרה עסקת המיזוג עם קרייזלר האמריקאית, הודיע קונצרן פיאט כי צינור החמצן שהותיר את מותג לנצ'יה בחיים בשווקי העולם, ינותק לאלתר. מותג היוקרה הגאה של קבוצת פיאט בעידן הקודם, זו שכללה בעבר את אלפא רומיאו, לנצ'יה ופיאט עצמה, ימשיך לייצר מכונית קטנה עירונית (אפסילון) ולא יותר, וישווק רק בשוק האיטלקי. כך אישר אז מנכ"ל פיאט האגדי, סרג'יו מרקיונה. לאחר הקמת קונצרן סטלנטיס, בו חברים גם מותגי PSA (פיז'ו, סיטרואן, DS ואופל), מעטים בתעשייה - אם בכלל - האמינו שהמותג הזעיר ישרוד את השינוי. אבל אז הגיע קרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס.
1 צפייה בגלריה
לנצ'יה אפסילון - האחרונה שנותרה
לנצ'יה אפסילון - האחרונה שנותרה
לנצ'יה אפסילון - האחרונה שנותרה
לפני כשבעה חודשים זרק טבארס מיני פצצה לתקשורת, והבטיח כי לנצ'יה, בדומה לאלפא שאף היא מדשדשת כבר שנים וסובלת ממיעוט דגמים מיושנים, ו-DS הצעירה יחסית מבית סיטרואן, תזכה לעשור של "להיות או לחדול". לכל אחד מהמותגים, כך הצהיר, יוזרמו מספיק מזומנים כדי לאפשר מהפיכה שיווקית שתבטיח רווחיות לעתיד הרחוק. בכל אחד מהמותגים, העריך, יידרשו לשנות כיוון, לקבוע גישה ייחודית ולגבש אסטרטגיה חדשה שתבטיח קיום. כמובן שעל בסיס חשמל, אבל זה לא כל הסיפור.
במקרה של DS התמונה נראית די מבטיחה, ואלפא נהנית (עדיין) מתדמית ספורטיבית-חיובית ויכולה להישען על קהל שיכיר לה חסד נעורים. אצל לנצ'יה שחוזרת מהקבר, העניינים מורכבים יותר. אבל נראה שזה לא מפריע ליומרות של האיטלקים. "מרצדס תעניק לנו השראה", הם מבטיחים ומזכירים בנשימה אחת מותג איטלקי שנמחק מעשית מהמפה, עם מותג היוקרה המוערך ביותר בתעשיית הרכב. זה שפעם אחר פעם צולח שינויים ומתייצב בחזית - גם הטכנולוגית. מותג שרק לפני ימים אחדים הפך לראשון שרשאי לאפשר לנהגיו שימוש בטכנולוגיה אוטונומית ברמה 3 בכל השווקים.
בחזרה ללנצ'יה היומרנית ודבריו של העומד בראשה, לוקה נפוליטנו. באוטומוטיב ניוז חושפים כי האיטלקי שקיבל את התפקיד לפני כשנה, הציג לטבארס את תכנית העשור המבוססת על שלושה דגמים חדשים: אפסילון היברידית-נטענת וחשמלית חדשה ב-2024, רכב פנאי חשמלי ב-2026 ומשפחתית קומפקטית חשמלית ב-2028. "ברור שכמות (מכירות) חשובה לנו, אבל אנחנו ממוקדים בריווחיות", אמר בראיון והוסיף: "אנחנו עדיין צריכים לעבוד ולמצוא מקורות השראה, ועבורנו זו מרצדס. אני לא מתכוון שנוכל להתחרות בה, כי זו תהיה שאיפה נאיבית, אבל לשם אנחנו מכוונים", אמר.
לדבריו, בזמן שאלפא ו-DS מכוונות לכל העולם, לנצ'יה צפויה להתמקד באירופה, תחילה בגרמניה וצרפת, מדינות מתקדמות מבחינת תשתיות חשמל, ובשלב הבא שווקי יעד דוגמת ספרד, בלגיה, אוסטריה וסקנדינביה. "נתחיל בייצוא של 25-30 אחוזים מכושר הייצור שלנו, ונגיע ל-50 אחוזים. גישת חשמול אגרסיבית והתמקדות בפלחי שוק רווחיים באירופה תעזור לנו", אמר.
מה אנחנו חושבים: עצם העובדה שסטלנטיס החליטו להמשיך ולהחזיק את לנצ'יה בחיים בכוח ולהזרים לה כסף, מפתיעה. פחות מפתיעות הן ההצהרות מרחיקות הלכת מאדם שאמור להקים לתחייה מותג שלא באמת קיים עוד. אחרת, מה הטעם? יש לו עשור להוכיח כיצד אפשר להרים את לנצ'יה מהקרשים, ומה יותר הגיוני מלכוון הכי גבוה שאפשר?
אבל, אף אחד לא ישכח לו את ההצהרות האלה כאשר העסק לא יזוז, לפחות לא במהירות הנדרשת. כי דגם אחד חדש ב-5 השנים הקרובות אינו מבטיח גדולות ונצורות. וכל זאת בתעשיית רכב שמתנדנדת ממילא תחת שינויים מהירים ולא צפויים - ראו ערך משבר השבבים, קורונה, ומה לא. אז מותר לו ליהנות מהספק בינתיים, אבל הסיכויים לפחות כרגע, מאוד נגדו. החייאת לנצ'יה נראית כמו משימה בלתי אפשרית.