בקצרה:
  • ארגון הבטיחות EuroNCAP החליט לבחון גם מערכות סיוע לנהג
  • בעיקר מערכות חצי-אוטונומיות כמו בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב
  • אודי, ב.מ.וו ומרצדס קיבלו "טוב מאוד". וולוו, טסלה ופולקסווגן איכזבו
לקראת מכונית אוטונומית: מערכות בטיחות אקטיביות שהופכות בשנים האחרונות לציוד חובה בכל מכונית חדשה, נחלקות לשלושה סוגים. מערכות המספקות התרעה בלבד על מצב מסוכן (קרבה למכונית אחרת, סטייה מנתיב, "שטח מת", עירנות נהג ועוד), וכמובן מערכות אקטיביות המתריעות וגם מתערבות כדי למנוע תאונה במצב של סכנה. למשל בלימה אוטונומית במקרה והנהג לא בלם קודם בעת סכנה, הסטת ההגה בחזרה לנתיב במקרה של סטייה, ואפילו כאלה המסוגלות לעצור את הרכב בשולי הכביש במקרה בו הנהג חדל להגיב להתרעות במהלך פרק זמן שנקבע מראש.
את שני סוגי מערכות אלה בוחן ה-Ncap זה מכבר. כעת הוא מתייחס (גם) למערכות מתקדמות יותר, המשלבות בין בקרת שיוט אדפטיבית ששומרת מרחק מהרכב שמלפנים ומערכת שמירה אקטיבית על מרכז נתיב (בשונה מתיקון סטייה). נדגיש כי מעצם הגדרתן כמערכות לסיוע לנהיגה, הן אינן מאפשרות נהיגה אוטונומית מלאה, ולכן הנהג מוגדר כמי ששולט ברכב ומחויב להיות מסוגל להתערב בנעשה ולעבור לנהיגה ידנית בעת הצורך.
תהליך הבדיקה: המבחן החדש בודק את המערכות בשני תחומים מרכזיים, מחד יכולת טכנית המתבטאת בזיהוי נתיב, נתיב משתלב גם במקרה של סימון דהוי, טווח פעולת בקרת השיוט והתאמת מהירות הנסיעה לתנאי הדרך (כולל באמצעות נתוני מערכת הניווט). מאידך בודק המבחן את מידת המעורבות שמייצרת המערכת עם הנהג, למשל בעזרת חיישנים על גלגל ההגה שמדווחים מתי איש אינו אוחז בו, הסטת מבט ועוד. הציונים: "טוב מאוד", "טוב", "בינוני" ו"בסיסי".
4 צפייה בגלריה
טסלה: ציון גבוה ליכולות המערכת, נמוך למעורבות הנהג
טסלה: ציון גבוה ליכולות המערכת, נמוך למעורבות הנהג
טסלה: ציון גבוה ליכולות המערכת, נמוך למעורבות הנהג
מבחן ייעודי למערכות אלה הוא חלק מהמוטו המוכר של ארגון הבטיחות הוותיק, לפיו בחינת המערכות יחד עם רצונן של היצרניות להתבלט ולקבל ציון גבוה, המסייע מיידית לגישתן מבחינה שיווקית, גורמת לאותן יצרניות להשקיע בפיתוח, שיפור ושדרוג מערכות שונות עוד נזכיר כי בשנים האחרונות עלו לכותרות מספר תאונות קשות בהן היו מעורבות מכוניות שננהגו במצב אוטונומי או חצי-אוטונומי.
כך למשל בתאונת טסלה המפורסמת בארה"ב, בה נהרג נהג הרכב האמריקאי, ג'ושואה בראון לאחר שמכונית הטסלה שלו לא זיהתה סכנה ופנתה מול משאית על כביש מהיר. תאונה שהובילה למשבר בין טסלה למובילאיי בעקבותיו הסתיים השת"פ בין החברות. מכוניות טסלה היו מעורבות בתאונות נוספות שנגרמו כשמערכת הנהיגה החצי-אוטונומית הייתה שולבה, ויש לזכור גם את התאונה הקטלנית בה היה מעורב וולוו XC90 במהלך ניסוי אוטונומי של אובר.

והרי לתוצאות המפתיעות: טסלה שרשאית להגדיר עצמה כפורצת דרך מבחינת מערכות אוטונומיות מסייעות, זוכה רק בציון "בינוני" עם המודל 3 המשפחתית שאמורה להעביר אותה מהגדרת "יצרנית נישה" ל"יצרנית רכב". הסיבה: ציונים נמוכים בעקבות דרישות המערכת למעורבות נהג (36%). בכל הנוגע ליכולת טכנית לעומת זאת, הציון גבוה (95%).
וולוו שנחשבת באופן היסטורי למובילה מבחינת מערכות בטיחות זכתה אף היא לציון בינוני עם ה-V60, בעיקר בגלל יכולתה הטכנית של המערכת (49%), בעוד שבסעיף מעורבות נהג היא זכתה לדירוג טוב (71%). בארגון מדגישים כי מבחן ה-V60 המחיש את הצורך לעדכן את המערכות האקטיביות באופן שוטף לאחר רכישת הרכב, שכן מדובר בדגם חדש יחסית שהוצג רק לפני כשנתיים וחצי.
ההבדל בין יוקרה למותגים עממים: עורכי המבחן לא התקשו לזהות הבדלים בין מערכות סיוע במותגים עממיים לאלה שבמותגי יוקרה. פיז'ו 2008 ורנו עם הקליאו זכו לדירוג בסיסי בלבד על מערכות סיוע לנהיגה, עם דירוג של כ-40% ליכולת המערכת ו-60% למעורבות הנהג. פולקסווגן פאסאט זכתה לציון בינוני - 61% על מערכות הבטיחות, 76% למעורבות הנהג -וכך גם ניסאן עם הג'וק (72% ליכולת המערכת, 52% למעורבות הנהג).
לעומתן, שלוש יצרניות היוקרה הגרמניות היו יחידות עם ציון "טוב מאוד": אודי עם ה-Q8 (ציון 84% ליכולת המערכת, 78% למעורבות הנהג), ב.מ.וו עם סדרה 3 (90% ליכולת המערכת, 82% למעורבות הנהג), ומרצדס עם ה-GLE (ציון 89% ליכולת המערכת, 85% למעורבות הנהג). ויש גם יוצאת דופן: פורד עם הקוגה החדש שזכתה לציון טוב (86% ליכולת המערכת, 66% למעורבות הנהג).
מה אנחנו חושבים: ארגון הבטיחות EuroNCAP כמעט ולא ערך מבחני ריסוק השנה, בעיקר בעקבות משבר הקורונה, אבל נראה כי דווקא ההפסקה אפשרה לו לעדכן באופן דרמטי את הפרוטוקלים של הבדיקות, במטרה לשפר עוד יותר את הבטיחות בדרכים. בנוסף להחמרת מבחני הריסוק, המבחן החדש למערכות הסיוע לנהיגה מתבקש, שכן הן הופכות נפוצות יותר ויותר ואמורות להקטין את השפעת אובדן הריכוז של הנהג, נושא שיצרניות הרכב יהיו חייבות לתת עליו יותר ויותר את הדעת.