בקצרה:
  • קרסו רכשה 50% מהשליטה ביבואנית וינפאסט
  • השוק הישראלי יהיה היחיד בה תיוצג היצרנית על-ידי יבואנית
  • פתיחת פעילות השיווק מתוכננת לתחילת 2023
שילוב אינטרסים: קרסו, יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפינטי ולאחרונה גם צ'רי הסינית, רכשה 50% מחברת BE-V, יבואנית מותג וינפאסט (VinFast) הווייטנאמי שמייצר מכוניות חשמליות. עלות העסקה המדווחת: 25 מיליון שקל.
עבור היבואנית הצעירה שהוקמה על-ידי שניים מוותיקי ובכירי הענף, ניב אורון (צ'מפיון, אודי) וברק כהן (דלק מוטורס, ב.מ.וו), הקשר עם קרסו יאפשר לשפר מעמד מכל בחינה, החל בשרותי אפסנה והכנת רכב חדש ועד גב כלכלי גדול משמעותית למימון הוצאות וניהול מלאי. עבור קרסו תאפשר השותפות בעלות על מותג רכב חשמלי ייעודי, הזוכה לביקוש אדיר כיום.
3 צפייה בגלריה
וינפאסט VF8 VF9
וינפאסט VF8 VF9
וינפאסט VF9 ו-VF8
ישראל תהיה המדינה היחידה בה ווינפאסט משווקת מכוניות באמצעות יבואנית, ולא בצורה ישירה. בעולם מציעה היצרנית מסלול רכישה ייחודי מלבד זה המוכר לרכב חדש. הוא כולל קניית רכב ללא סוללה והחכרתה במסלולים פיננסיים שונים, עם הגבלה ל-500 ק"מ טווח חודשי כחלק מהמחיר, ותוספת בהתאם למרחק הנצבר. בכך היא מאפשרת להנגיש את הרכב לנהגים בעלי נסועה שנתית נמוכה למשל.
העולה מהמזרח: יצרנית הרכב הצעירה מווייטנאם נוסדה לפני כחמש שנים בלבד, ובתחילת דרכה ייצרה תחת רישיון ב.מ.וו סדרה 5 מהדור השישי ו-X5 מדור שלישי עבור השוק המקומי. כיום היא מייצרת דגמים חשמליים מפיתוח עצמי על בסיס פלטפורמות ייעודיות, כשעל העיצוב מופקדת סדנת פינינפארינה המוכרת. ישראל תהיה אחת משש מדינות ראשונות בה היא תחל את פעילותה הגלובאלית, לצד ארה"ב, קנדה, גרמניה, צרפת והולנד.
בשלב ראשון ישווקו כאן את רכבי הפנאי VF8 המציע מקום לחמישה נוסעים, ו-VF9 עם מקום לשבעה. בעתיד יצטרפו גם שלושה דגמים נוספים: VF5 (עירונית), VF6 (משפחתית קומפקטית) ו-VF7 (רכב פנאי קומפקטי).
לשני הדגמים שישווקו כאן בתחילה מערכת הנעה כפולה המשלבת שני מנועים חשמליים עם 408 כ"ס, וטווח של 594 ק"מ ל-VF9 ו-471 ק"מ ל-VF8 על פי תקן WLTP. טעינה מהירה המאפשרת מילוי מ-10% ל-70% בין 25 ל-30 דקות. היצרנית מבטיחה אחריות מקיפה וארוכה משמעותית מהמקובל לסוללה - 10 שנים או 200 אלף ק"מ. לדברי החברה, שני הדגמים יצוידו במערכות בטיחות אקטיביות מקיפות כציוד תקני, כולל 11 כריות אוויר.
3 צפייה בגלריה
וינפאסט
וינפאסט
בשלב ראשון שני רכבי פנאי, בעתיד יצטרפו שלושה דגמים נוספים
מה אנחנו חושבים: המעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית שינה סדרי עולם. ולא רק הסינים שכעת יוצאים לשווקים גולבאליים ומציעים מוצרים מוטוריים שאינם נופלים - ולעיתים אף עולים - מתצורת מערבית, כעת נראה שגם לוויטנאם עשויה להיות נציגות מעניינת, ייחודית ומקורית.
וינפאסט מסתמנת כיצרנית צעירה, נועזות, שחושבת מחוץ לקופסה, באופן שעשוי לאפשר לה להתמודד מול אריות התעשייה. נותר רק להמתין עד שתנחת כאן כדי לבדוק עד כמה המכוניות שלה מרשימות על הכביש, וגם כמה ממהלכי השיווק הייחודיים של היצרנית יעשו דרכם ליבואנית המקומית.