בקצרה:
  • ה-EQS SUV יהיה ספינת דגל חשמלית של רכבי פנאי
  • עם מקום לשבעה נוסעים, ויכולת שטח קל
  • ינחת כאן בסוף השנה
חשמל, פנאי ולשבעה: ה-EQS SUV יהיה דגם שלישי של מרצדס, אחרי ה-EQS שכבר משווקת כאן וה-EQE שתנחת כאן בקרוב, על בסיס פלטפורמת EVA (ר"ת Electric Vehicle Architecture) הייעודית לרכב חשמלי, ורכב פנאי ראשון שעושה שימוש בבסיס המודרני. הוא גם יהיה דגם חשמלי ראשון שייוצר במפעל החברה באלבמה, האחראי גם על הרכבת רכבי הפנאי הגדולים GLE ו-GLS.
בהשוואה ל-GLS, רכב הפנאי הגדול של מרצדס, ה-EQS SUV קצר ב-8 ס"מ (512.5 ס"מ), נמוך ב-10.5 ס"מ (172 ס"מ) בעל רוחב דומה (196 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-7.5 ס"מ (321 ס"מ). בתפוסת נוסעים מלאה נפח תא המטען צנוע למדי (195 ליטר, 140 ליטר פחות מה-GLS) אבל קיפול שלה מאפשר נפח של בין 645 ל-880 ליטר בהתאם למצב שורת המושבים השנייה המתכווננת חשמלית לפנים-אחור (13 ס"מ). בשונה מחשמליות מודרניות, מרצדס לא מציעה תא מטען נוסף מתחת למכסה הקדמי.
הנעה חשמלית, גם לשטח: ה-EQS SUV יוצע בשלוש גרסאות הנעה – עם מנוע חשמלי אחורי (360 כ"ס) המחובר לגלגלים הסמוכים אליו או עם הנעה כפולה בשתי רמות הספק – 360 כ"ס או 544 כ"ס. לכולם מצברים בקיבולת 107.8 קוט"ש המאפשרים טווח נסיעה של בין 613 ל-660 ק"מ בהתאם לגרסה עם טעינה מהירה (200DC) ומילוי ל-80% בחצי שעה. מערכת בלימה רגנרטיבית מאפשרת בחירה ידנית (באמצעות מנופים מאחורי ההגה) בין שלוש רמות עוצמה, או מצב אוטומטי המתאים אותה לתנאי ומשתמשי הדרך באמצעות נתונים מהרדאר וממערכת הניווט.
בהתאם לייעוד ל-EQS SUV יכולת נסיעה בדרכים לא סלולות הודות למתלי אוויר המאפשרים הגבהת הגחון ב-2.5 ס"מ ומצב "שטח" בבורר הנהיגה המאפשר הורדה יעילה של הכוח לקרקע וגם מתאים את פעולות ה-ABS לקרקע דלת אחיזה. כמו ב-EQS גם כאן היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים הוא ציוד תקני, עם אפשרות הפניה של 4.5 מעלות המקנה קוטר סיבוב של 11.9 מטר (60 ס"מ פחות מה-GLS) או עם הפניה של 10 מעלות וקוטר סיבוב זהה ל-A קלאס המשפחתית (11 מטר).
מה עוד צריך לדעת: העיצוב החיצוני דומה לדגמים החשמליים האחרים של היצרנית, לרבות סבכה מדומה, יחידות תאורה אחוריות וקדמיות הפרוסות לכל רוחב המרכב וידיות פתיחת דלתות נשלפות. כמקובל ברכבי פנאי יש פסי הגנה שחורים סביב למרכב, אבל אין פסי גגון על מנת לאפשר מקדם גרר נמוך ככל הניתן.
סביבת הנהג זהה ל-EQS לרבות סוללת מסכים - שניים בגודל "12.3 עבור נהג כלוח מחוונים, עבור נוסע כמסך מגע לשליטה במערכות ו-"17.7 במרכז כמסך מגע מרכזי – היוצרים מראה אחיד לרוחב 141 ס"מ וגם תצוגת נתונים עלית על השמשה במציאות רבודה. ליושבי השורה השנייה צמד מסכים בגב המושבים הקדמיים וטאבלט נשלף ממשענת היד המרכזית לשליטה במערכת הבידור-נוחות.
כל מערכות הבטיחות המוכרות של מרצדס יוצעו כאן לרבות בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה וגם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב (כולל מעבר נתיב אוטומטי), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ותאורת מטריקס-לד דיגיטלית עם 1.3 מיליון פיקסלים בכל אחת מיחידות התאורה המייצרים אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות לד רגילות.
מה אנחנו חושבים: עם המעבר המסיבי של תעשיית הרכב להנעה חשמלית מרצדס נדרשת לצעדים משמעותיים בכדי לשמור על מעמדה. רק שלוש וחצי שנים לאחר השקת הרכב החשמלי הראשון יש לה כבר היצע מרשים וגדול משמעותית מהמתחרות הוותיקות שלה, הכולל כעת שמונה דגמים נקיים מזיהום בכל קטגוריה שהיא, לרבות גרסאות ביצועים ובקרוב גם מסחריות גדולות. בכך היא ממצבת עצמה כחוד החנית של תעשיית הרכב הוותיקה מול חברות הזנק צעירות או חברות טכנולוגיה שנכנסות וייכנסו בקרוב לייצור רכבים.
ה-EQS SUV יהיה התשובה הגרמנית לטסלה מודל X הוותיק. על הנייר נראה שיש לו לא מעט יתרונות על פני רכב הפנאי שנמצא בקצה הצמרת של היצרנית מעמק הסיליקון, כולל האיכויות המוכרות של היצרנית הגרמנית ועם בונוס של יכולת שטח מסוימת. האם יצליח לעמוד בציפיות הגבוהות? נדע לאחר שננהג בו.