בקצרה:
  • נורבגיה היא מדינה ראשונה בה יונדאי תמכור רק חשמליות
  • כ-90% מסך המכירות שלה בנורבגיה הם לדגמים חשמליים
  • חשמליות תוספות כ-80% מכלל שוק הרכב במדינה הצפונית
רק חשמל: יצרנית הרכב הקוריאנית מודיעה כי החל מהיום תמכור בנורבגיה רק מכוניות חשמליות, כשנתיים לפני תכניות הממשלה שם להפסיק באופן כולל מכירות רכב עם מנועי בעירה פנימית מזהמים. בכך היא הופכת לראשונה מבין יצרניות הרכב הוותיקות שמודיעה כי לא תמכור מכוניות מזהמות בשוק מסוים. נזכיר כי כבר לפני שלוש שנים הפסיקה יונדאי לשווק בנורבגיה מנועי בנזין או דיזל והציעה רק דגמים היברידים נטענים או חשמליים מלאים.
טסלה על הכוונת: נורבגיה היא המדינה המובילה בעולם באימוץ מערכות הנעה חשמליות וגם הייתה למדינה הראשונה בה נמכרו יותר רכבים חשמליים מרכבים עם מנועי בעירה פנימית. ב-2022 כ-80% מסך מכירות רכב שם הן של דגמים חשמליים.
ההודעה של היצרנית הקוריאנית נובעת גם כמהלך יחסי ציבור שנועד לשפר את תדמיתה, בין היתר משום שבשונה מהשוק הישראלי אותו מובילה יונדאי כבר שנים רבות, בנורבגיה היא שמינית בטבלת המכירות. פולקסווגן תופסת את ההובלה בעיקר הודות להיצע נרחב של דגמים חשמליים בעוד טסלה שנייה ברשימת המותגים הנמכרים ביותר, אבל ראשונה ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר. המודל 3 הייתה המכונית הנמכרת ביותר בנורבגיה ב-2021 והמודל Y הפכה לנמכרת ביותר אשתקד. האיוניק 5 לעומת זאת נאלצה להסתפק רק במקום החמישי.
מה אנחנו חושבים: אפשר לראות בהכרזה של יונדאי מהלך יחסי ציבור שנועד למתג אותה כמאמצת טכנולוגיה חדשנית והנעה נקייה מזיהום, בשונה ממתחרותיה הוותיקות בתעשייה שעדיין מתקשות בכך. מצד שני העובדה כי היא ראשונה בתעשיית הרכב המסורתית לעשות זאת, כשנה לפני התאריך שקבעה לעצמה פולקסווגן להפסקת שיווק מכוניות מזהמות בנורבגיה, אומרת לא מעט על היכולות של החברה הקוריאנית להתאים את עצמה לדרישות השוק בו היא פועלת.
האם זה גם יצליח לשפר את מעמדה במדינה הצפונית? החשמליות של יונדאי זוכות לשבחים בכל העולם וגם אצלנו, עם שילוב מערכות הנעה וטעינה מתקדמות ממרבית המתחרים, ולכן התשובה לכך היא ככל הנראה כן. על השאלה עד כמה נדע רק בעתיד.