תגידו יפה שלום לטסלה מודל Y, דגם חשמלי שני שמנחיתה כאן יצרנית הרכב האמריקאית טסלה. זו שטלטלה את שוק הרכב העולמי וגם הישראלי. מובילת המעבר לרכב חשמלי ומי ששווה כיום יותר מכל יצרנית אחרת, למרות שמבחינת מכירות היא נחשבת ליצרנית קטנה מאוד. למעשה מדובר בגרסת פנאי למודל 3 הפופולארית שהייתה החשמלית הנמכרת ביותר בישראל ב-2021, ומי שהפכה לחשמלית הפופולרית בעולם, רק כדי לאבד אותו ל-Y. לא במפתיע, שכן כולם רוצים כיום רכב פנאי, וה-Y גדולה ובעיקר גבוהה יותר.
3 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
(צילום: ניר בן זקן)
אבל בניגוד להתנפלות המפוארת על ה-3, הישראלים לא זינקו לחיק ה-Y היקרה. ואם הראשונה להגיע נמכרה בתחילת דרכה בכ-180 אלף שקלים, הזכות לרכוש את רכב הפנאי המבוסס עליה מגיעה במקביל להפקדת 331 אלף שקל, 60 אלף שקל יותר ממחיר מודל 3 עם מערכת הנעה מקבילה (LR). ותג המחיר גם מארגן ל-Y התמודדות עם דגמי פנאי חשמליים של מותגי יוקרה, למשל ג'נסיס GV60, או אודי Q4 e-tron.
סיכום: כמוצר, אין ספק שמודל Y עדיף על ה-3 עבור משפחה. למעשה, הוא עדיף בכל מקרה. בגלל תנוחת נהיגה גבוהה יותר, מרחב מחיה משופר לנוסעים מאחור ותא מטען גדול משמעותית. צמיגים אחרים וכיול מתלים מעט שונה אחראים גם לנסיעה נעימה יותר בעיר ומחוצה לה. בנוסף הוא מציע את כל האיכויות - וגם החסרונות - של מודל 3, כמו יכולת דינמית מרשימה ומערכת הנעה יעילה שאחראית לביצועים מרשימים וצריכת חשמל נמוכה, לצד ממשק הפעלה שמעמיד קשיים בפני מאותגרי טכנולוגיה.
עבור מי שתכנן לרכוש טסלה מודל 3 טווח מוגדל, הוא ללא ספק עסקה כדאית יותר. שכן את תוספת עשרות אלפי השקלים הוא מצדיק בקלות בעזרת תא נוסעים עדיף בהרבה. עבור מי שמחפש רכב פנאי חשמלי איכותי הוא עשוי להיות יקר מדי, או לא יוקרתי מספיק. ולכן, עד שתנחת כאן גרסת בסיס מוזלת הוא צפוי להתקל בקשיים לא מתוכננים. וכן, אנחנו יודעים שכל רכב חשמלי שמגיע כרגע ארצה נמכר ללא בעיות. זה צפוי להסתיים בעתיד הלא רחוק.
איך נראה: העיצוב החיצוני דומה (מדי) ל-3, כשהשינוי הוא בעיקר בקו גג גבוה יותר. לא תמצאו כאן "איפור קרבי" סטנדרטי, כן תזהו מראה בולבוסי משהו, מעט מגושם. גם ה-3 אינה מכונית נאה, אבל יכולה להתנחם בכך שקבעה קו עיצוב שונה וייחודי. ה-Y יכולה הייתה להציע יותר שאר רוח. בוודאי אם מביטים על מודל S ו-X היקרים משמעותית, שמסובבים ראשים גם שנים ארוכות אחרי שהושקו ובעיקר, מחזיקים במראה ייחודי ומאופיין.
גם סביבת הנהג מוכרת מה-3, עם מסך מגע ענק ("15) במרכז הקונסולה, השולט על תפעול כל המערכות. כולל כיוון מראות, הגה וזווית פתחי המיזוג. זה לא טבעי, מחייב הסתגלות ונראה כמו התעקשות לייצר סביבה אקסטרה טכנולוגית. כשהרכב ינהג עצמו אוטונומית בעוד שנים ארוכות והיושב בו יתפנה להתרכז באייקונים קטנים (מדי), זו לא תהיה בעיה. עד אז, ברכב המבחן שסופק לנו על ידי הנציגה המקומית של Hansshow המשדרגת טסלות, הורכב מנגנון המפנה את המסך לכיוון הנהג ומשפר במעט את התפעול. ועדיין זה לא מספיק.
3 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
(צילום: ניר בן זקן)
כמו ב-3, גם כאן אל תבנו על צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto או תצוגת Waze. ניווט? בעזרת המערכת המקורית של טסלה. וגם כאן הסמארטפון משמש כמפתח, מפעיל בקרת אקלים, מזין יעד למערכת הניווט ובודק את מצב הסוללה. שלא כמו ב-3, תנוחת הנהיגה כאן גבוהה ושטחי החלונות גדולים עם שדה ראיה טוב משמעותית. חבל רק שהמושבים לא הוחלפו ביחידות נוחות ותומכות יותר, איכות ההרכבה במכונית שנבנתה מפעל בברלין, גרמניה, נקודה בעייתית מאוד בטסלות מוקדמות, הייתה הטובה ביותר בה נתקלנו עד עתה בכל גרסאות ה-3 בהן נהגנו.
