בקצרה:
  • וינפאסט (VinFst) הווייאטנמית תשווק בישראל רכב חשמלי
  • תחילה עם רכבי פנאי ל-5 או 7 נוסעים, אחר כך דגמים נוספים
  • ניתן יהיה לרכוש את הרכב עם סוללה קבועה, או בהחכרה
בוקר טוב וייטנאם: הכירו את וינפאסט (VinFast), יצרנית רכב צעירה מווייטנאם שנוסדה רק לפני כחמש שנים, ובתחילת דרכה ייצרה תחת רישיון ב.מ.וו סדרה 5 מהדור השישי ו-X5 מהדור השלישי עבור השוק המקומי. כיום היא יצרנית ראשונה מהמדינה המזרחית שמייצרת דגמים חשמליים, ובמקביל מרחיבה את פעילותה לשווקים מערביים, בהם צפון אמריקה ואירופה. בעתיד היא צפויה להרחיב את פעילותה גם לכלים מוטוריים אחרים, למשל אוטובוסים וקטנועים - חשמליים כמובן.
שם היא תמכור את דגמיה השונים בכוחות עצמה וצפויה גם לפתוח פסי ייצור מקומיים. בישראל ישווקו דגמיה השונים על-ידי יבואנית הרכב הצעירה B-EV Motors שהוקמה על-ידי שניים מוותיקי ובכירי הענף, ניב אורון (צ'מפיון, אודי) וברק כהן (דלק מוטורס, ב.מ.וו).
4 צפייה בגלריה
וינפאסט VF8
וינפאסט VF8
וינפאסט VF8
הדגמים אותן מתחילה היצרנית לשווק מחוץ למדינה הם גם השניים אותם היא מייצרת כעת - רכבי פנאי חשמליים העונים לשמות VF9 ו-VF8. על מלאכת העיצוב הופקדה סדנת פינינפארינה המוכרת, הייצור יתבצע (בינתיים לפחות) במפעל החברה בוויטנאם. בעתיד יורחב ההיצע - גם בישראל - עם שלושה דגמים קטנים יותר שכבר הוצגו: VF5 (עירונית), ה-VF6 (משפחתית קומפקטית) וה-VF7 (רכב פנאי קומפקטי). אלה צפויים להגיע ארצה במהלך 2023.
חשוב להזכיר כי שני הדגמים ישווקו בארץ (וגם בשאר העולם) בשני מסלולים עיקריים: רכישת רכב הכולל סוללה קבועה, או רכישה זולה יותר של רכב ללא סוללה והחכרתה במסלולים פיננסיים שונים, עם 500 ק"מ טווח בלבד כחלק מהמחיר ותוספת בהתאם למרחק הנצבר. במקרה כזה יכולה וינפאסט ליהנות בעתיד מאפשרות החלפת סוללות בתחנות ייעודיות (זוכרים את בטר פלייס?), ובכל מקרה היא מתחייבת להחליף את הסוללה ברגע שיעילותה תפחת מ-70%. כמו כן תציע מספר נפחי סוללה - שוב, בתמחור מתאים.
חשמל פנאי: ה-VF9 הוא ספינת הדגל של היצרנית וגם תישאר כזו בטווח הזמן הקרוב, ותציע אפשרות נדירה כיום לרכב פנאי חשמלי עם מקום לשבעה נוסעים (או שישה עם שני מושבי "קפטן" במרכז), מתכון דומה להונגצ'י E-HS9 שהושק כאן לאחרונה ומרצדס EQS SUV שינחת כאן בסוף השנה ויישא תג-מחיר שונה לגמרי.
ה-9 הוא רכב גדול, מאוד. בהשוואה לאודי Q7 הוא ארוך ב-6 ס"מ (512 ס"מ), רחב ב-3 ס"מ (200 ס"מ) נמוך אמנם ב-2 ס"מ (172 ס"מ) אך עם בסיס גלגלים ענק ונדיב ב-15.5 ס"מ (315 ס"מ). מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים והנעה כפולה עם 402 כ"ס, זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות וטווח נסיעה של בין 420 ל-435 ק"מ. - שוב, בהתאם לסוללות הנבחרות.
ה-8 מציע מקום לחמישה, וממדיו דומים יותר לאלה של ב.מ.וו X3 למשל. הוא ארוך ממנו ב-4 ס"מ (475 ס"מ), רחב בסנטימטר (190 ס"מ), נמוך משמעותית (ב-11 ס"מ, 166 ס"מ) אך בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-8.5 ס"מ (295 ס"מ). גם במקרה זה, מערכת ההנעה כוללת שני מנועים חשמליים עם אפשרות בחירה בין שתי רמות הספק – 348 כ"ס ו-5.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש או 402 כ"ס וזינוק למהירות תלת ספרתית ב-5.3 שניות. טווח הנסיעה עומד על בין 420 ל-400 ק"מ.
לשני הדגמים יכולת טעינה מהירה מ-10% ל-70% בין 25 ל-35 דקות, והיצרנית מבטיחה אחריות מקיפה וארוכה משמעותית מהמקובל - עשר שנים או 200 אלף ק"מ. לדברי החברה, שני הדגמים יצוידו במערכות בטיחות אקטיביות מקיפות כציוד תקני, כולל עם 11 כריות אוויר ולטענתם, הציון המרבי (חמישה כוכבים) בר השגה במבחני הריסוק העדכניים של ה-Euro NCAP.
המחיר? אל תצפו לתג-מחיר שוברי שוק בתחילת הדרך, לא עם שני דגמי הקצה של היצרנית שיהיו - כך מבטיחים לנו - עמוסים באבזור סטנדרטי עשיר ואיכותי במיוחד. המשמעות היא כי הם יהיו יקרים יותר גם מדגמי חשמליים מוכרים כמו יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק. הדגמים הקטנים יותר צפויים לשרת תג-מחיר יותר אטרקטיבי.
מה אנחנו חושבים: נכתוב זאת פעם נוספת. המעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית שינה סדרי עולם וניער את עולם הרכב המאוד שמרני. שכן אחרי עשרות שנים של דריכה במקום - בכל הנוגע לתהליכי ייצור ושיווק, מוניטין ואיכות - אצל מותגי הרכב המוכרים מארה"ב, אירופה ויפן, הגיעו סוללת חברות צעירות ובעטו לכל הרוחות במוסכמות, תוך שהן מציגות את הבעיה הגדולה ביותר של הדור הוותיק לעיני כול - אי יכולת להתמודד עם שינויים מהירים.
זה מתבטא בכישלון המהדהד להתמודד עם בעיות השבבים ושרשרת האספקה, וכמובן המלחמה באוקראינה, אך גם בקושי להסתגל במהירות הנדרשת לשינויים בהרגלי הצריכה ובמרוץ הטכנולוגי הבלתי נתפס. על המצע הזה פורחות חברות חדשות, צעירות ונועזות, שחושבות מחוץ לקופסה ללא כל רגשי נחיתות מול אריות התעשייה.
וינפאסט נראית כאחת כזו. עם גישה שונה לשיווק, דגמים מבטיחים על הנייר ותוכניות התפתחות מהירה מאוד. עכשיו נותר לנו רק להמתין עד סוף השנה כדי לנהוג בהם לראשונה.