בקצרה:
  • עוד סבב מבחני מערכות סיוע לנהיגה ב-EuroNCAP
  • ב.מ.וו סיימה כמצטיינת, וולוו חזרה עם ציון בינוני
  • אופל וטויוטה הפתיעו לרעה
כמעט אוטונומי: ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP מיצב עצמו כבר לפני שנים כאחד החשובים בתחומו בתעשיית הרכב העולמית, אם לא החשוב מכולם.ה ובשנים האחרונות הרחיב הארגון את סדרת המבחנים שהוא עורך ממבחני ריסוק שבוחנים בטיחות פסיבית בעיקר, לכיוונים נוספים. החל בכאלה המדרגים מערכות בטיחות אקטיביות במסחריות, דרך בחינת מערכות סיוע לנהיגה ברכב פרטי, מערכות המותקנות בדגמים חדשים שמאפשרות נהיגה אוטונומית חלקית.
וכעת זו פעם שלישית בה הארגון האירופאי עורך מבחן למערכות המותקנות ברכב בשני תחומים. הראשון שבהם הוא היכולת הטכנית של המערכת, כולל זיהוי נתיב והשתלבות במספר מצבים, התמודדות עם סימונים דהויים, טווח פעולת בקרת השיוט והתאמת מהירות הנסיעה לתנאי הדרך (כולל באמצעות נתוני מערכת הניווט). בשני הוא בודק את מידת המעורבות בין המערכת לנהג, החל בעדכון אי אחיזה ארוכה בהגה, הסטת מבט מהדרך ועוד.
ולציונים: ב.מ.וו זוכה פעם נוספת לציון טוב מאוד, הגבוה ביותר בדירוג. והיא עושה זאת עם ה-iX3 החשמלי שזכה לציון של 86% ביכולת המערכת ו-83% למעורבות הנהג. ראוי אגב לציין כי המערכות הללו (בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב) אינן מוצעות כעת בגרסת הבנזין X3, בגלל משבר בתעשיית השבבים.
לציון טוב זכו קופרה פורמנטור הספורטיבית (74% ליכולת המערכת ו-70% למעורבות הנהג) ופורד מוסטנג מאך-E החשמלי (83% ליכולת המערכת ו-69% למעורבות הנהג). במפתיע, וולוו הנחשבת לאחת המובילות בתחומים אלה, סיימה עם ציון בינוני בלבד לפולסטר 2 החשמלית. למרות יכולת גבוהה של המערכת (85%), בגלל מעורבות נמוכה של הנהג (50%). גם יונדאי איוניק 5 החשמלי סיים עם ציון בינוני, אך מהסיבות ההפוכות לפולסטר. דירוג נמוך ליכולות המערכת (50%), דירוג גבוה למעורבות נהג (77%).
אחרונות הן אופל וטויוטה עם הציון הנמוך ביותר. בעוד שבמבחן הריסוק הוגדרה טויוטה יאריס כסופר-מיני הבטוחה ביותר, במבחן מערכות הסיוע לנהיגה היא פחות מבריקה (53% ליכולת המערכת ו-56% למעורבות הנהג). במקרה של המוקה הציון הנמוך ביותר הוא ליכולת המערכת (44%) ורמת המעורבות דומה לטויוטה (57%).
מה אנחנו חושבים: ארגון הבטיחות EuroNCAP מעדכן את עצמו ברוח התקופה ומבחני מערכות הסיוע לנהג הם נושא מתבקש שיש לתת עליו את הדעת. גם כדי לבדוק עד כמה הבטחות היצרניות ליכולות המערכת מתקיימת בעולם האמיתי, גם כדי לבחון כיצד הן מבקרות את יכולת הריכוז של הנהג. ואין לנו ספק שמבחנים אלה ישפיעו על יצרניות הרכב לטובה, בדיוק כפי שקרה עם מבחני הריסוק.