ה-Y גדול משמעותית מה-3. ארוך ב-5.5 ס"מ (475 ס"מ), רחב ב-7 ס"מ (192 ס"מ) גבוה ב-18 ס"מ (162.5 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-1.5 ס"מ (289 ס"מ). ולכן יש לו מרחב מחיה טוב משמעותית מאחור מאחור, עם אפשרות לאכלס שלושה מבוגרים הודות לרצפה שטוחה, עם כניסה ויציאה נוחים משמעותית.
מיקום נמוך של הספסל מגביל את המבט לפנים וכמו ב-3, גם כאן אין ידיות אחיזה בתקרה. תאי המטען גדולים משמעותית, בעיקר מאחורי הדלת החמישית מאחור (854 ליטר, כ-300 ליטר יותר מהמודל 3) אך גם מלפנים (117 ליטר, כ-30 ליטר יותר).
רשימת האבזור כוללת מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, חימום למושבים קדמיים ואחוריים, משטח טעינה אלחוטי לשני מכשירים, דלת תא מטען חשמלית ומצלמות חניה לאחור ולצדדים. יש גם חלון שמש קבוע, וברכב המבחן הותקן וילון אטימה מלא המשפר משמעותית את איכות החיים באקלים המקומי. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת והקרנת מצלמות הצד על מסך המגע בזמן הפעלת איתות.
איך נוסע: ה-Y משווק בינתיים בשתי גרסאות הנעה: פרפורמנס או LR במקרה של רכב המבחן, כשבעתיד תצטרף להיצע גם גרסת LR בסיסית. במקרה שלנו, עם שני מנועים חשמליים בתפוקה גבוהה במעט ממודל 3 LR (514 כ"ס, 16+) וזינוק ל-100 קמ"ש ב-5 שניות. זה מהיר יותר ממרבית המכוניות שתפגשו ברמזור, איטי ב-0.6 שניות מה-3 כתוצאה ממשקל עצמי גבוה במעט (150 ק"ג).
כמו במודל 3, גם כאן בחירה במצב הנהיגה החסכוני לא משחרר את כל כוח המנוע בלחיצה מלאה על המצערת לצורך עקיפה, וממשיך להגביל אותו בהתאם להגדרות. לכן גם כאן אנחנו ממליצים להשאיר אותו תמיד על מצב נהיגה רגיל. מערכת בלימה רגנרטיבית כוללת אפשרות בחירה בין שלושה מצבים קבועים מראש, החזק ביותר מאפשר ויתור כמעט מוחלט על שימוש בדוושת הבלם. אבל תפעולו דרך המסך מסורבל והוא אינו אפשרי תוך כדי נסיעה.
מערכת ההנעה סופר חסכונית בצריכת החשמל עם נתון מעולה של 16.1 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן, שאפשרו טווח נסיעה ריאלי של 475 ק"מ. קרוב להבטחת היצרנית (533 ק"מ). טסלה מבטיחה טעינה מהירה (250DC) עם מילוי מצברים ב-27 דקות מ-10% ל-80%, אבל ניתן לבצע זאת רק בעמדות סופרצ'ארגר, לא בעמדות של ספקיות חיצוניות (אפקון, ג'ינרג'י) שאינן מופיעות במערכת הניווט, ולכן מחשב הרכב לא מאפשר הכנה של המצברים לטעינה מהירה.
3 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
(צילום: ניר בן זקן)
מרכב ה-Y שונה במעט מזה של ה-3 עם נקודות חיזוק במקומות מסוימים, ושילוב מצברים שונה ברצפה. זה מאפשר לו לשמור על מאפייני ניהוג דומים ל-3 מבחינת יכולת דינמית, לרבות זוויות גלגול צנועות ואחיזה גבוהה. ההגה מהיר (שני סיבובים מקצה לקצה) אבל נטול תחושה וכבד מדי במצב הרגיל, ועוד יותר מכך במצב הדינמי. בדומה לדוושת הבלם נטולת המשוב.
השיפור המשמעותי ב-Y הוא בנוחות הנסיעה. גיאומטריה שונה (מלפנים), כיול שונה לקפיצים ולבולמי הזעזועים וצמיגים בחתך גבוה יותר אחראים לשיכוך טוב משמעותית בכל תוואי. גם בידוד רעשי רוח ודרך בשיוט טוב יותר הודות לשמשות כפולות. קוטר הסיבוב גדול בכחצי מטר ממודל 3 (12.1 מטר).
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 82 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 514 כ"ס / 50.2 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 475.1 ס"מ
  • רוחב: 192.1 ס"מ
  • גובה: 162.4 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 289 ס"מ
  • משקל: 2,054 ק"ג
  • נפח תא מטען: 854 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 5 שניות
  • מהירות מרבית: 217 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 331.5 אלף שקל
תודה גדולה לחברת Hansshow Israel שהעמידה לרשותנו את הרכב